Artiklar

Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 63 Nästa Sista
Bergslagsledens första etapp (Kloten-Digerberget) passerar ett antal mycket inbjudande naturreservat väl värda en omväg. Detta gäller i högsta grad ... 3 kommentarer
Nu när vinterkylan sprider sig i landet och ger frostiga fina dagar finns det några saker att tänka lite extra på för att hålla värmen. Turen blir så ... 1 kommentar
Så här på årets sista dag passar vi på att fira att Utsidan fyllt 25 år 2020. Firandet sker förstås med tårta och hurra för jubilaren. Samtidigt vill ... 4 kommentarer
Nu är det endast två punkter kvar i det stora highpointing-projektet. Eller tre, men det beror på hur man räknar. Sista delen i Highpointing-serien! 4 kommentarer
Alla dessa resor i olika landskap och jakten efter högsta punkter och 60 toppar väckte en nyfikenhet och ett behov av att se mer. Lämnade Norrland ... 2 kommentarer

Highpointing - Sveriges tak

I jakt på Sveriges högsta och nordligaste punkt blir det nu en roadtrip igen. Vägen genom Norrland går via varje landskaps högsta punkt. Del 5 i ... 4 kommentarer
Nu blir det ett avbrott från roadtrips och fokusering på highpointing-turer närmare hemtrakterna. Äntligen är det dags för fjälltoppar! Del 4 i ... 1 kommentar
En berättelse om hur triviala missöden och ändrade planer under en solotur i Sarek kan leda till viktiga insikter och även fantastiska utsikter. 12 kommentarer
Efter en trevlig vecka i de skånska bokskogarna är det dags att åka hem till Härjedalen. Via ett antal högsta punkter. Del 3 i highpointing-serien. 2 kommentarer
Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ...
Resan genom Sverige börjar med en roadtrip till Södra Sverige. Huvudattraktionen var bokskogen men det blev ett antal högsta punkter och ytterpunkter ... 2 kommentarer

Highpointing genom Sverige

Åren 2018-2020 genomförde jag två projekt, highpointing och Sveriges ytterpunkter. I denna artikelserie berättar jag om min resa upp och ner och ... 3 kommentarer
Det här är en berättelse om Viktors första Sarekvandring sommaren 2019 med bilder, vägval, filmer med mera. Text på engelska. 2 kommentarer
Med en stor längtan efter ett reseäventyr, så det blev en roadtrip till Fulufjället för att upptäcka vattenfallet Njupeskär. 2 kommentarer

Crime walk på Romeleåsen

Cykeltur till Dörröd på Romeleåsen. Kulturell och folkbildande cykeltur längs banvallar och backiga landsvägar mellan Malmö och Dörröd. 2 kommentarer
För att påminna sig i det gråa november att det finns ljusare tider. Här är ett bildmontage om två dagar vid Höga Kusten. 1 kommentar

Höstvandring

Laxaleden. Långvandring längs med Mörrumsåns dalgång i Blekinge.
Denna etapp börjar vid Uskavi gård och slutar vid Hyttfallet, Hammarby vid Järleån och leder genom ett ganska vargrikt område. Man har stor chans att ... 1 kommentar
Petzl har just lanserat en ultralätt pannlampa med uppladdningsbart batteri, var med i vår tävling så har du chansen att vinna en. 1 kommentar
Niklas Kämpargård har kommit ut med en ny bok om prepping - "Preppa mat - allt du behöver veta om livsmedel i kristider", vi skickade några frågor ...
Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsledens 6:e etapp: Hammarby-Pershyttan. Texten erbjuder också några alternativa vägval och ...
En rundtur runt Pårtemassivet har lockat sedan Hans Fowelin beskrev den "hylla" som finns mellan Loametjåhkkå och Tjievrra å ena sidan och ... 19 kommentarer
Intill norska gränsen ligger ett fjällområde som man sällan läser vandringsrapporter från. Det är ett fjällområde där det bedrivits renskötsel i ... 5 kommentarer
Kulturvandring på Österlen. Nedslag hos traktens författare, musiker och filmare. De leker sjörövare och letar efter det magiska ljuset över ...
Det hela började med en stor överraskning: Året är 2004. Mitt i ingenstans - mitt i stenskravel och blötmark - dyker den närmast perfekta tältplatsen ... 17 kommentarer
En tur som började snett och sedan fortsatte ner i diket...för att till sist ändå komma upp på vägen igen. 8 kommentarer
Vandring i Skåne och Blekinge. 1 kommentar

Norra Padjelanta 2019

En vandring genom norra Padjelanta med start och slut i Vájsáluokta. Mycket snö kvar under första halvan av juli och mer vatten i jokkarna än ... 7 kommentarer
Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsleden mellan Suttarboda och Lekhyttan. Eftersom denna etapp har dragits om ett antal ... 1 kommentar

Folkbildningsvandring

Folkbildningsvandring kring Abiskofjällen. Det sägs att vandra runt höga berg, är en religiös upplevelse. När dåvarande generalsekreterare för FN, ...