Barnen vet bäst!

Det tror STF som nu söker 250 - 300 barn som tillsammans med sina föräldrar ska få vara med och utveckla ett barnkoncept för vandringsleder och fjällanläggningar.

Svenska Turistföreningen (STF) söker nu 250-300 barn i åldrarna 6 - 12 för att testa fjällen i projektet Get Real Kids. Tillsammans med deras föräldrar ska de vara med och utveckla ett barnkoncept för vandringsleder och fjällanläggningar. Get Real Kids passar alla friluftsintresserade familjer och ingen fjällerfarenhet behövs. Målet är att barnen säger ”det är kul i fjällen, hit vill jag åka igen”. Ansökningsdatumen är mellan den 18 - 26 maj.

- Vi tror att det finns mer att göra och utveckla för barnfamiljer som besöker fjällen. Istället för att vi själva ska gissa oss fram eller bara mejla ut ett frågeformulär, vill vi nu lära oss från de små besökarna när de verkligen är på fjället, säger Hans Norén, projektledare Get Real Kids och affärsutvecklare/fjäll på STF

Fiskepaus mamma och barn. Foto: Magdalena Lindholm

De utvalda familjerna väljer att spendera några dagar på en fjällstation och göra dagsturer, eller vandra en del av Kungsleden. Alla familjekonstellationer är tillåtna så länge det finns två eller tre barn. Som till exempel kan mor- och farföräldrar ta med sig barnbarnen. Vistelsen på fjället bjuder STF på i utbyte mot barn och vuxna bidrar med erfarenheter och synpunkter.

STF skickade även ut testpiloter förra sommaren, då var det 300 ungdomar som skickades ut till fjälls med målet att ta reda på hur man kunde intressera fler ungdomar att upptäcka fjället. Många bra förslag kom in, och STF har redan startat arbetet med att anpassa fjällverksamheten efter ungdomarnas önskemål.

Anmälan till Get Real Kids öppnar den 18 maj på STFs hemsida. Get Real Kids genomförs under veckorna 27,28 och 29. STF anläggningar som barnfamiljerna får möjlighet att besöka är Grövelsjön, Ramundberget, Abisko och Saltoluokta. För de familjer som ska fjällvandra blir det mellan Nikkaluokta och Vakkotavare.

2015-05-19 21:45   ludvig_svensk
Jag förstår inte iden med att anpassa fjällen efter turisterna. Fjällen har stått där de har stått i miljoner år. De är förhållandevis orörda, vilda, tysta och avfolkade. Det är därför jag åker dit, för att slippa se för många människor, för att få ha tyst omkring mig, stänga av telefonen och uppleva naturen.
Ska man behöva locka turister genom att exploatera fjällen med turiststationer, wifi, resturanger och hotell så har det gått fel någonstans….

Detta inlägg är inte riktat till denna artikel specifikt, utan till turistnäringen i allmänhet.

2015-05-28 00:04   FruNalleman
Intressant tanke, man jag kan inte riktigt se detta som att man stöper om naturen efter målgruppen... Ja fjällen har stått där sen tidernas begynnelse, men varje generation lever bara en viss tid och de nya generationerna måste - precis som vi en gång - få lära sig respekt för naturen och att ta hand om och njuta av densamma, så att den finns kvar lika "orörd" som förut till kommande generationer. Själv tycker jag att det är toppen att det finns en lösning för alla, tex tält eller fjällstation. (De som redan är byggda finns ju där, så varför inte ta hand om dem och utnyttja dem på bästa sätt?).

Tror att de flesta här inne går ut i naturen för att uppleva lugn, tystnad och komma bort från "vardagsbruset". (Mobiler klarade vi oss dessutom alldeles utmärkt utan för några år sedan, även om den ibland kan vara just en livräddare). Och bara för att man tar med sig hela familjen ut behöver det faktiskt inte alltid bli "fjällcirkus" av det hela. Själv ser jag hellre att min familj längtar efter att tex åka nattåg till fjälls, än att tex flyga till en semesterort utomland (flyg=sämst för naturen), men tror samtidigt att det aldrig kommer bli nån "massinvasion" av naturen (för det är gemene man för "bekväma" för). Naturen finns där, och borde räcka till alla som längtar ut - om vi hjälps åt att ta hand om den.

Men det är bara lite av mina tankar/åsikter, alla får naturligtvis tycka som de vill.

God tur! Och hoppas du får fortsätta att ostörd njuta av fjällen! =)

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar