Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Bergslagsleden och Havskajak

Vi sov väldigt gott på Bredsjö Herrgårdar (Se vår förra blogg) och vaknade och gick till en jättestor bufféfrukost, helt själva Fortfarande inga gäster. Vi plockade med oss lite lunchmat från buffén. Det fanns ju så mycket mat.

Lite vandring innan hemfärd måste vi ju hinna med. Det fanns en rundslinga på etapp 8 av Bergslagsleden så vi tog oss dit.

Bergslagsleden till vår överraskning

Som tidningspremie hade vi en frinatt på ett Herrgårdshotell tillgodo någonstans i Sverige. Vi valde Gimo Herrgård i Uppland. Vi hade bestämt att vi skulle fortsätta Upplandsleden norrut så långt vi tidigare kommit (Se vår hemsida).

Kvällen innan vi skulle ge oss iväg tittade vi turligt nog på bekräftelsen och de visade sig att vi fått övernattning på Bredsjö Herrgårdar i Hällefors. Inte i närheten av Gimo. Vi fick tänka om. Bergslagsleden går ju där i närheten så snabb tänkom och kartuppdatering.......

Skoteräventyr mot norska gränsen (Årets sista VinterÄventyr)

Fredag morgon och strålande sol i backen. Vi och ytterligare ett par tusen skidåkare var så samlade i Idre. Dagarna innan hade varit underbara med sol, härlig snö, lagom varmt och, det viktigaste av allt, ingen kö i liften.

Upp tidigt, näst sista dagen i backen. Får en chock när vi kommer ner till dalsliften. KÖ!!!! Va, här är det aldrig kö. Nåja, över till ostliftarna för att kolla läget. Ännu längre kö! Vi och barnen tröttnar fort på att stå i liftkö i 15 min. Vanligtvis kan man bara glida in och sätta sig i liften. Detta är ovant för oss. Det verkar som om halva Sveriges befolkning (lite överdrivet) har fått för sig att åka till Idre för att fira Påsk.

Härlig påskvecka på Idre Fjäll

Nu har vi avverkat en härlig påskvecka på Idre Fjäll.

Solguden var med oss större delen av tiden vilket gett somliga i familjen en väldigt rolig solbränna (den yngre delen av familjen som envisas med att alltid åka med skidglasögon på).