Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Nästan som nya!

För sex år sen ungefär köpte jag ett par nya Lundhagskängor. Flitigt använda till fjälls och i hemmaskogarna började de vara slitna. Sömmar hade nötts av på flera ställen och då kvittar det hur väl man smörjer, det läcker in vatten ändå.

Efter avslutade strövtåg i Jämtlands fjäll och skogar tog vi en vända in i Lundhags stora, fina butik i Järpen. Gjorde några shoppingfynd och när jag ändå var där passade jag på att lämna in mina kängor för översyn. Skomakaren hade precis gått på fyra veckors semester, så det kulle dröja ett tag innan de blev färdiga.

Så småningom blev jag uppringd av en trevlige skomakare. Trots att det fanns massor att göra för honom i skomakeriet hade han tid att prata, både om mina väl använda kängor och var i Jämtlandsfjällen vi hade varit.  Och så ville han få lov att sula om kängorna också, när han nu ändå hade dem där...

Så nu är mina kära kängor nästan som nya igen! Ett fantastiskt fint jobb gjorde skomakaren med dem, nu håller de säkert lika många mil till!

Det kostade närmare tusenlappen, inklusive frakten hem, men det är det värt, nya kängor av den modellen kostar ungefär det fyrdubbla!

2010-09-23 12:13   Thomas Traneving
Viken bra idé. Det är så jobbigt att gå in nya kängor. Ser ut som nya igen!
/H

2010-09-23 12:44   äventyrssugen
Jag hade också in mina på omsuling efter att orginalsulan blivit utsliten. Och resultatet var fantastiskt. De kändes faktiskt som nya fast bättre eftersom de redan var ingångna. Proffsigt och bra service. Det är ett par år sedan och jag gav nog ca 700 för det.

2010-09-23 13:18   Minnatur
Jag har lämnat in mina Profesional Mid 2 ggr för omlästning, sulbyte och lagning av sprickor... Båda dessa ggr till priset av 0 Kronor. Nu måste de in igen för utlästning (tyvärr krymper den gamla modellen (2004 års modell) i sulans mellanlager...

Nu vill de ha betalt ca 1500 kr och det tycker jag att de har förtjänat...

Tack Lundhags för fin service...

2010-09-23 21:05   peter1969
Riktigt fint blev ju det där.
Kom att tänka på att jag läste om dig i STF-tidningen härom veckan.
Kul att få läsa om "riktiga" kändisar ibland!

Svar 2010-09-23 22:03   BrittMarie
Mmm...jag börjar faktiskt vara riktig medievan nu...förra året skrev lokalblaskan om mej och nu även en rikstäckande tidning...Rackarns vilken kändis jag är ;-)

2010-09-23 22:01   Håkan Friberg
Tänk att man kan tycka så olika om ett par kängor. År 1997 köpte både jag och Livskamraten nya Lundhagare. Jag skrotade mina efter 3 säsonger eftersom jag fortfarande fick skavsår av dem. Livskamraten har sina kvar och har ingen tanke på byte.

Svar 2010-09-23 22:06   BrittMarie
När jag köpte de där Lundhagarna hade jag tänkt köpa ett par lägre kängor av nåt annat märke, med tex-mex och sånt...men mina ben och fötter vägrade känna sej bekvämai såna skodon, så det blev höga Lundhags igen, det tredje paret i raden för mej!

2010-09-26 17:11   brigas
I vilket nr av STF:tidningen är du med?Brukar finnas tidningar att låna på vårt biblotek.

Svar 2010-09-27 15:30   BrittMarie
Senaste numret, en artikel som handlar om kartor.

2010-10-06 18:39   Annicas fjällängtan
Vilken bra ide!!! ett rejält jobb han gjort
!

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.