Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Ett kärt återseende....

Klockan 8.15 klev jag av bussen vid Klockhammar, cirka 2 mil nordväst om Örebro. Började vandra på stora vägen som fortsätter i samma riktning. En stor lastbil kom dånandes förbi....inget sådant tack. Innan Blankhult vek jag av österut, in i skogen och anslöt till bergslagsleden. Äntligen lugn och ro....

Efter en liten stund kom jag ner till Norra Trolldalen, var nu hungrig. Dagen innan hade jag bestämt att frukost skulle intas "ute". Riktigt gott och njutfullt att äta i det fria, ljudet från den porlande bäcken....se och känna dagen vakna till liv. Solljuset som letade sig fram och tände upp, både här och där.

Denna gång tog jag med en fältbok om olika mossor/lavar. På nära håll är jag fascinerad av dess mönster/konturer. Ska framöver inhandla en lupp och en nyare upplaga av bok.

Efter en lång....lång....frukost tog jag mig vidare upp genom dalen....mycket sakta. Fortsatte sedan till vindskyddet vid Stora Ryggsjön, via Skrikarboda. Nästan ett år sedan platsen besöktes, kändes lite som att "komma hem". Eftermiddagen ägnades åt att samla ved, äta, läsa, titta på moln som drog förbi....lätt vind....

Kvällen och natten blev precis som jag önskat....total stillhet och stjärnklart....ögonen slöts under bar himmel.

På morgonen hade jag månen klart lysande framför mig..som sakta..sakta försvann. Den ersattes av solens ljus..som sakta..sakta målade upp skog och sjö. En hackspett och andra fåglar hördes och sjöng runtomkring....en ny dag höll på att randas....

Det är ibland lätt att bli överpoetisk....

Fick två underbara heldagar i kilsbergen och träffade få. Stötte dock på två äldre herrar, som var tillsynsmän för en viss sträcka av bergslagsleden. En trevlig liten pratstund där.

2011-10-14 19:31   äventyrssugen
Friluftsgodis!

Svar 2011-10-15 09:46   thegedd
Tackar ! Skönt ute i skog och mark nu....

2012-11-22 13:57   BigbadBerger
Det där fallet väcker minnen om munspelande och ytterst lite kläder i tafatt försök att efterlikna fiolspelande folklorehjälte...

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro