Island 2007

Under två veckor i augusti 2007 åkte jag, Therese och Jimmy till Island. Vi gjorde en biltur runt hela ön samt den klassiska vandringen Landmannalaugar - Thorsmörk. Om detta handlar denna reseberättelse.

Av: Hiawata

Icelandtour 2007 En resedagbok, den sencurerade versionen

20/8 Mån. Hämtar upp Jimmy i Västerås 9.00. Jimmy hade så klart långt i från packat färdigt. Dessutom skulle den sista maten inhandlas, på Liedl så klart! Therese mötte upp på Arlanda. Flyget gick kl 14.10. Framme i Keflavik efter en 3 tim lång flygresa kl 15.00 (-2 h lokaltid). Såg faktiskt Färöarna från flyfönstret!

Väl utcheckade hämtade vi ut vår Toyota RAV 4. Färden börjar norrut med mål för dagen Snaefjallsjökul. Tyvärr va vädret lite för dåligt så berget (gammal vulkan så klart) med dess glaciär fick vi just inte se mkt av. Men vi fick nytta av bilens 4-hjulsdrift på den krokiga och gropiga vägen över berget. I regnoväder och mörker letade vi efter ett ställe att laga mat på och eventuellt husrum för natten. Hittade till sist ett ställe med en otroligt vresig, bitter och inte det minsta gästvänlig värd. Slutade med att vi lagade mat där, men la en slant på bordet för att sedan smyga ut till bilen och lämna stället. Sov i bilen!

21/8 Tis. Frukost och sedan färd mot Myvatn via Akureyri. Mulet men uppehåll. På vägen stannade vid fina vattenfallet Godafoss. Väl framme i Myvatn hopade alla sevärdsskyltar längsvägen. Vi började med att ta en titt på lavaformationerna Dimmuborgir. Nästan på samma ställe fanna en gigantisk spricka i marken där det fanns grottor med hett vatten inuti. I det lilla samhället besökte vi en badanläggning. Man fick passa sig så man inte blev kokt levande! Färd vidare mot Dettifoss, på vägen stannade vi vid svavelosande Námaskarth. Ett ljusgult/rött/ljusbrunt område med puttrande leragropar. Slog upp tält i på västra sidan om Dettifoss.

22/8 Ons. Vaknade tidigt, vädret återigen mulet. Efter frukosten begav vi oss till Europas största vattenfall, mäktiga Dettifoss! Vattnet är grått av sediment och avlagringar. Men mäktigt är nog ordet. Nu väntar färden mot vulkanen Askja. Vid infartsvägen står en varningskylt om väglaget och att man kommer att passera vattendrag. 4-hjulsdrift krävs eller åtminstone en bil med lite högre markfrigång.  Vägen bar oss över lavafält i skiftande färger i gult, rött och brunt och passerade 3 vattendrag. Vaden med bilen gick bra, undertecknad fick ju gå och vada före bilen. PAssade på att hjälpa några Italienska vänner över. Efter två timmar hade vi klarat av de 80 kilometrarna och var framme vid Askja. Ska sägas att vi passerade en imponerande gammal vulkan vid namn Heithbreith. Askja var imponerande, vilken kerater!! Vid sidan om finns en lite mindre kerater, ett spränghål med namn Viti. I den tog vi ett bad. SKulle gissa med en temp på omkring 25 grader.

På kvällen denna dag bestämde vi oss för att fortsätta vår upptäcktsresa med plan C, tredjehandsalternativet. Då vägen vägen förbi Askja vidare åt sydväst var alldeles för dålig och att vägen runt, tillbaka förbi Myvatn skulle ta för lång tid, bestämde vi oss att fortsätta österut och vidare runt ön på riksväg 1. Något vi inte kom att ångra.

23/8 Tors. Vaknade upp i strålande solsken på landet vid en bondgård. Åkte ut mot östkusten i hissnande miljö med djupa raviner. Åt frukost i Djúpivogur. Finns det Lunnefåglar här var vår första tanke. Lunnefågel = Puffin på eng = Lunda på isländska. Sökte efter dem men gick bet. Fortsatte längskusten ner till nästa attraktion Jökulsárlon. En sjö fylld med is som Vatnajökul kalvar av sig. Vatnajökul ser majestätisk ut i bakgrunden. En liten bit längre västerut ligger Havandalshnikur med 2119 m o h. Hade vi bara haft lite mer tid hade vi gått upp på toppen!! OVanstående ligger i Skaftafells nationalpark. Här tog vi en koll på Svartifoss ett märkligt vattenfall p g a de sexkantiga stenpelarna som bildats under åren (se foto).

Vidare åkte vi till byn Vik. Här såg vi på håll Lunnefåglar!!!! Vänta bara i morgon......

24/8 Fre. Jimmy och jag vaknade tidigt. Vi tog bilen upp till en bergplatå intill byn. Längs platåns kanter vimlade det av Lunnefåglar. Strax utanför i vattnet reser sig de väldiga stenformationerna Reynisdrangar (upp till 66 m höga, se foto). Vi åkte tillbaka till kampingen där vi övernattat och hämtade Therese. Resten av dagen präglades av att jaga sevärdheter. Förutom reynisdrangar och Lunnefåglarna avverkades i tur och ordning: Skogafoss, Gullfoss, Geysir (Strokkur, som var aktiv, är världens 4:e högsta. Stori Geysir fick vi tyvärr inte se), Vulkanen Kerith, Stenformationerna Brimketill, det vulkaniskt aktiva området Gunnuhver, bron över två kontinenter och en snabbtitt på Blue Lagoon (dock utan bad). Övernattning på kamping i Reykjavik för 7500 ikr för en lite msått torftig stuga som inte höll tätt i regnvädret.

25/8 Lör. Hästridning! 4900 ikr för 3 timmar var ok, men lite besviken var man nog allt då våran nybörjargrupp inte töltade. Inkvarterade på ett vandrarhem i Hafnafjördur - södra Reykjavik. Ett vandrarhem jag verkligen vill rekommendera!! Nu var det dags att ämna tillbaka hyrbilen. Efter 224 mil i bilen led vi av en aning separationsångest! Bytte mot kollektivtrafiken....hmm...kan säga att bussförarna köra rally på island. En tur i City hann vi med innan vi laddade med Taccos inför nästa dags färd mot Landmannalaugar. Bunkrade upp mat och lite andra förnödenheter på matvarukedjan Bonus som prismässigt ligger i klass med ICA. Vattnet på Vandrarhemmet luktar och smakar en dos av svavel...Natti Zzzz Zzzz...

26/8 Sön. Vaknade 6.30. Sugar in the morning!!! Fick skjuts till busstationen av vår vänlige värd. Terrängbussen tog oss till vår start för vandringen, Landmannalaugar. Pausade vid foten av Hekla. Väl framme i Landmannalaugar fixade vi lite lappskojs (Corned beef med pulvermos). Den första ettapen till stugan Hrafntinnur är 12 km lång med 470 m stigning. Tog 4 tim 25 min ett ivrigt fotograferande till trots av den färgsprakande naturen. Fint väder med sol.  Annars roade vi oss med tävlingar ala "så ska det låta". Slog upp tältet på en förberedd tältplats med stenmur.

27/8 Mån. Hrafntinnur till Alftavatn, 12 km. Ca 4 tim 50 min. Solsken. Dagen började efter frukost med en kortare topptur till ett intilliggande berg. Magnifika vyer i ett storslaget skådespel. Sedan bar det av, upp och ner och ner och upp, och ner konstant i en timme...som sagt:

"Vi går över lavastänkta berg fallera

Jimmy å Mathias å så lilla jag

För med mat uti magen

kan vi vandra hela dagen

Vi går över lavastänkta berg fallera

Vi går över lavastänkta berg fallera,

Jimmy å Mathias å så lilla jag,

vi möter inga andra så vi får ensamma vandra

Vi går över lavastänkta berg fallera"

/Therese

På kvällen var det fest i grabbarnas tält. Spelade kort å smuttade på en flaska jäger.

28/8 Tis. Alftavatn - Elstrur, 16 km. 4 tim 30 min plus en timme för rast och matlagning. Tänkte ta och redovisa lite priser på fjällstationerna. 800 ikr för själva tältplatsen, 300 ikr för nyttjande av toalett och diskställ utomhus, 300 ikr för en dusch, 2800 ikr för boende inomhus (vilket är det enda sättet för att nyttja köket inomhus, samt att vistas där).

Själva sträckan i dag var inte jättesensationell, delvis gick vi på en bilväg. Stugan i Emstrur ligger dock fint och nära en stor kanjon. Omgivningen kring leden består till största delen av stora sand och lavafält i gråa nyanser, men är mkt lättvandrad. Ett ordentligt vad måste passeras. Det ska dock sägas att det finns flera alternativ att ta sig mellan dessa stugor. Vi valde den lättaste.

29/9 Ons Emstrur - Thorsmörk. En sträcka på 15 km som vi klarade av på 5 tim 20 min. Här gäller det att kolla på kartan och välja rätt väg. För bussen går inte från alla slutmålen nere i Thorsmörk.

Vaknade kl 6 efter 12 timmar i tält p g a det ihållande regnet. Vågade knappt kika ut. Skulle det regna?? Utanför väntade låga moln med ett ständigt strilande regn med korta uppehåll. Kom på så sätt på att det faktiskt går att plcoka ut innertältet först! Väl i väg kom ett outtalat race fart. Det var två tyska par framför oss vi hann i kapp. Oväntat kuperat sträckan för dagen, med partier som fick de höjdrädda (no names) att darra. På ett ställe tar man sig ner med hjälp av ett rep, fastsatt i berget. Ständigt hade vi det långa "elitparet" framför oss som i mitt tycke forcerade den isländksa naturen utan för ett ögonblick njuta av den (vad gjorde vi då?). Men vädret var ju dåligt!!! Kul är i alla fall att alla man möter är så trevliga, regnvädret till trots! Väl framme i Thorsmörk inkvarterade vi i en stuga där vi hängde upp alla våta kläder, såg inte klokt ut. Bad i en varm pool och en öl i baren var en fin belöning.

30/8 Tors. Färden till Reykjavik med buss från Thorsmörk, slut på vandringen. En aning vemodigt. Tillbaka till vandrahemmet. En dag med tvätt och vård av utrustning. Bussresan var dock ett litet äventyr i sig. Många stora vad skulle passeras som t o m den erfarne busschauffören tvekade att köra över.

31/8 Fre. En dag i Reykjavik. LEtade efter geologiskt museum som vi tyvärr inte hittade. (det fanns nog helt enekelt inte)...

1/9 Lör. Tog farväl av Island, tog farväl av vandrarhemmet och värdparet Balthur och Rosie. Tackade dem för sin överflödigande gästvänlighet med middag. Balthur skjutsade oss än en gång, till busstationen. Åter igen en lite vemodig stämning på förden mot flygplatsen. Island kommer jag definitivt att besöka igen!

2/9 Sön. Flygresan gick bra. Men var en aning trött och sliten. Vila ett par dagar och summering av intrycken från denna fantastiska resa i Vulkanernas och Lunnefåglarnas land.

2008-04-23 18:13   Håkan Friberg
Jaa, det växer sig allt starkare... Ännu ett "ställe" jag bara måste besöka. Tilltalande med både vandring och bilåkande. Går det sedan att komplettera med häst, cykel och kajak så är ju det årets semester färdigplanerad...
Grattis till en härlig upplevelse!
/ HåkanF
PS. Läsningen hade blivit än mer intressant om du hade lagt in bilderna i texten också.

2008-04-24 04:25   Hiawata
Det finns många arrangörer som kör olika typer av kombinationer av guidade turer med häst, kajakpaddling, rafting mm mm

2008-04-24 12:27   Håkan Friberg
Hur fixade ni resan? Helt på egen hand eller via någon arrangör?

2008-04-26 00:07   Hiawata
Resen planerade vi själva (planeringen är ju halva nöjet) :-) Tiden var kanske lite väl knapp, särskilt den tid vi avsatt med bilen.

2008-06-24 18:52   näbbmus
Det är bara det varma kranvattnet som är svavelhaltigt, om man är noga med att se till att man bara får kallvatten (gamla kranar kan ju vara lite opålitliga) brukar man slippa både lukt och smak.