Bad Gastein, juli 2013

Vandringresa till Österrike sommaren 2013.

Av: Peter Nyberg

Vandringsvecka i Bad Gastein

Tillbringade en fantastisk vandringvecka i Bad Gastein denna sommar. Publicerar bilder och lite information till stöd för andra som kanske är sugna på samma sak men ej kunnat bestämma sig.

Resan arrangerades av STS Alpresor.se och genomfördes i slutet av juli. Då jag bokade resan innan mars månads utgång så ingick helpension. På kvällarna tre rätters middag  på anrika Hotel Salzburger Hof som kompletterades med en fin buffe´. Då det var helpension så ingick det lunch på hyttorna under dagens vandring. Priset för allt var ca 15 tkr. I detta ingick lokal bergsguide, transport med buss och i vissa fall tåg eller taxi.

Allt fungerade oklanderligt. Veckan då jag var där var väldigt varm, de flesta av vandringsdagarna ca 25 grader så det gick åt mycket vatten.

Utresan var på lördagmorgon vid 07.30. Vi var framme på hoteller mitt på dagen. Så eftermiddagen ägnades åt att strosa runt i omgivningen.

Hotel Salzburger Hof

Matsalen som säker hade en takhöjd på 7-8 m. Trevlig personal och förstaklassig service.

Ned mot själva samhället var det väldigt kuperat och brant. Hade tänkt mig att det skulle vara mer öppet. Har för mig att det finns ca 3000 invånare i samhället med omnejd.

Byvy...

På en gammal kyrkogård fanns det ett antal minnesmärke över trakten unga män som stupat i WWW2. Denna pojke var tydligen SS-underbefäl och omkom i Ryssland innan sin 20-års dag. Notera att SS är skrivet med runtecken. Sorgligt!

Dag 1. Söndag. Vandring i Angertal

Frukost intogs vid 07-tiden. Vandringarna startade mellan 08-08.30 samtliga dagar och föregick av en samling med kort genomgång av dagens vandring och utdelande av karta samt höjdprofil. Gruppen bestod av ett 15-tal personer från Sverige och Norge. Jag hade valt alpin plus vandring och var lite osäker på hur krävande det skulle vara. Uppskattningsvis var medelåldern ca 45 år i gruppen och det var en jämn blandning av män och kvinnor.

Den första dagen började i ett snabbt tempo i ett mycket brant parti. Den infödda bergsguiden gick först och alpresors guide i kön. Senare förstod vi att dett avar en test för att se om någon skulle ha svårt att orka med. Dessa hade i sådana fall möjlighet att växla grupp till den mindre krävade alpinagruppen som fanns i tre svårighetsgrader. Denna vecka fanns tre stycken alpin plus grupper denna vecka.

Efter den hårda öppningen så flackade det av och tempot blev njutbart och behagligt. Naturen är som synes helt betagande.

Lunch intogs varje dag på den toppstuga som var målet för dagen.

Dag 2. Måndag. Vandring till Niedersachsenhaus

Även denna dag fint väder till en början. Framåt eftermiddagen blev det dock lite regn men det gjorde mindre. Här har gruppen tagit ut mål mot Niedersachsenhaus hyttan som kan skymtas på toppen.

Den sista biten av leden gick över bergskammen.

Vår trevliga och kompetenta bergsguide Harry.

Efter lunch i hyttan så gick vi ned på den andra sidan av bergskammen.

En hel del snö fanns så här högt upp.

Dalen på den andra sidan av kammen. Det kom lite regn den sista timmen men det störde ingen speciellt mycket. I väntan på bussen så kunde man ta en fika på en hytta i denna dals botten. De som ville vara kulturella kunde komplettera med 2 cl av hyttans egen kottsnaps. Sedan bussades vi tillbaks till hotellet.

Dag 3. Tisdag. Vandring till Gamskarkogel

Lite sämre väder med småduggande och på toppen lite dimma, snöglopp och kyligt. Alla hade dock extrakläder och regnskydd med.

Lång bit i ordentlig motlut och raskt tempo.

Fina vyer vart man än vände blicken.

Toppstugan på Gamskarkogel. Detta fjäll skall enligt uppgift vara Europas högsta gräsbevuxna topp.

Efter lite huttrande och byte till torrt ombyte intogs lunchen. Därefter gick vi nedåt igen.

Lite fika och tilltugg till de som ville i väntan på taxibilar som skulle ta oss tillbaks till hotellet igen.

Dag 4. Onsdag. Resa till Venedig för de som ville. Ingick ej.

Hoppade över denna och vilade benen istället. Det var kring 40 grader i Venedig berättade de som åkte dit. Man lämnade hotellet i ottan och kom tillbaks först vid 22-tiden.

Dag 5. Torsdag. Vandring till Biberalm

Efter morgonens vandringgenomgång bussades vi iväg till dagens vandring. Vädret var strålande vackert och naturen hänförande.

Välförtjänt vila. Stavarna kom väl tillpass, ffa i nedförsbacke.

Edelweiss. En ganska oansenlig blomma enligt mitt förmenande.

Lederna gick ofta på kammarna. Av och till lite luftigt.

Lunchvila. Här är det betydligt brantare än vad det ser ut. Någon av topparna vid horisonten är Grossglockner. Österrikes högsta topp.

Dag 6. Fredag. Vandring till Hagener

Detta var nog den varmaste dagen. Säkert kring 30 grader på bergssidan. Jag tror jag drack kring två liter vatten på förmiddagen.

Lite snöpartier då man kom upp över 2000 möh.

Hagenerhyttan från ovan.

Sommarbete på 2000 möh.

Nyfikna getter.

Omdöme

Väldigt bra resa som väl var värd sitt pris (15 tkr med helpension om man beställer i god tid). Trevligt sällskap med lagom stora och tämligen homogena grupper. Kompetent och trevlig lokal bergsguide, detsamma gäller STS Aplresors guide.

Anrikt och fint hotell med mycket bra mat, trevlig personal och hög servicenivå.

Samtliga vandringar var väldigt fina med en välorganiserad transport fram och tillbaks till hotellet. Lagom långa vandringsdagar. Dagens vandringsmål bestämdes av bergsguiden samma morgon beroende på väderförhållanen Vi startade senast 08.30 och var till baks vid 15.30 - 16.00 tiden. Vi gick ca 1 mil och 700-800 höjdmeter under vandringsdagarna. De flesta av gruppmedlemmarna samlades på en after walk och svalkande öl då man kom tillbaks från dagens vandring. Fin trerätters middags med buffe´ som serverades från 18.00.

Så jag ger denna resa 5/5 Tyrolerhattar. Jag kan mycket väl tänka mig att åka dit igen.

Min förberedelse

Då jag är 50+ så promenerade jag 4-5 ggr/veckan under större del av våren. De sista 3-4 veckorna härdade jag benen i en brant backe 3 ggr/v. Med detta bakom mig hade jag inga problem med att klara alpin plus-varianten. Om någon har frågor & funderingar så går det bra att maila mig

2013-09-27 20:20   roleng
Var härligt. Jag var där 15-22 juni och med Alpresor och samma hotell. Då var det varmt 30-35 gr.

2013-09-28 10:11   Mediana
Vilka härliga bilder. Man blir väldigt sugen.