Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Härlig hösthelg på Bogesundslandet, Vaxholm

Nu har vi gått alla rundslingor på Bogesundslandet utanför Vaxholm.

Rundslingorna har varit väldigt fina med mycket vatten. Den största fördelen med dessa vandringsleder är att man kommer tillbaka till bilen igen efter man vandrat färdigt och slipper krångla med buss, taxi eller lifta.

Upplands-Broleden (En ny vandringsled)

I vintras blev vi kontaktade av en kille, Björn, som skulle ut och vandra på Roslagsleden.  Han tipsade oss om Upplands-Broleden som går mellan Stäket och Bro och genom Kungsängen. Leden invigdes i september 2008 och är totalt 29 km lång och är en utbyggnad av tidigare Lennartsnäsleden som sträckte sig kring Lennartsnäshalvön.

Eftersom Björn undrade om vi inte kunde dokumentera leden så har vi genomfört uppdraget under 3 härliga sommardagar. Leden kan lätt vandras över en helg om man övernattar i tält, något som inte var aktuellt för oss denna gång.

Havskajak på Mälaren

Vi har inte hunnit paddla så mycket med vår havskajak som vi hade tänkt i sommar. Äldsta sonen är 18 år och det har  lite känts som "sista sommaren med gänget". Vi har passat på att umgås med barnen på deras villkor så mycket som möjligt.

De två turer som vi i alla fall har genomfört har varit i vårt hemmavatten, Mälaren.

Bergsklättring, Mountainbike,Geocaching och Vandring på Bergslagsleden

I somras när Helena var i Malmö passade Thomas på att vandra Etapp 9 på Bergslagsleden tillsammans med sönerna Tobias och Jesper. Vi vandrade tillsammans med Familjen Hyensjö,  Johan, Anna, Frida och Linnéa som har en stuga i Nora och fick rätt nära till etappen.