Brutus Östlings "Bevingat" vald till Årets Pandabok

Brutus Östlings "Bevingat" vald till Årets Pandabok av Världsnaturfornden.

”Bevingat – magiska möten i fågelmarker” av Brutus Östling har utsetts till Årets pandabok av Världsnaturfonden.

Motiveringen lyder ”Boken ”Bevingat” tar med sina spektakulära bilder och inlevelsefulla texter läsaren med till möten med fåglar och andra djur i en föränderlig värld. Med sina oförutsedda kameravinklar och ljussättningar lyckas Brutus Östling fånga djuren i de mest fantastiska situationer – en bok fylld med magi som ger mersmak”. Boken handlar om fåglars fantastiska anpassningar till olika miljöer, men också om att det är livsmiljöer som tyvärr är hotade.

Är det något av de ”magiska mötena” som är med i boken som du minns extra starkt?
– I boken berättar jag kort om när jag en tidig morgon vandrar uppe i södra Pyrenéerna, absolut inte på jakt efter fågelmotiv, och så landar en lammgam bara hundratalet meter framför mig, på en klippa. Jag satt där och beundrade den. Till slut tog jag bilder också.
(Citat ovan från intervju med Brutus östling på natursidan.se, läs hela intervjun.)

Foto: Brutus Östling

Mer om boken Bevingat:

I boken "Bevingat - magiska möten i fågelmarker" får vi följa med den prisbelönade fotografen Brutus Östling på en storslagen fotografisk resa jorden runt till spännande fågelmarker. I ord och bild berättar han om fascinerande fåglar och deras unika livsmiljöer i en värld i snabb förändring.

Vi möter spelgalna småtrappar, revirhävdande brushanar, grisslor som i hundratusental föder upp sina ungar på smala klipphyllor över väldiga stup och havsfåglar som lever i åratal på havet utan att gå i land. Vi träffar gamar – bergens och slätternas städpatruller, barrskogens tysta jägare, färggranna blåkråkor i lövskogen, spöklika ugglor i norr och majestätiska havsörnar som åter koloniserar kontinenter.

Många av dessa fantastiska fåglar lever i miljöer som håller på att ändra karaktär eller försvinna, i vissa fall kan fåglarna anpassa sig till de nya livsvillkoren, i andra måste åtgärder sättas in för att rädda miljöerna och därmed fåglarna. Även detta tas upp i boken. Bevingat – Magiska möten i fågelmarker är Brutus Östlings tionde fotobok. Boken innehåller även ett efterord av journalisten Erik Hansson: ”Fåglarna signalerar hur jorden mår”.

Brutus har en blogg på Fotosidan.se

Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar
En fjällvandring i början på augusti som börjar och slutar i Abisko. Oskar och flickvännen Elida ger sig ut på en sjudagars vandring med fokus på ... 8 kommentarer
Vårvintern är den bästa tiden om man vill ha chansen att höra ugglornas lockrop, det är på kvällen och natten de är aktiva. Här är de tre vanligaste ...
Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ...