Kajak- och vandringskombo på Höga kusten

De hade en vecka då de inte kunde bestämma sig för om de ville vandra eller paddla kajak, så det blev en fantastiskt bra kombo med 3½ dag av varje.

Av: CarlQuick

Vilka är vi?

Carl Quick: Jag har vandrat en del men endast paddlat kajak några enstaka gånger tidigare. Fritiden utomhus spenderas i vanliga fall vid berg och sten med klättring som största fritidsintresse!

Cecilia Söderquist: Jag har vandrat i Bergslagen, Joutenheimen och Sydamerika. Paddlade mycket som ung men har i vuxen ålder endast paddlat några enstaka gånger, nu för tiden klättrar, rider och fågelskådar jag en del.

Vi hade en vecka semester och ville göra någon slags kombo av paddlande och vandring. Vi fick chansen att testa ut en rutt åt en vän som jobbar med ekoturism med inriktning på kajakturer runt Höga kusten.

Jo allt skulle ju ner  i kajakerna, det verkade omöjligt till en början men gick utmärkt!

Vi blev avsläppta i en liten ort vid Ångermanälven som heter Undrom. Där började vi paddla i dimman efter att ha packat ner allt i kajakerna.  Vi tog oss ungefär en mil den första dagen, tänkte att det var skönt att mjukstarta. Här är inte älven så bred och det kändes tryggt att ha land så nära i början.

Första lägerplatsen, fin strand och platt tältplats! :)

Andra dagen blev det en ganska lång tur, vädret var perfekt för paddling, sol och vindstilla. Vi paddlade under den mäktiga Höga kustenbron och in i den vackra Norafjärden.

En av de finaste tältplatserna under hela resan, Norafjärden, med solnedgång, eldstad nära vattnet och fin tältplats!

På bilden ser det ju helt vindstilla ut men lite längre ut blåste det tillräckligt för att det skulle gå gäss på vattnet.

Tredje dagen hade vi otur med vädret, ostlig vind och det betydde motvind för oss. Vi lyckades iallafall ta oss till slutet av fjärden där kajakkärror väntade på oss. Med hjälp av dessa drog vi kajakerna till nästa fjärd; Gaviksfjärden. Det tog oss drygt 2 timmar att ta oss i mellan fjärdarna. Det var en del uppförsbackar så det blev allt lite tungt men det var skönt att få röra lite på benen. När vi la i kajakerna i Gaviksfjärden hade vi sidvind och höga vågor så vi bestämde oss därför för att sikta på närmaste udde för att övernatta där.

Lunchstopp under landpassagen.

På den fjärde dagen hade vinden lugnat ner sig så vi kunde då paddla vidare och njuta av det! Här var vi också tvungna att göra en liten landpassage på ca en halvtimme som gick väldigt smidig. Sedan var det bara en liten paddling till Lappudden kvar i Vågsfjärden.

Där lämnade vi kajakerna och svidade om till vandringskläder och började gå på högakustenleden (som har en avstickare till Lappudden).

Vi gick lite mer än halva etappen (som gick till Ullånger) och kom till Erikskojan som var ett riktigt fint ställe med ett litet hus med två bäddar och en liten vedkamin. Där spenderade vi natten.

Kall öl, alltid värt besväret att släpa på... :)

Dockstafjärden

Femte dagen vandrade vi etappen Ullånger-Skoved med lite modifikation, då vi stannade på en liten avstickare som var en utsiktsplats över fantastiskt vackra Dockstafjärden. Vandringen var lite av en transportsträcka, då man går mycket på vägar och passerar genom byar.

Sjätte dagen gick vi från vår utsiktsplats till Kälaviken som ligger i Skuleskogens nationalpark. På väg dit passerade vi Skuleberget (naturreservat), man kan bestiga berget med via ferrata, det finns eventuellt möjlighet att klättra också.

Rävbesök i nationalparken

Slottdalsberget

Slottdalsskrevan

Sjunde och sista dagen spenderandes i nationalparken, där vi passerade Slottdalsskrevan och gick upp på Slottdalsberget, där vi möttes av en häpnadsväckande vy över bl.a. Ulvön.

Långskägg

Om man är intresserad av djur och natur så fanns en hel del coola arter att titta (och lyssna på) såsom rävar, långskägg, tretåig hackspett, mindre korsnäbb, rödvingetrast mm.

Huggormsbesök mitt i lunchen, men han var ganska slö efter ett bad i kallt vatten.

Vi hade väldig tur med vädret och är väldigt nöjda med hela turen. Det var en perfekt kombo med tre och en halv dags paddling och tre och en halv dags vandring. Detta är en tur som kommer gå att boka inom en snar framtid, då man kan hyra kajaker med utrustning och man blir även skjutsad till iläggningsstället och upplockad vi målet eller tidigare om något inte går enligt planerna. Vi hade bara en vecka på oss men har man mer tid kan man utöka både paddlingen genom att börja längre upp i Ångermanälven (nära Sollefteå) och vandra ända upp till Örnsköldsvik.

De erbjuder även andra turer.

2013-06-03 21:41   OBD
En riktigt fin kombinationstur i ett fint område.
Fina bilder!

2013-06-05 11:37   josohl
Härligt! Höga kusten är fantastiskt, vi har paddlat där flera gånger. Det är även väldigt fint hela vägen ner mot Härnösand. Kan iof bitvis vara lite utsatt i söder (mot Bönhamn) men har man koll på väderutsikterna så. Fantastiska stränder, lite folk, enkelt att ta en trevlig vandring som avbrott (nästa gång får ni inte missa att gå upp på Sveriges högsta ö Mjältön!).

2013-06-05 17:45   greenjuice
Fin rapport! Har själv vandrat på Höga Kusten några gånger. Kände igen ställen på bilderna.

2013-06-05 22:23   fowwe
Trevligt att läsa och många mycket stämningsfyllda foton, inte minst från skogen.

2013-06-12 22:54   samohtII
Låter som en jätte härlig tur. Kul och kombinera paddling och vandring. Måste prova på det i framtiden. speciellt vid höga kusten, det verkar vara jätte fint där.

2013-06-18 13:30   ejensso
Denna känns som ngt jag ska göra i sommar!
Kan man få info om vart exakt ni startade och slutade?
Mvh //Jensa

Svar 2013-06-18 22:12   CarlQuick
Hej Jensa. Vi la i kajakerna i undrom, lyfte dem mellan nora fjärden och gaviksfjärden, sen ytterligare ett lyft sista dagen (kort sträcka) sen tog vi upp dem vid lappudden. Därifrån vandrade vi längs med höga kusten leden (som ansluter till lappudden). Vi avslutade vandringen i Näske men tycker nog i efterhand att vi lika gärna kunde ha avslutat den vid skuleskogens nationalparks norra entre. Men ta kontakt med de på http://highcoastexperience.se/
de kan arrangera ihop det med transporter och kärror för lyften och ev utrustning. Lycka till och hoppas du kommer iväg, det är en helt fantastisk tur, perfekt kombo. Skriv gärna en rad om du gör turen, skulle vara kul att höra vad du tyckte. /Carl

2013-06-25 12:52   LarseL
Najs, Har själv paddlat runt i trakterna av Ulvön Nordingrå Mjältön för många år sedan med en kajak av märke Åland, självbygge, hög sjö och spännande. Rört mig mycket i parken innan den blev park, har förfäder som haft fäbodar mitt i området till början på 1900talet. Vi har alltid sagt Slåttdals... slått som i slåtter, något Slott har jag inte hört talas om...;) Fin räv!