Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

På jakt efter Backsippor i Calmare Hage - Upplands Väsby

Naturskyddsföreningen Väsby har gjort en natur- och kulturstig i anslutning till Calmare Hage som ligger vid Löwenströmska Sjukhuset i Upplands Väsby. Parkering finns där naturstigen startar.

Vilken fantastisk vandringssommar vi har haft - Ett smakprov på vad som kommer....

Vilken fantastisk sommar vi haft!

Varför får man inte vandra mellan L.Alby-Pilsbo på Upplansleden?

Till denna bit av Upplandsleden finns det ingen officiell karta!

Antagligen är det markägare som satt stopp för vandring denna bit. Det tycker vi är synd eftersom det faktiskt går att vandra denna bit mestadels på små grusvägar. En stor bit går genom ett friluftsområde och just friluftsområden brukar vara rätt knepiga med regler om obehöriga på sina områden. Antar att det är här problemet ligger.

På vandring i Uppsala (Storvreta) - Vildmarksleden

Dagens vandring går i Storskogen på vildmarksleden som ligger i Storvreta utanför Uppsala.  Vildmarksleden är en rundslinga och enligt kartorna man får vid Skogsvallen är Vildmarksstigen 5 km. Det stämmer inte. Vi mätte leden till 6,6 km med hjälp av Runkeeper.

Start och mål för vandringen vid den stora parkeringen intill friluftsområdet. Här vid parkeringen finns en informationstavla över alla vandringsleder i området. Här finns även en brevlåda med broschyrer över området. Har man som vi tur och lådan är påfylld så är det bara att ta en gratis karta över lederna (kartan finns också att ladda ner på vår hemsida www.traneving.se  ).

Vandring på Kustleden - Styvnäset T/R

Sommaren har varit väldigt händelserik och vi har hunnit med vadringar i Frankrike, Schweiz, Sverige och Norge.

Tyvärr gick Helenas mamma hastigt och mycket oväntat bort mitt i sommaren vilket gjrot att vi varken haft lust eller ork att fixa med blogg eller hemsida. Prio ett har varit att få morfar (Helenas pappa) att må så bra man kan och samtidigt plåstra om de egna såren som ett dödsfall river upp.