Highlights

Efter att ha tillbringat en hel del tid i vår svenska fjällvärld är här några highlights från hans äventyr. Det kan vara en jobbig dag eller en mysig kväll med vänner.

Av: Daniel Vilhelmsson Wesén

Tjäktja - Sälka
Har egentligen två highlights härifrån. Den ena är någon dag innan jag fyller 30. Jag anländer en blåsig dag i juni till Sälka. Mina gula snöskor som jag hyrt i Abisko hjälper inte så mycket i snöslasket jag går i. De försvinner ner i den vattensjuka sockersnön och det är tungt att gå. Jag bytte om och startade en liten eld i kaminen när jag anlände Sälka. Köpte lite gott i kiosken för att sedan bädda ner mig. Jag hörde hur vindbyarna försökte flytta stugan ett tag och sedan tog jag upp (gud förbjude) min iPad. Jag njöt av Pursuit of happiness med Will Smith. Kvällen innan hade jag träffat stugvärden Monica i Tjäktja och vi såg hur det frösna vattenfallet blev mörkare och mörkare för att sedan öppna upp sig långsamt. Vi satt å småpratade långt in på natten.

Rödfjället, Kungsleden
Efter en stor frukost på vandrarhemmet i Ammarnäs vandrade vi vidare längs kungsleden norrut. Vi hörde bjällror från en renflock med de höll sig utom synhåll länge innan vi skymtade renhornen och därefter flocken. De hängde efter oss på fjället en stund för att sedan svänga av. Utsikten här uppe kändes magisk och vi bestämde oss för att tälta innan trädgränsen och rävfallsstugan. På morgonen vaknade vi av att renflocken gick runt och mellan tältet. Vi hörde hur de andades, när de betade och vinden som smekte tältduken lite ömt. Jag lyssnade ett tag och somnade åter.

Solotur Grövelsjön -Tännäs
Tog mina snöskor och åkte upp till Grövelsjön för att andas lite friskluft och prova ett enduks tält som jag köpt. Egentligen så gillar jag inte att tälta när det är minus ute och jag går hellre dagsetapper från stuga till stuga. Jag kan inte riktigt peka på varför denna turen blev en topp 5 men fint väder, snöskor och ensamheten var precis vad jag behövde för att ladda batterierna. Jag har en "dimmer" när det gäller energin och kan gå länge utan att påverkas mycket men när det gäller kyla är det av eller på som gäller.

Kebnekaise
En vän från jobbet och jag deltog i Fjällräven Classic. Klockan 4 på eftermiddagen gick starten och efter en hamburgare på LapDånalds och några öl på Kebnekaises Fjällstation smög vi upp mot Kebnekaises topp. Klockan 3 på natten stod vi på toppen och såg solen gå upp medans vi tuggade på några chilinötter. CocaColan hade sedan länge fryst till is i min innerficka, vi huttrade och alla varma kläder var kvar i dalen med resten av packningen. Vi tänkte slå läger i kaffedalen men Niklas och jag är lite udda när vi är ute tillsammans, vi tog på oss packningen och gick ner längs Durlings led och först när vi hade några 100m till Kungsleden la vi oss i riset för att sova några timmar. Att gå långt och länge är något som jag gillar. Att få se en soluppgång från Sveriges högsta punkt, känna värmen i ansiktet från dagens första strålar och se solen lysa upp naturen runt sig. Underbart! Kom även att tänka på en tidigare bestigning av berget när jag satt här uppe och molnen låg som ett lock nere i dalen. Jag var bättre klädd denna gången och satt mållös här uppe i många timmar.

Sarek i höstskrud
För några veckor sedan var jag uppe och vandrade i Sarek med några vänner. Att vandra på fjället när färgerna är som färgrikast och dessutom i denna nationalpark var en fullträff och efterlängtat. Vi tältade på en höjd vid kraftverket första kvällen, solen gick ner mot horisonten och dalen såg ut att brinna av alla färger. Temperaturen sjönk och vi kröp in i tältet. Några dagar senare gick vi ner mot trädgränsen i Rapadalen vid Låddebákte. Vi la oss i backen och njöt av utsikten en lång stund för att sedan vandra ner till Axel Hambergs stuga. Den är 100 år gammal i år. Löven föll runt oss så fort vinden ökade i styrka, vi gjorde mat över öppen eld i närheten och det kändes i atmosfären att många njutit av god mat och värmande eld här innan oss. Att få vara med om detta är något jag önskar alla.

Källa: www.inspirationaloutdoors.com

2014-11-12 10:48   Håkan Friberg
Aaahhh... Tänk om alla ville dela med sig... Tack för att du gjorde det.

Svar 2014-11-13 18:43   Daniel Vilhelmsson Wesén
Varsågod :)
Vill utveckla mitt skrivande och visa lite bilder. Känns som en bra sida att slå ihop detta på. Blir mindre engelska texter på hemsidan min men känns bra med kombon här. Njöt av jämtlandstriangeln i helgen. Får se om det blir en liten berättelse om det med. Tack för att du kommenterar!