Bodagrottorna

För mindre än 10 000 år sedan skakades Iggesundsområdet av en jordbävning som skapade ett grottsytem som idag går under namnet Bodagrottorna. Det är med sina 2896 meter Sveriges längsta urbergsgrotta, och den näst längsta i världen!

Av: Olander

Bodagrottorna skapades genom en anmärkningsvärt kraftig jordbävning år 7664 f Kr. Förklaringen bakom denna enorma jordbävning ligger den extremt snabba landhöjning som då var aktuell strax efter det att inlandsisen drog sig undan. Landet höjde sig, i det specifika området, en decimeter per år. Detta kan jämföras med dagens knappa en centimeter per år för att få en uppfattning.

När nu landet höjdes i denna rapid höll inte berggrunden samman. Marken skälvde och kved, berggrunden sprack sönder och ett enormt grottsystem bildades. Ett grottsystem som kom att bli världens näst längsta urbergsgrotta!

I dagsläget räknas Bodagrottorna som Sveriges tredje längsta grottsystem över huvud taget samtidigt som det är den längsta urbergsgrottan i landet. Det finns ju fler olika typer av grottor. Med bigrottor inräknat är Bodagrottornas sammanlagda längd 2896 meter.

Innan besöket förväntade jag mig att Bodagrottorna var grottor som ledde in i någon bergsvägg eller dylikt, så som man oftast hör talas om grottor. Synen jag möttes av när jag hade gått de dryga 100 metrarna från parkeringen avslöjade något helt annat. Grottorna var gömda under enorma stenblock, och dessa täcker ett område med en ungefärlig areal på fyra hektar.

Enligt informationstavlan vid parkeringen lär den högsta punkten, alltså ett stenblock, nå cirka 100 meter över havet samtidigt som grottsystemet kan återfinnas redan på 35 meters höjd.

För att ta sig till ”huvudingången” så att säga, den största ingången till grottorna, var vi tvungna att gå en bra bit bland dessa block. Flickvännen agerade här som guide och jag kunde inte låta bli att fråga mig själv ifall någon blivit uppslukad av alla håligheter som fanns mellan stenblocken. Eller kanske rättar sagt; hur många? Det var enorma klyftor, uppemot fem meter djupa vad jag såg.

En av de många ingångar till grottsytemet.

När vi till slut nådde ingången klättrade vi varsamt ned. Väl nere i grottan avtog den besvikelse jag känt när jag först såg vad det var för typ av grottor. Det var tämligen rymligt där nere och aningen mer utmanande än jag förväntat mig. Vi fick akta oss för vassa block som stack ut här och var, djupa skrevor och dyhål med mera. Extra utmanande blev det också för vi hade bara med en ficklampa så jag fick således ta mig fram i nattsvart mörker, om inte ännu mörkare. Tyvärr hade jag inte oömma kläder på mig så jag tog mig inte så långt in, men närmare 20 meter blev det. Ju längre in jag kom desto knepigare blev det att ta sig fram, utan oömma kläder vill säga.

En bild som visar hur smala vissa passager/gångar/skrevor kunde vara. Den på bilden är lagom så att man i sidled kan gå in där.

En liten stege som underlättade framfarten i grottgångarna.

När vi, eller rättare sagt jag, utforskade grottorna hoppades jag få se några spännande kryp, men så blev inte fallet. Via en informationstavla vid parkeringen hade jag erhållit stora förhoppningar om att åtminstone få fotografera en källarspindel, men inte ens de syntes till. Kanske var det så att vi hade för lite lus med oss. Slutligen vill jag medge att det faktiskt var lite mysigt där nere i grottgångarna, men nästa gång ska jag sannerligen ha oömma kläder och ficklampa med mig!

2008-11-14 15:15   janus82
Bodarnegrottorna är fantastiska och väl värda ett besök. Se till att ta med dig bättre kläder och ordentliga lampor nästa gång så kommer du få en fantastisk upplevelse.

Och bara för att vara lite jobbig... En passage är inte trång förrän man måste andas ut för att kunna komma igenom... ;-)

2008-11-14 15:50   thegedd
Intressant - kan bli ett besök nångång...

2008-11-14 18:25   ClaesDahlgren
kan bara hålla med, ska lägga upp lite bilder vid tillfälle.. roligast på den turen var min parkamrat som skulle upp under ett block, längst ner, vi kröp i leran, och halkade.. jag var längre ut, när han säger "claes, ser du mitt ljus" svar :"nej" "okej, kan du krypa in och knuffa på mig, jag sitter fast" personer med spindelfobi kanske inte ska ner i smalaste gångarna och krypa, men som gunnar säger, det är inte trångt förrän du måste andas ut för att komma igen... det är enkel krypning, många gånger ser man ljus hela tiden..

2008-11-15 23:59   Metzger
Verkligen spännande!

2008-11-16 16:48   Håkan Friberg
Intressant med lite bakgrundsinfo. Först träd och nu grottor. Vad kan det bli härnäst? Väntar med spänning.

2008-11-16 20:09   Olander
Tack så mycket för kommentarerna! Det är roligt när personer delar med sig av sina tankar och erfarenheter.

Och Gunnar, din definition av trånga passager fick mig att le lite... ;)

2008-11-17 12:03   Mikaela Löfgren
Björn (och alla andra förstås), du är hemskt välkommen att titta in på www.speleo.se, där finns fler som gillar grottor. Och som med STOR igenkänning läser kommentarer om trånga gångar:-) Ni ska se vad det stånkades just i den grottan när vi besökte den under vårt årsmöte för ett par år sedan. ett 50-tal personer, som inte bara slåss mot stenarnas trängsel utan även varandra.

2008-11-21 00:07   seobserver
Ja fastnar man så kommer man garanterat att bli slankare efter ett tag.....;-).
Bra beskrivnng av nybörjaren i underjorden, välkommen ner....

2008-11-24 16:27   jonssonsofia
Som urbergsgrotta är Bodagrottorna även tvåa i världen och överträffas endast av Tsodgottan i Nordamerika.

Spännande läsning, nästa gång gör vi ett djupare besök i grottorna! :-)

2009-01-10 11:53   Ullis71
Är uppvuxen granne med dessa fantastiska grottor och får nu lite dåligt samvete att jag inte utforskat dem... Tack för en jättefin berättelse!

2009-01-21 18:44   stigman
innan jag for dit hälsade jag på Alf Side´n som visade en sorts karta över Bodagrottorna. När jag fick se ritningarna tänkte jag på hur det skulle vara att kartera en myrstack. Åkte i alla fall dit och kröp ner under några stenar....

ja, får man igenom skallen brukar resten komma igenom, även om man kan få ta av sig ylletröjan

jm

2011-04-06 13:41   luktafotogen
En teori är att grottan bildats av en metanisexplosion.

Alf Sidén sa en gång att om någon fastnat där det är som djävligast får man plocka isär personen för att få ut dem. Trängsta delarna är karterade av barn. Ska förhoppningsvis tillbaka i Maj och det ska bli spännande att se om man hittar ner i Persikosalen. Fördelen med Bodagrottan är att den är så oöm.

Svar 2011-04-11 19:16   Olander
Okej, tackar för informationen. Intressant med lite mer :)

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar