Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Toppturer i Jotunheim

Det blev några riktigt intensiva dagar i vårt grannland. Ännu en gång lockade några toppar...toppar över 2000 m. För det mesta sken solen och jag fick verkligen ut det jag ville få ut av turen.

Färdväg: Jag valde att hålla mig till ett mindre område denna gång, sträckan blev kort...25-30 km. Började med båt från Gjendesheim - Gjendebu. Vandrade därifrån upp till Svartdalen och fortsatte in i dalen. Vek sedan av vid svarta bandet - upp och vidare in i Leirungsdalen. Och slutade där jag började...vid Gjendesheim. Längs denna rutt ligger några hyfsat lättillgängliga toppar. Efter lite research så bestämde jag mig för fyra stycken.

Först ut blev Store Knutholstinden (2341m) i Svartdalen. Lätt vandring. Brant de sista 800 höjdmetrarna, mycket lös sten, några kluriga snöfält att passera.

Mot toppen

Vy från toppen och bakom berget i bild ligger Leirungsdalen

Nästa toppar blev Tjönnholstinden (2330m) och Tjönnholsoksle (2145m) i Leirungsdalen. Dessa båda tog jag på en och samma dag då de är sammanlänkade. Lätt vandring. Ej så brant men mycket lös sten, några snöfält..som gick att undvika.

Toppen på Tjönnholsoksle längst upp till höger

Kort bit nedanför toppen av Tjönnholstinden, vy in emot Jotunheim

Slutet av turen nära Gjendesheim

En Fjällripa kom och höll mig sällskap under en paus

Regn Regn Regn

Sist ut blev Högdebrotet (2226m) i Leirungsdalen. Avbröt första försöket 1 km (200 höjdmetrar) från toppen p.g.a åska. När tiden mellan blixt och dunder var ett par sekunder blev jag rädd...riktigt rädd. Tog mig då snabbt ner. Dagen efter tog jag revansch och toppade i strålande solsken. Lätt vandring med lång anmarsch till toppen, några större och mindre snöfält att passera. Mycket lös sten.

Vy från toppen in emot Jotunheim

Vy från toppen över till Tjönnholstinden

Detta var tredje turen för mig i Jotunheim. I området har jag nu sammanlagt varit på 8 toppar som är över 2000 m.

Positioneringen gäller Leirungsdalen

2014-07-17 17:59   OBD
Fina bilder! Gillar bilden på fjällripan. Den är ju vanligen väldigt bra kamouflagefärgad men här avtecknar den sig så fint mot himlen.

Svar 2014-07-17 21:36   thegedd
Tackar ! "Fint område som ligger bra till när man bor i mellersta eller södra delen av Sverige." Håller med till 110%:-)

2014-07-18 16:20   Håkan Friberg
Det ser verkligen lockande ut. Området håller nästan på att bli dina "hemmafjäll". :-)

Svar 2014-07-18 21:28   thegedd
Ja..jag gillar verkligen området..vilt och vackert. Också lätt och billigt att ta sig dit, ej heller långt hemifrån. Nu är ju resan dit/hem med buss inte den roligaste delen...men det får man stå ut med:-) Jag kommer säkert återvända:-)

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro