Här kommer inte att presenteras några absoluta sanningar eller ges nåt facit till diverse frågor. Jag skriver om sånt som enligt mig är bra & kul, lite om nyheter och sånt som är på g framåt. Jag är inte speciellt fördomsfull och tycker, lite på avstånd, rätt bra om tex både Raskesven & Jörgenfjäderlätt. Min första ordentliga friluftspackning köpte jag -78, startade Get Out år 2000, jobbar idag på Outnorth och är gift med ena halvan av tanterpatur.com.

Användarnamn: getout

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Paddling, Resor

Gnissel eller prassel?

I takt med att de lätta, bärbara varianterna av tjocka(re) liggunderlag ökat så har också gnisslandet & prasslandet i tälten accelererat i motsvarande omfattning. Tycker många.

Det är NeoAir-serien från ThermaRest och Expeds olika varianter med pump/blås-behov som oftast diskuteras och uppfattningen är uppenbarligen olika när det funderas på vilka som väsnas mest. Efter några års pratande med användare, leverantörer & kolleger samt en del eget brukande ställer jag mig neutral i frågan, själv har jag aldrig upplevt att mitt eget eller andras gnisslande & prasslande skulle vara nåt som stör. Visst har jag vaknat några gånger vid tillfällen som skulle kunnat bero på liggunderlagsljud men då hinner jag ju/får tillfälle att vakna till lite & tänka på hur jädra gött det är att sova i tält. Sen somnar jag om. Sover jag på fjället en blåsig natt är det absolut inte lite liggunderlagsgnissel, eller prassel, som gör att jag eventuellt ligger vaken.

Titantankar på prylavdel ningen

Ny bloggare: Jocke Sundberg som startade GetOut, kommer med betraktelser från prylarnas värld. Och lite OT.

Men nu var det order & nyheter vår -13 som stod i fokus….. till vår -13 kommer Primus med nya, fina, uppdaterade ETA-prylar (Primus s.k. klimatsmarta kök & tillbehör), nytt kök & nya kastruller, de klipper dessutom till med ny färg på bränsleflaskorna, helt galet, och en del andra mer eller mindre spännande nyheter.