Stora puffar, förstasidan

Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 103 Nästa Sista
Måndag den 24 maj firas Nationalparkernas dag. Naturvårdsverkets årliga sammanställning visar att Sveriges nationalparker hade 3,1 miljoner besök ...
Under Coronaåret 2020 spenderade människor mer tid i naturen än året innan enligt friluftsföretaget Lundhags som låtit Sifo intervjua 1002 personer.
Åtgärder längs 863 mil stigar och leder i naturområden i hela Sverige har utförts. Att vi kan uppleva naturen beror mycket på länsstyrelsernas och ...
Var finns Sveriges mest inspirerande naturvägledning? I september kommer CNV att utnämna Årets naturvägledning 2021 – aktiviteter, verksamheter och ...
Pandemin har medfört att allt fler söker sig ut i naturen. Det är positivt då det finns studier som visar att friluftsliv får oss att må bra. Men det ...
Enligt en ny rapport har två arter av dagfjärilar sannolikt försvunnit från Sverige. Flera andra arter är starkt hotade. Rapporten är en ...
Under Kristi himmelfärdshelgen har det funnits en tradition att fira gökotta genom att en tidig morgon, gå ut och skåda och lyssna efter fåglar, ... 1 kommentar
Lantmäteriet inleder nu årets arbete med att se över riksgränsen mellan Sverige och Norge. Uppdraget under 2021 handlar bland annat om att mäta in ... 1 kommentar

Isaberg- vandringsparadiset

Isaberg - rundvandringar under en veckas tid. Platt, brant eller regn. Inget stoppade oss. 2 kommentarer
Människor vallfärdar inte bara ut i naturen, utan också till det organiserade friluftslivet. Hos Friluftsfrämjandet sker den största ökningen av ...
Svenskt Friluftsliv har med hjälp av Novus tagit fram en Friluftsbarometer som tar temperaturen på vad vi tycker och vad vi känner för friluftsliv. ...
Det har kommit en hel del nya böcker under våren, här är några av dem.
Förra året ökade antalet besök i skyddade områden i landet på grund av Coronapandemin. Enbart i våra nationalparker ökade antalet besökare med ...
När Vårkollen genomfördes för sjunde året i rad under Valborgshelgen kom det in nästan 12 000 observationer av tussilago, blåsippor, vitsippor, sälg, ...

Under Lagos yta

En resa genom Lagos slumområde. 1 kommentar
Vi önskar alla en trevlig valborgshelg! Nu ser vi fram emot våren och den kommande sommaren. Gå ut och njut av naturen, fåglars sång och ...
Trots stora insatser för att öka populationen berguv i landet så ses uvens överlevnad fortfarande som hotad, i sviterna av förföljelse, tjuvjakt, ... 1 kommentar
Beatrice Brunnbauer och Albert Boklund startar upp den första mountainbikeverksamheten på teckenspråk i Friluftsfrämjandet. Drömmen är att se fler ...
Under april månad har temat för friluftsåret Luften är fri varit friluftsdagar, den 29 april har utsetts till Sveriges friluftsdag. Skolor och ...
I Vårkollen är frågan hur långt våren har hunnit när vi kommer fram till Valborgshelgen. Svaret på den frågan kan alla bidra till och hjälpa ...
Riksförbundet Pilgrim i Sverige har beviljats medlemskap i Svenskt Friluftsliv som nu 27 medlemsorganisationer.
Kanske har du varit i Åre och vid klart väder sett de omgivande fjällen och funderat på om man även där kan åka skidor? Det kan man såklart - här ...
Kändisvandring på Österlen. Vi besöker kulturmännen som befolkar Stenshuvud och Kivik. 3 kommentarer
Susanne Söderholm tillträder som ny ordförande i Svenskt Friluftsliv efter Per Klingbjer. Susanne är orienterare och har varit engagerad i styrelsen ...
Friluftsmässan Fair Enough går för 17:e året av stapeln nu till helgen 23 - 25 april i Skärstad. Prylar, föredrag och andra aktiviteter.
En helt ny serie om Svenska äventyr har haft premiär på Youtube och passar alla som älskar friluftsliv och att vistas ute i naturen. Det är en ...
Idag 20 april startar WWF Sverige för första gången en unik livesändning i Östersjöns vatten. Livesändningen, en “slow TV” under havsytan, kommer att ...
Tre av fem markägare som har fått naturreservat inrättat på sin mark är helt eller delvis positiva till detta, vilket är en ökning jämfört med ...
En helg ligger och väntar med tid för att vara ute och njuta av en kort eller lite längre tur, viktigast är att komma ut och få röra på kroppen och ...
På onsdagskvällen körde Lina Hallebratt in sitt hundspann framför entrén vid STF Grövelsjöns fjällstation och satte handen på den blå dörren. I och ... 5 kommentarer