Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

En natt på Falkaklippan

Många platser har man sovit på i kilsbergen men aldrig uppe på Falkaklippan. Denna gång valde jag denna klippa som ligger cirka 2 km söder om Ånnaboda, etapp 10 på bergslagsleden. Behövde ej leta någon längre stund innan en bra tältplats hittades.

Jag anlände vid 15:30 och allt djupare sjönk solen ner bland de svarta träden därborta. Träd och skog var som en tjock och dyster mur och bakom var allt det ljusa. Härliga kontraster. Ett fantastiskt ljus och färgspel uppstod så småningom på himlen. Jag stod stum och som förtrollad.

"Mina ögon drunknar av solnedgången där ljus och färger skiftar omvartannat. Mörkret som sedan tar över och lägger sig skapar en behaglig och kuslig stämning. Blickar upp mot det svarta oändliga och halvmånen lyser klart och tydligt därborta. En tredimensionell djup bild tecknar sig runtom månskäran där lätta moln sakta drar förbi. Stjärnorna gnistrar överallt och får mig att tänka på det förflutna och framtiden. En lägereld får tiden att stanna upp. Jag njuter till fullo av stillheten och tystnaden...förlorad i nuet..."

Morgonen var stilla och temperaturen var väl runt nollan tippar jag, svalt och skönt. Solen letade sig så småningom fram och värmde upp mer och mer. Fin utsikt från klippan.

På stigen tillbaka till Ånnaboda fick jag höra något som rasslade till rejält bland några träd. Snett till höger framför mig höll några ekorrar på att jaga varandra. De kutade snabb uppför och runt trädstammen. En rackare stannade dock upp och då passade jag på. Fina små djur.

Bergen lockar och jag är snart där igen...

2014-11-01 11:08   BrittMarie
Fint frukostställe! Kilsbergen lockar...

Svar 2014-11-02 16:58   thegedd
Tackar ! Skoj att du lockas av Kilsbergen...finns många riktigt fina platser här:-)

2014-11-01 18:38   Håkan Friberg
Du kan dina Kilsberg. Vacker plats, vackert fångat, vackert beskrivet.

Svar 2014-11-02 17:00   thegedd
Tackar ! Jo..många turer har det ju blivit i Kilsbergen och fler lär det bli:-)

2014-11-02 08:55   äventyrssugen
Fint beskrivning av växlingen mellan den mörknade, lite dramatiska stämningen på kvällen och den ljusa, lätta, helt odramatiska morgonen.

Svar 2014-11-02 17:05   thegedd
Tackar ! Ja..växlingen i texten inget jag direkt tänkte på förrän du nämnde det..intressant och visst stämmer det. Jag skriver mycket på ren känsla de gånger jag försöker skriva..och det får bli som det blir:-)

2014-11-25 20:07   skogsfia
Vilken härlig kväll och morgon! Fantastisk fin himmel med färgspel.

Svar 2014-11-28 14:04   thegedd
Tackar ! Ja...denna kväll blev riktigt fin:-)

2015-05-07 12:53   InaK
Vilka otroligt vackra bilder du tar och vilken vacker natur du funnit.

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro