Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Årets Näräventyrare 2011 är utsedda av årets jury Barbro Lindman

Vi har tilldelats den ärofulla utmärkelsen Årets Näräventyrare 2011

Utdelare av utmärkelsen, Årets Näräventyrare, är Äventyraren Barbro Lindman och Näräventyr Mikael Andersson som bloggar om detta i Eskilstuna Kuriren, ekuriren.se

Anledningentill att Näräventyrsbloggen utser Årets Näräventyrare för andra året i rad är att lyfta upp och synliggöra möjligheterna till ett aktivt och spännande friluftsliv i närområdet och för en låg kostnad, oberoende av var man bor. Ett näräventyrs tänk i vardagen ökar känslan av att ta vara på tiden och leva i nuet.

Vandring på Upplandsleden – 23,5 km mellan Kallhäll och Rosersberg

Etapp 2 av Upplandsleden (Stockholmsdelen) sträcker sig mellan Kallhäll och Rosersberg och är 23,5 km

Vi valde att dela upp denna sträcka på två dagar - Kallhäll - Kairobadet 12 km och Kairobadet - Rosersberg 11,5 km

Vandring på Upplandsleden (Stockholmsdelen) - Barkarby till Kallhäll

Vi har under hösten 2011 vandrat Upplandsleden (Stockholmsdelen) för andra gången. Upplandsleden är den led som passerar närmast oss hemifrån. Faktum är att  leden nästan passerar utanför vårt hus i Hässelby.

Etapp 1 av Upplandsleden Stockholm går från Barkarby Station till Kallhäll och är 18 km lång. Vi valde att dela upp etappen på två dagar.

Leden sträcker sig via gångvägar förbi Viksjö Golfklubb och är i början mest en transportsträcka.

Efter Viksjö golfklubb ledde leden oss äntligen in i skogen. Det var här den verkligt fina delen började.

Julfirande på Idrefjäll

Julen spenderade familjen Traneving i vår stuga på Idrefjäll.

Snötillgången var det ju lite si och så med strax innan jul men vi hade tur, veckan innan vi kom upp hann Idrefjäll preparera ett antal backar. När väl familjen Traneving var framme i Idre för att fira jul var 12 backar öppna........

Härlig långfärdskridskotur igår (söndag) på Ravalen i Sollentuna

Igår blev det en härlig tur med långfärdskridskorna snörade på kängorna.