Ensam längs Kungsleden 2009 del 2

Andra delen av ensamvandringen och dagboksanteckningar från turen längs Kungsleden. (Vakkotavare - Abisko)

Av: FrökenM

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4

Lördag 15/8, eftermiddag, innan Sälka

Vilodag. Ack så skönt! Jag känner hur jag samlar energi och läker småskador. En vilodag bör alla ha för humörets skull och för att det ska fortsätta vara roligt.

Efter sovmorgon, frukost och förmiddagslur vandrade jag den korta sträckan fram till Sälka. Vackert är det. Dalgångarna i väster är fantastiska och slutar vid ett berg. Åt öster ser man de höga topparna Duolbanjune-cohkka och Gaskkasnjunni. Branta dalgångar går mellan dem. Vid Sälka stugorna var det lite folk, köpte mig en coco i shopen och avnjöt den på en träbänk. En våg hänger vid stugorna, kanske jag vågar väga väskan imorgon men jag kommer passera så tidigt att det kanske inte blir av med risk att störa de som sover där.

Vädret är något sämre idag, mer moln och lite svalare. Då och då kommer en regnskur som det gjort andra dagar med. Snart blir det fika med nyponsoppa, sen vila, middag, förberedelser inför morgondagen och sedan godnatt. Uppstigning i vanlig ordning; 04.30. 12 km blir morgondagens sträcka, känns alldeles lagom, då till Tjäktja, sedan 14 km till Alesjaure och ytterligare en vilodag. Så är planen nu men den kan komma att ändras.

Dagens etapp: Strax innan Sälkastugorna - Sälka stugorna - tillbaka.

Söndag 16/8, förmiddag, innan Tjäktjapasset

Det var lite kyligt i natt och jag frös under hela morgonrutinen. På fjälltopparna låg ett tunnt lager snö och även Sälkas glaciär hade fått ett lager.

Det var skönt att ge sig iväg. Dagens etapp känns spännande. Tjäktjapasset blir en liten utmaning, det ser lite brant ut men kommer nog gå bra. Lite tålamod kommer nog att krävas. Vägen hit har varit bitvis stening (till och med mycket stenig) och bitvis blöt. I morse var spången aldeles hal och frostig så över den fick man ta myrsteg. Gott om ren har det varit. Det låg ett 20-tal utspridda kring Sälkastugorna. Även längs leden stötte jag på en del.

Nyss hörde jag något mäktigt. Nedför Geargeoaivi rullade en sten. Man hörde de väldiga dova dunsarna och kunde se hur stenen rullade ut på slänten. Det är en brant vägg så den fick en väldig fart. Nu är det dags för lite kex och vatten och sedan ska jag uppför Tjäktjapasset. Lunch planerar jag att inta vid raststugan mitt i passet. Det är drygt 1,5 km uppför dit.

Tjäktjapasset i bakgrunden. Leden syns till vänster om mitt huvud.

Samma dag, eftermiddag, strrax norr om Tjäktjastugan

Det var en stigning som heter duga upp till Tjäktjapasset. Men jag tog den i ett svep. Den var i stil med stigningen från Teusa, men lite kortare. Väl uppe möttes jag av en raststuga och 2 renar på nära håll. Jag satt och vilade en stund vid raststugan. Blickade ut över passet; en sån steril, karg och ganska ful miljö. Bakom mig har jag lämnat det gröna och här finns bara grått. Men vänder man blicken ner i backen finns många små, starka och otroligt vackra blomor som växer mellan stenarna.

Lunch var på schemat: tonfisk (i olja) och potatismos (pulver). Låter lite konstigt kanske men det var utsökt! Fisken: köttig och härlig. Moset: Perfekt efter spetsning med olja. Det är svårt att hitta bra vatten i passet så det är tur att jag alltid har en liter vatten med mig i flaskan.

Efter lunch fortsatte jag vandringen ner mot Tjäktja stugorna. Stenigt; sten sten och åter sten. Ganska påfrestande att gå. Det var bara att rusta sig med tålamod och viss koncentration. Mot slutet var leden både blöt och stenig vilket inte förbättrade situationen. Men vilken utsikt man får framför sig. Sakta men säkert breder dalen med Alisvággi i mitten ut sig. Framför sig syns massivet Àzik. Från Tjäktjastugorna kan man vid klart väder säkert skymta Nallu i väst-sydväst.

Jag gjorde en sväng in till Tjältastugorna, hade tänkt hitta en tältplats i närheten men här fanns mest sten. Stugvärden, trevilg som vanligt, tipsade om fina tältplatser där jokken från Nallu korsar leden. Jag tackade så mycket, frågade om hon visste något om vädret, hon hade inte hört annat än att det skulle fortsätta som förr, och sedan begav jag mig utför.

Nu blev vandringen mindre stenig och sluttar kraftigare utför. Där Sielmmànjira korsar leden finns mycket riktigt fina tältplatser. Jag hittade en mjuk en längs vinterleden nästan direkt efter vadet, uppe på en liten höjd.

Utsikt mot toppen invid Tjäktjastugan.

Utsikt från tältplats mot toppen invid Tjäktjastugan.

Idag återstår nu bara att tvätta sig, äta och förbereda morgondagen. Lite läsning och kartgranskning blir det nog och solning ifall molnen behagar göra en bättre tur runt solen än de gör för tillfället. Imorgon: Alesjaurestugorna och hitta en bra tältplats inför ytterligare en vilodag, denna gång med dagsutflykt.

Dagens etapp: Strax innan Sälka - strax norr om Tjäktja

Måndag 17/8, eftermiddag, mitten på Alesjaure

Kallt var det i natt. Jag trodde aldrig att jag skulle bli varm och tid tog det. Framåt två kunde jag känna att jag var varm i alla kroppsdelar, hua!

Vandringen från Tjäktja till Alesjaurestugorna var lätt. När man gått de dryga 12 km kändes det som kanske 5km. Detta beror mkt på bra underlag och något medlut. Många renar betade längs vägen. Dalen som breder ut sig är mycket vacker men utåt sidorna reser sig mäktiga fjäll. Speciellt åt söder. Under morgonen var dessa inbäddade i moln som successivt lättade. Riktigt häftigt.

Alesjaurestugan, utsikt mot Abiskojaure till.

Molnigt och skurar såg ut att bli dagens väder men när eftermiddagen kom och jag fann tältplats kom solen och en del växlande molnighet. På vägen idag reflekterade jag över de få myggor jag stött på. Och ingen knott. Skönt men konstigt. Skulle jag komma hem från norrland och kunna räkna myggbetten jag haft? (12st). Men man skall icke förtrösta; jag hittade en perfekt tältplats, började slå upp mitt tält och vips! Där kom dom. Mygg och knott i massor, stick på stick på stick och nu kliar det lite varstans. Men men…

På vägen till Alesjaurestugorna hittade jag hjortron. Jag plockade en näve som ska avnjutas efter middagen. Självklart åkte en del rätt in i munnen på plats också. Vid tältplatsen fann jag blåbär som jag plockat för att ha till frukostgröten.

Stugvärden i Alesjaure tipsade mig om en liten omväg. Jag har en dag till övers och vila har jag ingen lust med. Så jag ska till Kårsavaggestugan. Från Abiskojaurestugorna ska jag orientera mig norrut och upp på kalfjället igen. Det är cirka 1 mil dit med en bits stigning och en mindre bit nedåt. Ska vara väldigt fint i alla fall. Så imorgon blir det avfärd mot Abiskojaure och tältning innan nationalparken. Sedan på onsdag, upp mot Kårsavagge. Nu blir det solmys, myggfajt och sen middag, hjortron, förberedelse och sova.

Dagens etapp: strax norr om Tjäktja – 3 km öster om Alesjaurestugorna.

Tisdag 18/8, eftermiddag, Abiskojaure

Det är SOL! Några små moln men mycket sol. I morse var det kyligt och tunga moln låg över dalen. Det kändes tungt och trist. Kallt var det och för en stund tappade jag lusten. Sakta återvände den i takt med att fingrarna blev varma igen. Helt tillbaka kom den när jag såg in i dalen mellan Adnjetjårro och Kåtotjokka. Solen bröt där igenom molnen och skapade en otroligt vacker vy. Den varade några minuter och sen var det grått igen.

Kylan fick mig att tuffa på och över den lättvandrade marken gick det fort. Det började bli stenigt längs leden i höjd med Garddenvárri och fortsatte så till det började luta utför mot bron. Från bron ner till stugan var det omväxlande lätt och snårig/stenig vandring men sen gick det smidigt. Jag var framme strax innan 13 och har gjort lunch och sitter och njuter i solen. D man inte får tälta i nationalparken får jag tälta vid stugan och betala de 60 kr det kostar. Jag använde köket; ingen hit. Jag är dålig på gasspis och allt måste diskas så noga. Mitt eget är bättre, enkelt och måste inte diskas så värst=) Träffade på en japan. Han skulle till Nikka och ta en tur upp på Keb också. Han tyckte jag var tuff som gått så långt och kände att hans tur skulle bli lång. Jag sa att det skulle gå bra. Han var i Sverige för att se hur vi har det. Tyckte det var intressant att vi var så glada fast skatten var så hög. Japan var inget han rekommenderade som resmål, men det är väll så japanerna är. Han kom från Tokyo. Han tältar längs leden men jag hoppas han stannar vid stugorna.

Fjället Bogicohkka såg jag i morse när jag gick genom dalen. Då var det grått men nu har det fått en fin vit hinna. Det har säkert kommit en del skurar i dalen idag med. Än är jag skonad. Kan komma ikväll säger en prognos som sitter uppe.

På schemat står nu tvätt av mig, sola, kartreka, middag föreberedelser och sen sova. Det är drygt 550 höjdmeter man ska ta sig upp och sedan 350 höjdmeter ner innan man är vid Kårsavagge. Känner mig lite trött just nu men jag kommer få tråkigt om jag redan nu ska gå mot Abisko. Härligt att avsluta resan med en riktig körare och sedan ta det lite lugnare. Då kanske man sover gott på tåget i alla fall. De två senaste dagarnas vandring har varit lite ”enkel”, inte så spännande men vacker. Imorgon blir spännande och vackert hoppas jag. Jobbigt kommer det bli hur som helst. Jag laddar med massa mat och kex. Kycklingcurry väntar när jag kommer fram.

Dagens etapp: 3km öster om Alesjaurestugorna - Abiskojaurestugorna.

2010-03-23 14:45   Clasanc
Jättetrevliga berättelser med stor närvarokänsla! Tack!
Clas G

2010-03-23 21:05   Bulingen
Jag väntar otåligt på del 3!

2010-03-24 22:58   fowwe
Uppstigning 04.30, det är friska takter! Då missar du knappast något dagsljus alls?

2010-03-25 14:24   FrökenM
Tack för fina kommentarer!

Går man upp tidigt missar man inget av dagen men vinner på att uppleva morgonens lugn och mystik. Dessutom finns det ingen stress över att inte hinna fram i tid. Något jag kan rekommendera.

2010-03-25 19:49   Karolina P
Är det ett Hilleberg (Kieron/Nammatj) GT du har? Kan förstå att ryggsäcken väger då... ;)

Svar 2010-03-29 10:40   FrökenM
Hej hej!

Det är ett Hilleberg Namatj 2 GT. Lite tungt men ändå väldigt smidigt. =)