Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Turridning på Islandshäst

Under morgontimmarna på lördagen beslutade vi oss för att göra något nytt, nämligen prova konsten att rida Turridning på Islandshäst.
Halva familjen (Thomas, Helena och Amanda) åkte till Åkersberga och Islandshästanläggningen Faxi.

Amanda tilldelades den supersöta hästen Vikingur vars enda olat var att han ibland stannar och vägrar gå. Skönt om man är 12 år och det är första gången man skall rida Islandshäst.

Påskafton i Grövelsjön

Påskafton tog vi en tur från Sjöstugan vid Grövelsjön mot Olåns Vindskydd och Raststuga. Vi ville inte använda Thomas fars gamla skidor från 50-talet så Helena hyrde ett par turskidor i Grövelsjön. Thomas hade sina Telemarksskidor sen tidigare.

Efter att vi kört över en bro började stigningen mot Kalfjället.

Långfredag på skidor i Idre

Vi åkte upp över påskdagarna och åkte turskidåkning i 4 dagar.

Första dagen var långfredagen som började med dimmigt och snöigt väder. Då tog vi på oss slalomskidorna och åkte iväg på¨förmiddagen. Det var svinkallt i vinden. På eftermiddagen bestämde vi oss för att åka Burusjöspåret med längdskidorna. I Idre är det det finaste spåret som man måste bara åka när man är där. Vi hade sån tur att vädret sprack upp och solen tittade fram efter ett tag. Det blev helt underbart.

Vildmarksmässa även för barn

L

Vi var på Vildmarksmässan och träffade Crister och Ulrika i Utsidans monter.

Sollentuna

Kan man vandra i Sollentuna?

När vädret är kallt, det regnar för fullt på gränsen till snö.