Gotland pol till pol

Cykeläventyr på Gotland. Från Hoburgen i söder till Stenrivet (Stenkusten) i norr.
Paret som är 60+ genomförde detta äventyr utan någon längre planering på grund av sjukdom. En av dem är bosatt på Gotland, så de har gjort en hel del äventyr kors och tvärs längs kusterna, men aldrig i inlandet.

Av: Aniara58

Karta över hela turen, 8 dagar

DAG 1 Hoburgen - Sandvik, 6 km

Äventyret startade i Hoburgen en onsdag  eftermiddag mitt i juli månad.

Det blev en kort cykling på 6 km för att hitta tältplats, vilket inte var svårt då vi kände till kusten och stränderna nere på Sudret.

Passade på att cykla upp till Hoburgens fyr som ligger på en höjd ca 1 km från kusten.Vy från fyren över Gotlands sydligaste kust.

Hoburgens fyr

DAG 2  Sandvik - Unghanse, 38 km

Vaknade till en fin morgon och tog ett uppfriskande morgondopp.

Fixade lite med cyklarna innan dagens etapp. Kom iväg kl 10.30.

Cyklade på fina och i stort sett otrafikerade småvägar mot Holmhällar, där vi stannade för lite geocaching.Holmhällar

Sen vidare mot Vändburgs fiskeläge, mycket folk, Sjöräddningens dag. Handlade lunchmat från en food-truck.Food Truck i Vändburg

I Burgsvik gör vi sen nästa stopp, handlar lite i livsmedelsbutiken.

Fortsatte att cykla en stund till mot Öja och chansade på att hitta en tältplats nere vid Unghanse fiskeläge.

Som tur var fanns där en äldre kvinna, som ägde en av bodarna, som vi frågade om det var ok att tälta och det var inga problem.Tältplatsen vid Unghanse fiskeläge

DAG 3 Unghanse - Silte, 39 km

Vaknade till en fin stilla och varm morgon. Tidigt morgondopp vid den lilla sandstranden brevid tältet.

Kom iväg kl 10 och cyklade upp till Fide kyrka, fyllde på vatten och laddade telefonerna.

Vidare över Fidenäs - Näs - Sigsarve till Havdhem där vi handlade i livsmedelsbutiken för två dagar och tog en lång lunchrast.Stationshuset i Havdhem. Perrongen används numera till loppis

Cyklade mot Eke - Alveskogs - Binge - Silte.Långa raka vägar genom jordbrukslandskap

I stort sett hela dagen cyklade vi i medvind och hittade en fin tältplats strax innan Silte.Tältplatsen innan Silte

Tvättade av oss vägdammet i termosvatten då Gotlands inland mest består av tallskog, åkrar och betesängar. Då det är dåligt med insjöar sköts hygienen enklast vid kyrkorna som ofta har rinnande vatten.

DAG 4 Silte - Lojsta Hed, 31 km

Vaknade tidigt av solen. Åt frukost med utsikt över en blomsteräng med humlor, fjärilar och sländor.

Kom iväg kl 10 och cyklade förbi ängeslåtter i Silte, riktig folkfest. Vid kyrkan blev det hygien och lite tvätt av kläder.

Långa raka vägar över fälten mot Fardhem - Gerum - Smiss.

Tog en fin och lång fikapaus vid Fair Fayr i Smiss. Gott fika som man fick betala det som man tyckte att det var värt. Ägarinnan berättade om stället och det spelades vinylskivor till kaffet.Inköp av garn på Fair Fayr.

Cyklade vidare mot Lojsta Hed. Vägen var svårcyklad, gropig och stenig.Varning för Russ

Vi tältade i skogen på Lojsta Hed.Tältplats Lojsta Hed

DAG 5 Lojsta Hed - Halla, 36 km

Vägen från Lojsta Hed fortsatte gropig och stenig i några km upp till Hejde. Mörka moln jagade oss och efter lunchpausen i Guldrupe så började det att ösa ner. Mörka moln

Regnet fortsatte sedan att ösa ner hela eftermiddagen.Regnskydd

Alla regnskydd användes, med det var ändå inte tillräckligt, vi blev blöta ändå.Trafikerade vägar vid Roma

Efter att ha fyllt på livsmedelsförråden i Roma, cyklade vi en kort sträcka längs väg 143 som var mycket trafikerad och hade en smal vägren.

Vid Bygdegården i Halla ringde vi upp gårdskarlen och fick bekräftat att det gick bra att tälta utanför.Tältplats bakom bygdegården i Halla

Regnet hade avtagit när vi kom fram till Halla bygdegård, det duggade lätt så kvällsmaten fick vi äta i tältet. På kvällen satt vi kvar i tältet och spelade frågesportspel och läste böcker.

Dag 6 Halla - Hejnum, 36 km

Tältplatsen vid bygdegården fungerade bra trots att den låg nära en trafikerad bilväg, vi sov gott.

Efter frukosten kom vi iväg kl 9.15. Cyklade ner till Romadammarna först och fågelskådade. Mest änder och gäss.Fågelskådning

Vid Halla kyrka fanns en bra toalett med rinnande varmt vatten och el. Tvättade kläder, håret och laddade telefonerna. Det blev en lång paus.Hårtvätt i handfatet

Cyklade till Dalhem och vidare upp mot Hörsne. Längs vägen fanns mycket att stanna och titta på.Visdomsord längs vägen

Lanthandelsmusem med historia, mannen på bilden hade mycket att berätta. Och det blev en lång paus.En fin liten kaffekopp inhandlades på loppisen utanför lanthandeln för en krona.

I Hörsne blev det en lång paus för lunch. Där träffade vi en kvinnlig ensampaddlare som undrade över tips på fina platser att paddla till längs Gotlands kust.

Cyklade vidare förbi jordbruksbygder. Köpte nyplockade jordgubbar i Källunge. Jordgubbar i Källunge

Mera visdomsord längs vägen

Framme i Hejnum hittade vi en mycket vacker tältplats, med milsvid utsikt.Tvagning med vacker utsikt

Gutniska lekar (stenvarpa) på kvällskvisten

Dag 6 Hejnum - Kauparve, 33 km

Hejnum var fantastiskt vackert. Frukost i lugn och ro, tvagning, påfyllning av vatten och laddning av telefoner innan färden gick vidare upp mot hällarna.Hejnum hällar

Gotland Bikepark hade fina ledmarkeringar att följa. Något gropigt och stenigt bitvis.

Under färden över hällarna träffade vi en kvinna som arbetade med att inventera Apollofjärilar.Den stora, vita Apollofjärillen syn i mitten

När vi kommit ner från Hällarna stannade vi för lunch och tittade på Cementas stora "hål".Vägen genom kalkbrottet

Vägen mot Lärbro blev mycket trafikerad, jobbig cykling då bilarna gjorde omkörningar som inte var helt ok.

Kaffepaus i Lärbro där vi passade på att handla och "tanka" vatten inför sista sträckan.

Cyklade upp mot Stora Ire och hittade fin tältplats vid grusvägen upp till Kauparve.Tältplats

Efter kvällsmaten tog vi en promenad ner till Fardume träsk och fågelskådade. Fick "pricka" en ny i fågelboken; Egretthäger.

Fågelskådning vid Fardume träsk.

Dag 7 Kauparve - Saxriv + Fårösund,  43 km

Sista dagen, känns vemodigt! Cyklade upp till Rute Stenugnsbageri och köpte färskt bröd. Doftade härligt inne på bageriet, och en hel del folk fast det var tidig förmiddag.Stenugnsbageriet i Rute

Cyklade sedan längs blommande dikesgrenar upp till Rute kyrka för tvätt och vatten.Blommande diken

Vidare upp till Groddagården i Fleringe som är en öppen museigård där det hålls spelmansstämmor i juli varje år.Inne på Groddagården

Lunchstopp i Fleringe kyrka, innan cyklade upp till Bläse där vi besökte bekanta som har sommarhus.

Sista biten upp till Saxriv cyklade vi längs den gropiga grusvägen. Framme!

Hade tänkt besöka "Blå lagunen för ett dopp, men det var mycket trafik på den lilla dammiga vägen, så vi valde att cykla ner till husbilen som stod parkerad i Fårösund istället för en välbehövlig dusch.Trodde att den sträckan skulle bli lättcyklad, men den visade sig vara både lång och kändes som  uppförsbacke hela vägen.

Den vemodiga känlan av tomhet infann sig. Längtar efter nästa äventyr......

2019-08-15 09:53   Trottoarbonden
Hærlig berættelse.
Cyklade sjælv upp till Fårøsund tidigt 80-tal på en ovæxlad hyrd damcykel med slæpkærra och det var en pærs.
Tæltade længs vægen och det otroligt vackert.

En dag kommer jag tillbaks...

:-)

Svar 2019-08-18 22:09   Aniara58
Gotland hälsar dig välkommen tillbaka.

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar