Kajaker i glasfiber

Du kan på samma sätt som de proffessionella kajakbyggarna, göra en egen kajak i glasfiber och polyester.

Av: Karin Mentzing

Glasfiber-polyester

Kan du få låna/hyra en bra form, så är det ett ganska snabbt sätt att bygga sig en kajak. Dock är tyvärr de flesta formar som cirkulerar för utlåning, så välanvända och uttjänta att resultatet inte blir RIKTIGT vad man hoppats på.

Det finns ett sätt att lösa detta, som dock inte är det minsta snabbt, nämligen att tillverka sin egen form från en plugg som man då i allmänhet också måste tillverka själv…..

En kajak av glasfiber-polyester byggs upp enligt följande: Formhalvorna vaxas och poleras noga flera gånger och behandlas eventuellt med släppmedel. Sedan målas gelcoaten i formen och det är här du bestämmer vilken färg kajaken får. Sedan lägges glasfibermatta -i allmänhet en strölagd närmast gelcoaten, eftersom rutmönstret i en vävd matta kan slå igenom gelcoaten och synas på utsidan- sedan en vävd matta som med sina långa fibrer ger mer styrka än den strölagda.

De två delarna fogas samman och man monterar luckor, skott, skädda, sittbrunnssarg, däcksbeslag o.s.v.

Nu finns ett oändlig antal små variationer på både byggmetod och materialval, men detta är själva grundstenarna.

Ska du bygga din egen kajak med polyester, så se till att du har både god ventilation och ett bra andningsskydd, polyestern är avskyvärd att hålla på med! För en eller ett par kajaker, kan det kanske vara värt att gå igenom plågan med polyestern, bara du skyddar dig så gott det går, för materialkostnaden är endast en bråkdel av vad du får betala för en kajak i handeln. Men skänk en tanke till dem som för vår skull står och jobbar med detta material dagligen!!

2002-01-15 17:44   smizz
Betyg: 2
Saknar mer utförliga beskrivningar om bygget, eller länkar.

2002-02-09 08:28   hassex
Betyg: 3
Tänk på att det är olagligt att gjuta av en befintlig kajak utan upphovsmannens tillåtelse.

Vid en första anblick kan det tyckas simpelt att plasta en kajak. Men det som skiljer proffset från amatören är proffsets förmåga att kunna lägga ett laminat av högsta kvalite. Det tar lång tid att lära sig att få rätt blandning mellan glas och polyester. Det är också svårt att lägga ett lätt och styvt laminat amatörens kajak blir oftast betydligt tyngre och svampigare. Under 60 och 70talet var det vanligt att man plastade egna båtar men dessa visade sig få väldigt dålig kvalite så idag är det ingen som plastar själv utan man köper ett färdigt skrov (kan vara ett tips köp ett färdigt skrov och bygg ett eget trädäck).

Tänk även på att proffset behöver bygga 5-10 kajaker för att "lära" sig skrovet.

Andrahandsvärdet för en egenplastad kajak är i det närmaste obefintligt.

2002-06-12 09:52   bernsten
Betyg: 3
Finns det mer ingående instruktion hur man gör.
Vi är ett gäng som funderar på att köpa en form, och göra kajaker, men vi saknar alla "tabbar man kan göra". Snälla finns det någon bok, eller bra websida?

2003-07-05 16:13   Lelle Göth
Betyg: 2
Behövs länkar till utförligare beskrivning. Var kan man förrestenb få tag i packluckor för montering i befintlig kanot?

2004-05-07 23:00   Siven
Polyester har sina fördelar. Jag jobbar hellre med kemikalier som är farliga men luktar än sådana som inte luktar. det luktfria alternativet epoxy är dessutom farligare vad jag vet.

Att plasta är inte så svårt man kan lära sig på några månader men det är lite meck och som Hans sa är det lätt hänt att det blir i tyngsta laget. Mitt tips är att försöka bygga något annat först något mindre och inte så viktfixerat. En takbox eller liknande men det kostar nog för mycket i material att lära sig för att det skall vara värt för en kajak. Skall man dessutom börja med att själv göra en plugg som första projekt tror jag att det hela definitivt blir för stort. Jag tror att alla som bygger i glasfiber och jag tror det gäller nog på de flesta områden någon gång börjat med att göra en kopia av något annat. För att inte trampa för mycket på upphovsmänns rättigheter kan man ju börja med att kopiera något som tagits ur kommersiell produktion.

2005-08-31 09:35   LILLTROLL
Betyg: 3
Vad gäller material kan länken www.r-g.de vara på sin plats för att ge en överblick. Företaget saluför inte bara glasfiber utan även andra kompositmaterial (t.ex kolfiber, kevlar) och plaster. Deras produktkatalog beställer man kosnatdsfritt på hemsidan, och den ger en hyfsad bild av vad som finns att välja mellan på marknaden. Vidare, när det gäller bygglänkar, kan sidan http://www.kajak.nu/linkar/index.php vara en bra språngbräda.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer

Laga kläder

Så här kan du laga en dragkedja där kläppen fallit bort. Revor i material som det kan vara svårt att sy i går att laga, så här gör du. 3 kommentarer
Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer