Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Skåneleden slingrar sig genom hela Skåne - #peakofsweden

Skåneleden är mer än 100 mil lång och uppdelad i 80 dags-etapper. Den är indelad i fem delleder som sitter ihop i ett gemensamt ledsystem. I terrängen är leden uppmärkt med orange markeringar på träd och solpar (förutom längs kusten på Österlen där man följer stranden).

Skåneleden är markerad med orange och SL3 (etapp nr 3)...

Under vårt projekt #peakofsweden passerade vi Skåneleden i Halland, vid Magleröd där skånes högsta punkt ligger, vid Söderåsen, vid Dalby och Skryllegården, vid Ale Stenar och vid Stenshuvud.

Skåneleden vid Ale Stenar (Kåseberga).....

Nord-sydleden Nord startar vid lägerplatsen i Hårsjö. Den sista etappen slutar vid lägerplatsen som ligger vid Rövarekulans Naturreservat.

Skåneleden vid Söderåsens Nationalpark....

Kust-kustleden är uppdelad i två leder.
Kust-kustleden Ost startar i Sölvesborg, vid Ynde rastplats. Den sista etappen slutar vid lägerplatsen som är belägen vid Hårsjön.

Skånelden vid Stenshuvud.....

Åsleden startar i Åstorp på Söderåsen och sträcker sig till Agusa på Linderödsåsen.

Österlenleden startar i Ystad. Den sista etappen slutar vid Snogeholm, några hundra meter från gården Raftarp.

Skåneleden vid Ale Stenar.....

Öresundsleden är Skåneledens nykomling. Öresundsleden är idag 27 km lång men förhoppningen är att den så småningom ska ge möjlighet till promenad längs hela Öresundskusten. Öresundsleden sträcker sig mellan Grå läge och Fortuna strand. Den följer kusten och den vackra Landborgspromenaden genom Helsingborgs stad. Här kan du uppleva konstverk, stilfulla parker och byggnader i överflöd. Ett axplock av vandringens höjdpunkter är Sofiero slott, Pålsjö slott och mölla, Kärnan, Ramlösa brunnspark och Rååns frodiga dalgång.

För övernattning finns ett helt batteri tillgängligt
Du kan vakna upp med utsikt över Öresund! I det skönt belägna vindskyddet vid Domsten. Här finns både eldstad, vatten och toalett. En liknande lägerplats hittar du vid Örby. För bekvämare logi finns bl a annorlunda vandrarhem, som Villa Thalassa.

Mer information om leden kan du hitta på www.skaneleden.se och på vår hemsida under fliken Vandra i Sverige eller under fliken Peak of Sweden/Skåne

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2014-10-21 19:33   peter1969
Vad är det för något som man dragit runt träden som ledmarkering?

Svar 2014-10-22 13:49   Thomas Traneving
Det är något nytt som man infört i nationalparkerna för att inte skada träd och växter.
Vi har sett det i stort sett alla större nationalparker. Senast såg vi det i helgen i Tresticklans nationalpark i Bohuslän.

Markeringarna är kodade med färger och prickar.
Prickarna måste vara extra bra för de som är färgblinda. Något vi faktiskt diskuterat sedan vi sett dessa markeringar. Hur gör färgblinda annars när de ska följa en vandringsled i ett friluftsområde där det ofta finns flera markerade leder.

Hittade denna text från Skogsstyrelsen:
Leder i Nationalpark bör markeras tydligt. Det finns ett fast band att sätta för fast underlag (till exempel en stolpe av trä), dels ett elastiskt band som kan fästas runt växande träd.
Banden ligger på rulle om 50 meter, men kan också beställas i önskad längd. Det elastiska bandet fästes med klämma.

I länken ovan ser man exakt hur ledmarkeringarna ser ut!
/Helena

2014-10-23 11:26   BrittMarie
Har vandrat Skåneleden på Söderåsen en gång, mycket fint när bokarna var sådär lagom utslagna...
Bra att man tänker på att ledmarkeringen ska vara skonsam mot träden, det borde tänkas på längs alla leder! Men för att vara petig så ligger Tresticklans nationalpark i Dalsland... ;)

Svar 2014-10-26 19:28   Thomas Traneving
BrittMarie - Helt rätt. Måste varit lite snurrig när jag svarade. Tresticklans Nationalpark ligger i Dalsland! Såja, geografin är rättade!
/Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.