Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Anderna !

Under min cykling igenom sydamerika stannade jag någon vecka i den såkallade vita staden Arequipa i Peru. Där passade jag på att följa med en guidad tur i Anderna.

På ungefär 4000 meters höjd sitter jag i en minibuss och skumpar på en grusväg ihop med ett gäng andra turister - för att förhoppningsvis få syn på den mäktiga och mystiska Condoren. Det är tidig morgon och jag befinner mig i Colcadalen som är 100 km lång och har ett snittdjup på ca: 3500 meter. Ett tiotal små samhällen existerar längs dalen och invånarnas sysslor är jordbruk, odling av majs är vanligt på den terassbyggda jorden.

Det förflutna påminner oss !

För ca: 1 miljon år sedan började grupper av människoliknande varelser vandra ut ur Afrika. De hade ingen aning om hur den övriga världen såg ut, hur stor den var, vad som fanns där bortom horisonten. Emot denna ovisshet vandrade de och de befolkade så småningom hela jordklotet. Ursprungligen bara en grupp nyfikna varelser. Fascinerande.

I hundratusentals år levde människan som en kringströvande jägare och samlare i små grupper. Detta liv har format vår hjärna - våra biologiska reaktionsmönster - detta lever i oss än idag.