Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Eldstad i grotta mitt i Stockholm

I helgen var det verkligen pissväder med blandat snö och regn, mest regn. Men vad sjutton Vi skulle ut ändå!

Vi hade bestämt oss för att gå 12 km Brunnsviken runt som bl. a är en Hälsans stig runda.  Brunnsviken ligger väldigt nära Norrtull i Stockholm, Vi passerade Frösundavik, Bergianska Trädgården Stallmästargården (Stallis) och Hagaparken. Väldigt mycket natur hela vägen trots närheten till Norrtull och City.

Nu har hela familjen börjat med Geocaching

Geocaching visade sig vara en perfekt familjeaktivitet t,o.m för tonåringar. De tyckte det verkade väldigt löjligt i början så vid första cachen fick Thomas bara med sig Jesper. Vi andra cachen följde förutom Thomas & Helena och Jesper även Amanda och Tobias med. Rasmus vägrade fortfarande. Rasmus har ändå börjat förstå tjusningen vid kluriga krypton och gåtor för att hitta fram till cacherna, så nästa gång (kanske) får vi alla barnen med oss. De vi började med låg bara någon km hemifrån.

Den första cachen var inte så svår så den hittade vi rätt fort. (Draculasjön)

Den bästa Hälsans Stig vi vandrat, istället för Långfärdsskridsko.

Den 11 januari hade vi egentligen tänkt ta fram långfärdsskridskorna men upptäckte att vi hade glömt pjäxorna i Idre, så vi fick som vanligt vandra igen.

Det var snöigt och svårt i skogarna så då tar vi en Hälsans stig. Vi åkte till förortscentrumet Bredäng och gick (Skärholmen) stigen. Man kom rätt snart ner till Mälaren och Sätraskogens Naturreservat. Ett jättefint reservat så väldigt nära Stockholm. Vi gick förbi gamla 1700-talsgårdar och häftiga klippformationer.

Vandringsleder i Portugal mellan sevärdheterna

Vi hyrde även bil den tredje dagen i Portugal och åkte till SIntra, Portugals mest sevärda stad. Det historiska SIntra. Vi gick vi till turistbyrån och fick flera broschyrer på vandringsförslag runt Sintra Sintraområdet var även en sorts nationalpark. Vi hann med att gå 2 olika leder. Den ena var så kort så den gjorde vi på en timma. Den andra tog resten av dagen.

Den korta gik mest runt Sintra historiska stad. Innan vi vandrade iväg besökte vi Sintra Palace. Sedan gick vi leden Santa Maria upp till en kyrka och runt och tillbaka.

Små medvandrare på väg att bli vuxna

Tänk att våra små medvandrare håller på att bli stora.