Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Del 3 Peak of Jämtland Nedstigning och hemlängtan

Nu var det dags att försöka ta sig ner från berget på säkrast möjliga sätt Under uppfärden hade jag satt ut flera waypoint i GPS en för att kunna hitta rätt väg tillbaka

Jag hasade och kasade och klättrade nerför det isiga berget
Jag kom till ett kors
Ja här hade någon dött
Hm Vad gör jag här egentligen

Sparade lite tid på slutet och åkte rutschkana över snön

Efter ett par timmar nådde jag leden som jag lämnat på morgonen

Trött och hungrig Väl framme vid fjällstationen kunde jag få i mig en stadig middag och värma kroppen. Helt slut var jag

Morgonen därpå vaknade jag med en obeskrivlig lycka efter gårdagens toppbestigning. Varje muskel i kroppen skrek av smärta men nu var det dags att vandra samma väg tillbaka till Storulvån där bussen till Duved väntar

För första gången på denna vandring fick jag fint väder Plockade några geocacher längs vägen

Sikten och vyerna var strålande och äntligen kunde jag njuta på riktigt av de svenska fjällen

Framme vid Storulvåns Fjällstation STF och jag ville fira mitt uppdrag med en öl innan jag tog bussen till Duved och vidare hem till Stockholm

Bestigningen av Templet var ett av mina bästa äventyr under expeditionen Peak of Sweden Trots tuffa väderförhållanden och oväntade hinder var envisheten det som drev mig mot mitt mål. Under 2014 och 2015 har jag och Helena besökt och geocachat

1 Sveriges samtliga 25 landskaps högsta toppar
2 Sveriges samtliga 29 nationalparker
3 Vi har gått en etapp, del av en huvudvandringsled i alla landskap
4 Satt ut egna cacher eller Geocaching på alla toppar och nationalparker

Expeditionen har gett mig och Helena ovärderliga intryck och vi har verkligen fått uppleva det bästa av Sverige Varje landskap är noga besökt och upplevt Tänk vad mycket vacker natur vi har i Sverige. Inte behöver man åka långt för att uppleva ett äkta äventyr Bara ens egen fantasi sätter gränser

Se fler bilder från expedition Peak of Jämtland på vår hemsida

2015-11-01 10:28   plaskdaja
Hej!

Vad tog ni för rutt upp/ner till Templet/Storsola?

Svar 2015-11-19 19:35   Thomas Traneving
Ursäkta sent svar
Gick från Sylarnas fjällstation leden mot Helags efter 2 km mot Norge istället för Helags Fortsatte 4 km sen tog jag GPS position och och gick upp på Storsola från Norgehållet, klättrade över Pinacklarna och till toppen , samma väg tillbaka

Svar 2015-11-23 08:23   plaskdaja
Hänger inte riktigt med vilken rutt ni tog. Om man går upp på Storsola från Norgehållet går man ju inte över Pinacklarna utan vandrar mer rakt upp till toppen. Det blir ju om man går från "Sylsidan" man går över Pinacklarna.

2015-11-02 20:44   äventyrssugen
Fantastiskt vad ni är uthålliga i era projekt. Beundransvärt. Men så får ni också se och uppleva mycket. Är ni klara nu? Vad blir det då härnäst?

Svar 2015-11-19 19:36   Thomas Traneving
Ursäkta sent svar Vi är klara nu Alla 29 nationalparker, alla 25 toppar samt 25 Vandringsleder. Nästa projekt inte bestämt Återkommer

2015-11-15 18:24   Skogstoka
Tusan vilka fina bilder!
Vilka roliga projekt med lanskapens högsta toppar. :)
Håller med om att Sveriges natur är fantastisk och att man inte behöver åka långt för fina upplevelser.

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.