Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Sörmlandsleden baklänges Del 5 Etapp 52-51

(52) Sandvik Badplats – Nynäs slott

Från vår förra blogg var vi ju redan på gång denna dag med att vandra på Sörmlandsleden och nu etapp 52.

Den börjar eller slutar ju på Sandvik Badplats som var en fin badplats vid havet.

Sandvik Badplats

Vi vandrade in i skogen och kom ut vid Sandvik Camping som var stängt för säsongen,

Efter campingen bar det ut mot havet igen och längst ut på udden ett jättefint vindskydd.

Skärmskydd

Vi späntade ved och fick till en fin brasa

Spänta ved

Vi åt vår lunch vid elden.

Helena Traneving

När vi var klara var det dags och ta en Geocache längst ut på udden

Vi plockade 3 cacher till längs denna etapp En bra etapp för geocachare

Geocaching

Vi gav oss in i skogen och högt upp på ett berg där en gammal fornlämning fanns mitt i skogen.

Fornlämning

Nedför berget och till cykeln som Thomas tog och hämtade bilen medans Helena eldade för att hålla värmen.

Cykel tillbaka

En vinterdag i december fortsatte vi etapp 52 med fina färger i skogen med vita skiftningar.

Ut på en väg och framme i Nynäs En å mellan Rundbosjön och Havet.

Vinter

Ett vackert orangeri utanför Nynäs slott.

Orangeri Nynäs slott

Vackra broar vid ån .

Framme vid etappslutet och dags för etapp 51

Nynäas slott

(51) Nynäs slott- Bråfalls såg 4 km

Vi fortsätter förbi Nynäs slott och

STF Vandrarhem ner vid Rundbosjön

STF Vandrahem Nynäs slott

Upp på ett berg och en geocache med vid utsikt över Rundbosjön

Geocaching

Upp och ner för berg. En jobbig etapp med vid utsikt över Rundbosjön

Rundbosjön

Snart är vi framme vid Bråfalls Såg

Bråfalls såg

Thomas cyklar i mörkret och hämtar bilen.

Helena eldar i eldpallkojan medans hon väntar på Thomas

Innan vi åker hem tittar vi in på Bråfalls såg i mörkret, Ett museum och en såg

Bråfalls såg

Se mer bilder och text från hela vägen på etapp 52-51 på vår hemsida

traneving.se Länk Etapp 52-51

Thomas & Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.