Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Sigtuna Skridskostaden - Erikssund - Kairo - Kungsängen

På lördagen tog vi oss med Långfärdsskridsko från Kungsängen till Kairobadet.  Perfekt svart is så att man såg vattnet 20 cm ner. Väldigt lite sprickor . Bättre kunde det inte vara.

Vikingarännet Kortis 30 km

På självaste alla hjärtansdag den 14/2 2010 åkte vi Vikingarännet Kortis som i år var 30 km lång och slutade i centrala Stockholm, Rålambshovsparken. Normalsträcka på Kortisen är 20 km eftersom det ”normala” vintrar inte brukar vara fruset längre än till Hässelby.

Långfärdsskridskor Vikingaslingan - Kungsängen/Bruket

Det är bara att erkänna, vi är fast i skridskoträsket!!! Längdskidorna står och samlar damm i förrådet och vi pratar bara skridskor, isar och bästa turen.

Långfärdsskridskor på Brunnsviken

Söndagen den 24 januari bestämde vi oss för att prova Stockholms mest centralt beläget plogade sjö, nämligen Brunnsviken.

Det var bara -4 grader ute och solen sken. Perfekt för en tur på isen!
Vi parkerade bilen vid Haga Forum vilket i sig var ett äventyr eftersom det var många med oss som letade parkeringsplats. Redan här skulle vi ha anat oråd!

Det märks att Brunnsviken är Stockholms centralt belägna plogade sjö. Det var många som ville åka skridskor på isen och många fler som ville ta sin söndagspromenad där. Isen och sjön hade förvandlats till värsta jippot med korvförsäljning, söndagsflanerare i höga skor och barn i barnvagnar.

Vi tog två varv på isen, som var OK, för motionens skull. För trångt och för många på promenad med barnvagnar. Det var lite bättre i andra änden av sjön, många av de som promenerade orkade inte gå hela slingan på 6 km utan vände på hälften.

Solna stad plogar Brunnsviken för att möjliggöra skridskoåkning, promenader och ibland även skidåkning på isarna. Isarna plogas regelbundet under perioden mellan jullov och sportlov.

På Brunnsviken plogas en bana på cirka 6 kilometer runt viken. Lämpliga startpunkter är bryggorna vid Kafé Sjöstugan, Stallmästargården och Frösundavik. Mellan Ålkistan och Haga båtklubb är isen extra svag.

Istjocklek och plogning på Brunnsviken
Mätningar gjordes fredag 29 januari på följande sex platser och varierade då mellan 23-28 cm.: