vad finns på andra sidan ?

Har en egen firma Friedel Design. Vid sidan av mitt ordinarie jobb. Mina största kunder är för tillfället Newfound Woodworks, Trapper kanot, Linder, Row Scandinavia, Tahe Marin Men jag säljer även onoff designer som mestadels byggs av privatpersoner och då i trä. Är heldatoriserad och har börjat få en stor data bas med olika konstruktioner. Jag jobbar som fristående konsult i kanot/kajak branchen

Användarnamn: hassex

Intressen: Turskidåkning, Mountainbike, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Segling, se ovan

Slalomkajak

I våras provade jag att göra en slalomkajak. Mest för att det var roligt marknaden för denna typ kajaker är förstås väldigt liten.

För något år sedan ändrade även ICF längdregeln för slalomkajaker från 4m till 3.5m.

Här ser man den nya kajaken (gul) och en äldre. Man ser tydligt att den nya är kortare. Dock skulle man faktiskt även kunna göra den ännu kortare. 3m känns som en helt OK längd.

Den nya kajaken är plattare i botten än en trad slalomkajak det blir mer som en modern forskajak.

Längstrimmet var klart trixigt att få till för en så här kort kajak är det väldigt viktigt att sittsen hamnar rätt vi fick flytta den 3 ggr innan vi hamnade rätt och då var det bara 15-20mm man pratar om här.

Även kajakens volym är besvärlig, den här kajaken passar paddlare upp till 70kg. Skall man ha en komersiell modell behövs det ett intervall på cirka 15-20kg mellan de olika modellerna.

Utvärderingen är också betydligt trixigare jämfört med en havskajak. Vid forspaddling finns det så otroligt många fler variabler. Vattenflöde, vågstorlek, klassning på forsen m.m

Det finns som sagt en hel del kvar att göra. Men det har varit ett roligt och väldigt lärorikt projekt. Och kajaken är ialla fall på banan och många tycker att den blev snygg:)

Hälleskogsbrännans naturreservat i Västmanland

Efter den stora branden beslöt sig Länsstyrelsen för att göra ett reservat av den södra delen av brandområdet. Det är intressant att följa områdets utveckling. I början var det rätt deprimerande med mängder av svartbränd skog. Men nu har växtligheten tagit fart.

Den södra delen av brandområdet är orörd skog där man låtit dom döda träden stå kvar. Man har gjort ett visst röjade för att säkra vägarna men annars är området orört.

Kanumesse 2011

Dags för årets Kanumesse i Nurnberg. Mässan är en branch mässa för kanotfolk mestadels Europa men även Nordamerika. Jag har åkt på mässan några gånger med Trapper-killarna. Den här gången åkte jag med Tahe. Efter att Tahe köpt Trapper frågade man mig om jag ville hjälpa dom med några modeller och på den vägen är det.

Rövallsmossen Stingsmossen

Mellan Ramnäs och Surahammar ligger Rövallsmossen Stingsmossen Naturreservat. Just nu är skaren hård och det går fint att äka skidor.