Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

I år åker vi till Alperna med stil..............

Som någon noterade i förra inlägget är vi nyblivna stolta ägare till en Nissan Navara. Vi är helt förälskade i vår nya fina bil =)

Du som varit lite uppmärksam och följt vår blogg i något år har säkert noterat att vi valt att sova i bilen när vi reser runt i alperna. Att sova i bilen är inget ovanligt i alperna och vi tror att det beror på att det inte finns den allemansrätt vi har förmånen att ha här i Sverige.

För er som skrattar gott när vi säger att vi sover i bilen..........kan man sova i tält i en eller två veckor i svenska fjällen så kan man också sova i bilen..... =)

Vi har inrett vår bil med specialbyggd säng, täcken och kuddar. Under sängen förvarar vi kläder och utrustning.

Första åren vi åkte till alperna hade vi en stor bil. Vi har ju trots allt fyra barn. Vår Mazda MPV uppfyllde verkligen alla de krav vi hade på en ”bo-bil”. Här var det gott om utrymme när vi tagit bort barnens fyra säten. Och nej, barnen är aldrig med när vi vandrar i alperna. Det är den vuxentid vi ger oss själva en gång om året ;)

De senaste två åren har vi haft en mindre bil. En Peugeot 308SW där man kan sitta 6 personer, alla säten kan plockas bort (utom de två främsta) eller så kör man den som en vanlig combi. Det har funkat som ”bo-bil” men bara med betoningen på funkat (trångt med utrymme för ben och upp i taket).

Men nu! Nu har vi ju vår fina Nissan Navara!

Förra helgen var vi i Borlänge och köpte en Camper som passar perfekt på vår Nissan. En camper är kanske inte det vackraste här på jorden men herre gud vilken förbättring vad gäller ”bo-bil” för oss! Fullt utrustad med säng, kök, vatten, värme, kylskåp, garderob..........

Camperns dynor och säng hade verkligen sett sina bästa dagar så allt behövde en ordentlig uppfräschning.

I midsommarhelgen, dagen efter härligt midsommarfirande i Åmmeberg, var det dags för Helena, Thomas och Amanda att fixa till vår nya camper. H och A klädde om dynor och sydde nya gardiner. Thomas skurade och dammsög campern. Thomas och Sture (Thomas pappa) klädde även om stänkskyddet bakom kran/spis så det blev riktigt fint.

I veckan var vi och köpte ny madrass, bäddmadrass, täcken och kuddar på Ikea och nu är den redo för våra äventyr i sommar.

Här kommer en bild på vår camper. Längst uppe till vänster kan du se hur vi nu lämnat 80-talet inne i campern.

Nu längtar vi verkligen på att få åka iväg med siktet inställt på Frankrike och Italien.

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2012-06-30 08:53   brigas
Mysigt och praktiskt,bott i camper två somrar,ca en månad åt gången när jag var barn

Svar 2012-06-30 11:56   Thomas Traneving
Anar att camper är mer vanligt i norra Sverige?!
Vi hoppas kunna njuta av vår camper i många år fram över. :)

2012-06-30 11:17   Jockemeister
Anar jag en BIB på bilden i högra hörnet?;-)

Svar 2012-06-30 11:54   Thomas Traneving
Det stämmer precis det ;). En god BIB från Spanien....
När campern var omklädd och fin hade vi invigningsfest för släkt och vänner på landet. De fick komma två och två på ett glas vin. Fler fick vi inte plats =)

2012-07-01 16:36   thomalin
Ser ju trevligt ut det där... Ska också ner till alperna, i ny bil, första gången det blir alperna för oss... känns lite småkrångligt med alla vägavgifter och miljözoner bara...

Svar 2012-07-01 18:18   Thomas Traneving
Alperna är inte så krångligt. Italien är väl det land som kan upplevas som rörigt vad gäller vägtullar. Ladda med 10-20 ett (1) euros (guldpeng). Ibland är vägtullarna obemannade och då behövs lösa mynt. Det går att betala med kort men eftersom allt bara står på italienska är risken stor att man betalar för mycket....typ ett årskort som vi lyckades göra en gång. Krångel, krångel att få tillbaka pengarna ;)
I Schweiz betalar man 30 euro för att få köra på motorvägar. Det betalas vid gränsen. Man får ett klisteärke att fästa i rutan. Kortbetalning helt ok! Sen är alla vägar fria!
Lycka till!

2012-07-01 19:14   thomalin
Skönt med lite lugnande ord från en rutinerad alpresenär :). Har läst en del på er hemsida och vi kommer att kopiera en del. Förmodligen tar vi sikte på Gardasjön, och sen så tänker vi oss lite Schweiz och Österrike...

Svar 2012-07-01 20:35   Thomas Traneving
Gardasjön är jätte vackert! Och ett säkert solkort. Såg att det är runt 30 grader där nu.
Själva siktar vi på Frankrike men är det dåligt väder styr vi mot Gardasjön. Kom fram och säg hej om ni ser oss =)

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.