Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Värmdöleden 25 km

Vi bestämde oss för att vandra Värmdöleden som ligger på Värmdö en bit ut med bil mot Stockholms skärgård.

Vi startade sent på lördagen och gick Etapp 1 Strömmen - Ålstäket, 10 km, på lördagen. Vi missade den buss vi hade tänkt ta på förmiddagen så vi chansade att vi skulle kunna ta en buss tillbaka till bilen på kvällen.

Karavan av 13 personer vandrar i Tivedens Nationalpark 30 Juli

Efter Idre kom vi till Tranebo , vårt lantställe, i Tiveden och spenderade en helt underbar vecka. Vi badade och solade, fiskade kräftor och levde väldigt gott.

En dag bestämde vi oss för att vandra i Tiveden med hela gänget, 13 personer. Vi fick åka i 3 bilar och ställa en bil i Vitsand vid sjön Trehörningen. De andra 2 bilarna tog sig till informationscentralen för Nationalparken. Vi vandrade ner mot Östgötaviken och kom så småningom fram till Stenkälla.

Fulufjället nationalpark - Dag 2 Rösjöleden

Tobias och Thomas ställde klockan på 07.00 och förberedde sig för att gå resterande delen av Rösjöleden själva. Amanda och Helena vaknade också, svårt att sova i så tryckande värme (och solen som steker tältduken).

Fulufjället nationalpark - Dag 1 Rösjöleden

Vår årliga fjällvandring med barnen!

Sista dagen i Idre packade och städade vi stugan. Packade våra ryggsäckar med tält, sovsäckar osv. och tog oss till Fulufjällets Nationalpark. Vi parkerade bilen vid Njupeskärsserveringen och Naturum där vi hämtade karta och information. Man fick till vår förvåning både tälta och elda nästan var som helst i nationalparken.

Möte med Hermelin, Dalripa och massor av renar på Molnet

Dagen efter gårdagens intensiva dag med forspaddling, ridning och fjällvandring, var våra ungar helt slut så det blev till att knalla iväg själva på en eftermiddagstur.

Vi skulle för 4:e gången i ordningen gå upp på Molnet som är Nipfjällets högsta topp och även Idre-områdets högsta. Denna gång tänkte vi gå en annan väg än vi brukar gå. Vi startade på sommarparkeringen och gick rätt upp på Lillnipen och kom rätt snart upp till en stenöken som ligger över toppen av Nipfjället.