Resa till jätteskalbaggarnas ö

3 timmars båtfärd från Nynäshamn ligger Östersjöns ensligaste ö, Gotska Sandön. En mycket spännande ö att upptäcka till fots. Har man tur med vädret, överträffar Gotska Sandöns stränder det mesta man kan finna i charterresekatalogerna. Bränningarna går vita i det grunda vattnet, och den ihärdiga vinden omarbetar ständigt delar av ön, som om den aldrig kände sig riktigt nöjd med vad den har åstadkommit. En strandremsa kan spolas bort eller läggas till under en storm.

Av: aquila

Gotska Sandön är en ovanlig ö, det märker man direkt när man har stigit i land. Hamn saknas och ön består enbart av sand, grus och sten med tallskog längre inåt land. I tallskogen lever sällsynta skalbaggar varav några anses vara reliker från en tidigare värmeperiod. Sju av dessa skalbaggar lever på dessa breddgrader endast på Gotska Sandön. Stora timmermannen, eller som den också kallas Ergates faber, kan bli upp till sju centimeter lång. Att få den inkrypande i tältet är emellertid inget att oroa sig för. Lyckligt lottade är de personer som över huvud taget har fått tillfälle att se Ergates faber.

För de som till fots ska utforska Gotska Sandön, gör blotta vetskapen om jätteskalbaggen att man är extra observant i tallskogen. Tänk om man skulle få tillfälle att se den!

Gotska Sandön korsas av mycket lättvandrade körvägar och stigar som man åtminstone delvis bör försöka hålla sig till. Att vandra runt hela ön längsmed stranden är en frestande tanke, men för de allra flesta blir det en övermäktig uppgift. Lägervärlden Lars myndiga välkomsttal till oss nyanlända på stranden är inte taget ur luften. På gotländska betonar han att "Öön e större än man tråor!". Detta ska man ha i åtanke när man ger sig iväg på sin första rundvandring. Att vandra i den porösa sanden är ytterst påfrestande. Ska man vandra utefter stranden en längre sträcka på någon del av ön rekommenderas området som kallas Bredsand. Mäktiga sanddyner reser sig där och det är lätt att nå tillbaka till lägerplatsen. I sanddynerna häckar havstrut, silltrut, strandskator och ejder. Under maj bör man vara observant så att man inte stör ejder som ligger på ägg.

Första dagen begår vi i alla fall misstaget och missbedömmer avstånden. Vi sätter av vid tiotiden, alltför ivriga, och upptäcker att vi bär med oss för lite vatten. Vi går och går i solgasset längsmed stranden från Hamnudden upp mot Västra sidan. Tack och lov har vi Leukoplast på hälarna. Men det känns inte som vi rör oss framåt i den finkorniga sanden. Jag känner mig plötsligt misslyckad, som Gösta Ekman i filmen En vandring i solen. Genomsvettig, törstig, lite förvirrad, felutrustad. Vi söker med blicken efter de stora stenar som vi utsett till riktmärken för vägen tillbaka till lägerplatsen.

Solen står lågt när vi utmattade kommer tillbaka till lägerplatsen. Vi bestämmer oss, efter att vi hällt i oss vatten, för att ta en garanterat myggfri tupplur med ingången till tältet vidöppen. Redan efter en timme väcks vi av rop nere från stugorna. Det är dags för visning av fyren!

Gotska Sandön.
Alla är där och talar i munnen på varandra om den första dagens upplevelser. "Ön är vekligen större än man tror". I mindre grupper får vi sedan gå upp i fyrtornet varifrån man kan blicka ut över det märkliga området Bredsand. Naturens egen motorcrossbana av sand och strandråg. Fyren som vi står i är från mitten av 1800-talet. Sedan 1969 är den automatiserad. Lägervärden Lars berättar att den invändiga fackverkskonstruktionen som bär upp byggnaden är ritad av Gustaf von Heidenstam. Konstruktionstekniken lär han ha lärt sig av självaste Eiffel i Paris.

Under oss, i området kring fyrstationen, finns det paddor. Det andra fyrfotadjuret som man kan få se på Gotska Sandön är skogshare. Emellanåt flyger det in någon hungrig kungsörn från Fårö och tar en av hararna.

Fartyget Madam af Gotska Sandön är som sagt byggd för att gå turen till Gotska Sandön. Någon annan förbindelse finns inte. Naturen på ön är känslig och mycket vacker, och man måste vara införstådd med att man vandrar i ett naturresarvat. Han man tur kan man få se säl, jätteskalbaggar och många sorters sjöfågel. Sjösjuketabletter rekommenderas under överfärden för den som har lätt för att bli sjösjuk, vilket undertecknad blev. I grov sjö kan färden med Madam af Gotska Sandön bli en mycket gungig och långvarig upplevelse. Förbered dig därför inför överfärden så gott det går, så att inte minnet av Gotska Sandön blir likt någonting man varit med om i en dröm. Någonting vackert som man har upplevt, men som man inte kan återvända till.
--------------------------------------------------------------------------------
Fakta om Gotska Sandön
Gotska Sandön är en 9 km lång och 6 km bred ö av sand som lämpar sig mycket bra för vandring.

Ön ligger 38 km norr om Fårö och 95 km sydost om Nynäshamn. Bokning av stugor, sovsalar, tältplats och överfärd med Madam af Gotska Sandön sker genom Gotska Sandöbokningen, tel: 0498-342 87. Bokning från maj till september. Landstigning sker i regel 1-4 km från lägerplatsen. Beroende på vinden kan det vid ankomsten ibland bli en promenad på 9 km till lägerplatsen. Eldning med spritkök är förbjuden och tältning måste ske i närheten av lägerplatsen. Hela ön är naturreservat och endast 150 personer åt gången får vistas på ön.

Rejäla vandringsskor, kikare, solskyddskräm och ett väl tilltaget matförråd utgör grunden för en lyckad vistelse på Gotska Sandön.
2003-12-16 01:18   grodanbolle
Betyg: 4
Trevlig artikel, jag måste åka dit!

2003-12-18 15:27   Lodis
Betyg: 5
Härlig, inspirerande artikel, med mycket bra fakta. Skulle vilja åka på en gång!

2004-01-05 11:13   ingrid
Klart inspirerande artikel, något att lägga på sin reselista.

2004-01-05 18:38   BRELLE
HÄRLIGT DIT ÅKER MAN GÄRNA,MÄN GÄRNA MER BILDER
KJELL

2004-01-06 09:46   Almgren
Betyg: 4
Fin artikel och bra skrivet. Gotska sandön har stått på listan över platser jag skall besöka, men ej hunnit med ännu. Din artikel bekrftar mina aningar om att den är värd ett besök.

2008-07-04 19:52   Håkan Friberg
Bra berättelse... som jag upptäckte senare än de flesta. ;-)

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Under Lagos yta

En resa genom Lagos slumområde. 1 kommentar
Länge har Björn imponerats av gamla och grova träd. Här får vi följa med i jakten på Sveriges trädjättar, som är lite svårare än man kan tro. Du ... 4 kommentarer
Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...

Vinterövernattning

Natten mellan 19-20/3 spenderades ute vid upplandsleden.