Fridykning - dårskap eller hjältedåd

Är det farligt att fridyka och hur går det till? Läs faktareportaget om fridykning.

Av: Daniel Åkerlind

Vid Medelhavet är det status att vara fridykare och de främsta hyllas som hjältar. I Sverige tar sportdykarförbundet avstånd från avancerad fridykning. Ändå fortsätter folk att fridyka.

Människan har fridykt i årtusenden för att livnära sig. Ändå har allmänheten en ganska negativ bild av fridykning och Svenska sportdykarförbundet tar klart avstånd från avancerad fridykning och har förbjudit nationella tävlingar. Först på senare år har det kommit igång forskning om hur kroppen reagerar under fridykning. Det har visat sig att den mänskliga kroppen klarar av betydligt större påfrestningar än vad man trodde förut. Och intresset för fridykning både i Sverige och utomlands är stort och det tävlas flitigt på internationell nivå. Gunnar Nordström som var lagkapten på VM i fridykning 1998, och tillhör den svenska fridykareliten förklarar sporten lite närmare.
-Jag har alltid älskat vattnet. Men jag var inte så bra på att simma så jag spenderade den mesta tiden på botten i simbassängen, och fann en oerhörd stillhet. Sedan dess har jag mitt hem under vattenytan. Samtidigt är jag en utpräglad tävlingsmänniska och vill hela tiden se hur långt jag kan driva mig själv, vilka gränser jag kan överskrida. Men jag tar aldrig tar onödiga risker, livet är för värdefullt, speciellt nu då jag har en familj att tänka på.

Lyssna på kroppens signaler
Han menar att det finns en frustration med fridykning i att det är så svårt att förmedla det man upplever i djupet på rätt sätt. Människor i allmänhet som inte dyker har inte samma referenser och ser naturligt nog bara farorna med fridykning. De kanske ofrivilligt har sjunkit under ytan när de simmat vid stranden, fått kallsup och känt paniken komma krypande. Eller dykt ned till 10 meter och känt den påtagliga tryckskillnaden, kanske de inte kunnat tryckutjämna effektivt och fått ont i öronen. Dessutom tillkommer den felaktiga bild som media ofta ger genom att enbart ta upp de tillbud som uppkommer.
-Jag har full respekt om folk blir skeptiska då jag börjar berätta om den spirituella känslan av att leka med delfinerna, eller stillheten då man sjunker ned i djupet. Liksom alla seriösa fridykare håller jag en låg profil och skryter inte med mina rekord, det är en inre upplevelse som jag behåller för mig själv.

Sinnesintrycken förstärks
Gunnar Nordström förklarar också att fridykare generellt sett är människor med stort kontrollbehov och att der ofta är individualister. Något annat som tycks vara sporren för de som fridyker är själva upplevelsen i dyket. En total stillhet.
-Pulsen saktar ned till ca 20 slag per minut, är helt avslappnad i kroppen samtidigt som alla sinnesintryck förstärks. Om jag dyker efter en bergvägg känns det som fritt fall, man är i symbios med havet. Jag försöker inte tänka så mycket utan bara vara.
Han påpekar att det är inte kroppen som hindrat honom från att dyka djupare, utan att han känt sig osäker och därför vänt. Det djupaste Gunnar Nordström har varit nere på hitintills är 36 meter.
-Men då hade jag fullständig fysisk kontroll och var inte rädd. Jag skulle säkert klara det dubbla djupet, men då skulle jag tumma på gränserna.

Kyla avgörande faktor
Men det är också andra faktorer som spelar in och sätter gränser. Kylan är en avgörande faktor eftersom kroppen ansträngs om man vistas för länge under hård påfrestning i kallt vatten. Det är lika kallt på 10 meters djup i Sverige som det är på 100 meters djup i Medelhavet. Det beror också på vilken miljö man dyker i, om det är saltvatten eller sötvatten. Även vid tävlingar är det viktigt att inte överskrida gränserna. Under VM i Italien 1998 där Sverige tävlade bland 26 olika nationer tog laget på åtta personer en 5:e plats trots att man saknar alla naturliga förutsättningar i Norden!
-Vi hade höga säkerhetskrav, ingen fick dyka djupare på tävlingen än vad de hade gjort under träningen. Detta gjorde att alla klarade sina dyk galant, medan andra lag lät sina medlemmar dyka så djupt som de trodde sig klara av vilket resulterade i att drösvis med dykare drabbades av "shallow water blackout". Det går ett nytt VM i oktober och då satsar vi på att ta en topplacering.

Fakta fridykning
Världsrekordet i fridykning är för närvarande på 163 meter. Men försök på 200 meter kommer göras i framtiden. En frisk människa som inte röker, kan dyka 10-20 meter utan problem. Största risken är att få "shallow water blackout" dvs. medvetslöshet under uppstigning. Fridykning är en utpräglat individuell sport, där enbart den personliga förmågan sätter gränser. Alla har en medföd dykreflex, den sk. dykresponsen som optimerar kroppen under ett dyk. Det finns olika tävlingsgrenar i fridykning; konstant vikt, variabel vikt, no limit, statisk apnéa och dynamisk apnéa.

Text: Daniel Åkerlind
Foto: Erik Milles

2004-01-05 23:03   _hattifnatt_
Betyg: 5
Alla som inte fattar varför man vill fridyka eller dyka i största allmänhet borde läsa det här! Har själv dykt i 4 år Och jag är 13 år..

Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
En reseberättelse om en utflykt till Similan Islands utanför Khao Lak i Thailand. 1 kommentar
Visst erbjuder Gotland fina möjligheter till friluftsliv. Kolla på den här filmen för inspiration och tips på platser att besöka. 3 kommentarer
Att dyka natt är en mycket speciell upplevelse som inte kan beskrivas med ord. Här kommer en skymt av upplevelsen tillsammans med en del tips för ett ... 2 kommentarer
Sen eftermiddagssnorkling strax utanför den kosmopolitiska Ladiko bay. Ett möte med en av medelhavets mest graciösa varelser.