Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Sörmlandsleden baklänges Del 3 Etapp 56 – 55

Etapp 56 Tullgarn slott – Trosa 21 km

Under sommaren 2014 bestämde vi oss för att ta etappen Tullgarn slott – Trosa (21 km ) under en helg med en övernattning

Vi började med att ställa cykeln i Trosa och lämnade vår tunga övernattningspackning i Komötet och tog oss sedan till Tullgarn slott för start på vandringen.

Tullgarn slott ett kungligt slott

En rovfågel och gäss med massor av fåglar på slätten utanför Tullgarn slott

Försommar och träden blommar

Vi vandrade upp mot Pilskogsbergen och Thomas gick en liten extraslinga upp på Pilskogsbergen.

Vi kom fram till Komötet badplats där vi slog läger.

En fin middag med grillat

På beskrivningen på Sörmlandsleden stod det att man kunde tälta här men vid ingången vid badplatsen stod det tältning förbjuden, så vi slog upp tältet en bit ifrån själva badplatsen men ändå inte så långt ifrån.

Komötet

Vi satt vid lägerelden till långt in på kvällen.

Morgonen efter tog Thomas ett morgondopp i havet

Det bar iväg och vi la den tunga packningen nära en gammal hög kalkugn.

Här hade ett djur lämnat sitt huvud

Nu var det dags för ett skärmskydd, vindskydd mitt inne i skogen. Ingen utsikt eller vatten i närheten men ändå ett fint vindskydd

En fågel hade byggt bo i ett träd

Nu var vi framme vid Stensund Folkhögskola Gård

Där vi i det fina vädret la oss att sola och bada

På folkhögskolan finns bl.a en båtbyggarlinje där man bygger dessa fina segelbåtar som seglade just idag ut i havet.

Upp på höga berg igen med utsikt över Anderviken

Innan vi var framme i Trosa där vi fick gå en extrarunda på flera kilometer. Vi tror att man kan gena och tjäna 4 km och slippa gå på asfaltsväg runt Trosa vid Åkerstigen, men vi testade inte så helt säkert är det inte.

Inne i Trosa träffade vi på en rådjursfamilj med 3 rådjurskid

Vi avslutade etappen med att gå in i Trosa och följa Trosaån där cykeln stod.

Etapp 55   Trosa – Gisekvarn 17 km

Några veckor senare fortsatte vi på etapp 55 Den delade vi upp på två dagar En sommaretapp och en höstetapp några månader senare.

Vi startade i fint väder vid Trosaån

Trosaån

Gick igenom en parkliknande skog med elljusspå i Trosa och förbi Trosa skidbacke, (Visste inte att Trosa hade en skidbacke)

Detta var en väldigt kuperad etapp med upp och ner hela tiden

Fina svampar hade börjat komma upp Inte bara kantareller

röd flugsvamp

Vi kom till slut fram till Tureholm slott som inte låg alls långt från Trosa men vi hade gått en ordentlig omväg, slinga och var nästan tillbaka i Trosa.

Här vid Tureholm slott fick vi hjälp att fota oss av en person som höll på att ta ner träd på Tureholm slott.

Tureholm slott

Nu hade Thomas inte långt att cykla tillbaka till bilen.

Från att ha haft fint väder i flera etapper blev denna deletapp vandring i fullständigt ösregn.

Kuperat värre var det , upp och ner hela tiden.

Fina utsikter och här har en gång i tiden Tureholmsskatten varit. En guldskatt som grävdes upp ur jorden i Tuna By 1774.

Guldskatten vägde hela 12 kg och är den största skatt som hittats i Sverige

I hällregn vandrade vi vidare innan vi kom till den trolska sjön Ringsjön. Kantareller fanns det gott om längs vägen.

Det fanns inga rastplatser vid Ringsjön och det spöregnade så vi vandrade vidare utan lunch. Vi visste ju att det fanns ett skärmskydd längre fram, men det var rätt långt dit och hungrigare blev vi.

Väl framme var vi dyvåta men uppskattade värmen från elden i vindskyddet.

PA120206

Sen hade vi inte långt kvar till Gisekvarn och cykeln där Thomas cyklade i spöregn och hämtade bilen.

Se mer om dessa etapper med massor av bilder på vår hemsida

Sörmlandsleden länk Etapp 56-55

Thomas & Helena

2015-02-01 15:05   linda.winqwist
Där bor jag! :)

2015-02-02 07:08   Håkan Friberg
Brun kärrhök.

Svar 2015-02-06 12:18   Thomas Traneving
Ahh, tack....väntade på att en fågelexpert som du skulle svara :)
/Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.