vad finns på andra sidan ?

Har en egen firma Friedel Design. Vid sidan av mitt ordinarie jobb. Mina största kunder är för tillfället Newfound Woodworks, Trapper kanot, Linder, Row Scandinavia, Tahe Marin Men jag säljer även onoff designer som mestadels byggs av privatpersoner och då i trä. Är heldatoriserad och har börjat få en stor data bas med olika konstruktioner. Jag jobbar som fristående konsult i kanot/kajak branchen

Användarnamn: hassex

Intressen: Turskidåkning, Mountainbike, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Segling, se ovan

VM i baklängesåkning

För någon vecka sedan hölls VM i Coastal Rowing

Fler svenskar var med. Imponerande var Paul Rosenkvist som kom in på en hedrande 2.s plats.

Intresset för kustrodd har sakterliga ökat i Sverige. Jämfört med paddlingen är förstås siffrorna blygsamma men ändå. Traditionellt har det inte funnits lämplig modeller. De har varit dyra och ganska komplexa. Ett litet skutt framåt var Explorern som blivit något av en folkroddbåt

Som vanligt är det förstås populärt att jämföra rodd och paddling. Här kommer några egna reflektioner. Dock har jag har betydligt mer erfarenhet av paddling än rodd.

Fartmässigt är det nog egalt dock brukar rodden vara något snabbare. Men paddlingen är inte långt efter. Vet inte riktigt varför men när man paddlar har man oftast lite bättre koll och kan anpassa paddladet efter omständigheterna vilket av naturliga skäl är svårare när man ror. Givetvis är det förstås beroende av vilken typ av båt resp. kajak man valt

Personligen tycker jag rodden är lite lurigare tekniskt. Motionsrodd har ingenting med den "fiskebåtsrodd" som dom flesta har lärt sig. Är man intresserad är det smart att vända sig till en klubb. Dock är det en härlig känsla när man börjar få ordning på dragen och man får till lite flyt i rodden.

Det är förstås inte konstigt att man hittar en roddmaskin på de flesta gym med självaktning. Betydligt svårare är det att hitta en paddelmaskin.

Rodd med glidsäte ger en härlig mjuk rörelse ända från fötterna till axlarna. Och man känner verkligen mängden musklerna som är i arbete. Personligen tycker jag det är svårare att "slöro" man blir svettig fortare. Bara att dra sig fram och tillbaks på glidsätet kräver arbete.

Rodden passar bra om man vill bygga upp sig. Påminner lite om längdåkning.

Det finns lite planer på en Svensk Coastal Rowing båt men det är lite körigt just nu (många projekt är det) men vi får se vad blir framöver. Det är mest en fråga om tid. Man skall ha tid att leva också

Jag tror kanske inte att rodden blir lika allmän som paddlingen det är fortfarande för meckigt. Men det borde finnas potential för fler motionsroddare

Hans Friedel

2007-11-07 01:00   kaw
Kul med ett roddblogginlägg! Måste ju kommentera lite (oj, det blev galet mycket ser jag).

Jag tror det är lättare att lära sig ro än att paddla. Baserar det visserligen bara på en enda paddeltur jag tog sommaren -05 då jag funderade på hur jag skulle komma ut i skärgården mer. Träroddbåten jag använde var för trög, men lösningen fann jag sedan nästa vår i Explorer.

Det jag kände vid min lilla kajaktur var att det skulle ta ganska många timmars paddling för att få in vanan. Med Explorern fungerade allt på en gång. Fast jag var i och för sig tvungen att fixa med årorna så jag slapp saxa dem, det blev för mycket att tänka på annars i början. Kajaken jag provade var säkert inte någon tjusig modell, inget roder eller så, men ändå - bara att lära mig hålla kursen skulle ta en god stund och med min roddvana kunde jag det direkt i Explorern. Samma med själva rörelsen. Roddrörelsen var direkt helt naturlig, men för att få till en skön paddlingsrörelse hade jag böhövt träna. Sedan detta med tryggheten; i kajaken var det hela tiden lite otryggt, trots att det säkert var en stabil modell, medan roddbåten vad jag vet inte går att välta, även om det var lite läskigt i början när jag fick felskär med årorna.

Att man blir varmare av rodd är väl för att man använder större muskelgrupper, men jag har inga problem alls att slöro. För min del är det bara i motvind, eller om jag försöker tävla med en segelbåt eller så, som jag blir motiverad att ta i lite mer.

Slutligen om fart så håller jag med om att det inte är någon skillnad mot paddling. Det utifrån de farter jag läst att folk brukar hålla när de paddlar. Vill man att det ska gå riktigt fort så ska man veta att Explorern i princip inte går att få upp i högre fart än 10 km/h. Att en rimlig snittfart om man tar i ordentligt är kring 8 km/h och för slörodd 6 km/h. I kraftigare motvind blir roddbåten med sitt större vindfång både väldigt tung och även inte helt tekniskt lätt att driva fram. Kring 3 km/h är mitt bottenrekord. Då blåste det upp mot 10 m/s, men som väl var fick jag den vinden bara i kanske hundra meter. Tveksamt om det är värt mödan att försöka ta sig någon stans när det blåser så. Inte så trevligt heller, även om skärgårdsvågorna jag hade inte var något problem.

2007-11-08 06:51   hassex
Hej
Som sagt jag är ingen van roddare. Och fysiken är väl inte heller på topp.

Öppna båtar av Explorerns typ är vackert väder båtar. Och skall användas på skyddade vatten. Båtens flythjälp är till för att hejda båten att sjunka om den vattenfylls.

Hans Friedel

2007-11-09 14:54   minilove
Hej!
Har rott två säsonger i Explorern nu. Jag håller till kring Ven i Öresund och tycker att gränsen för njutbar/kul rodd i dessa vatten ligger vid runt 8 m/s. Jag hade tillbringat många timmar på ergoroddmaskin (Concept) innan jag skaffade båten i första hand för motionens skull. Favoritrundan är givetvis runt Ven (12 km på gps) vilket tar ca 1 tim och 30 minuter i normala fall (så 8 km/tim stämmer bra ;-).
Ibland tar jag med min fru ut på fisketur vilket går utmärkt om man tar det lungt i båten och inte har alltför bråttom.
Ser fram emot att prova en svensk kustroddbåt!

Hälleskogsbrännans naturreservat i Västmanland

Efter den stora branden beslöt sig Länsstyrelsen för att göra ett reservat av den södra delen av brandområdet. Det är intressant att följa områdets utveckling. I början var det rätt deprimerande med mängder av svartbränd skog. Men nu har växtligheten tagit fart.

Den södra delen av brandområdet är orörd skog där man låtit dom döda träden stå kvar. Man har gjort ett visst röjade för att säkra vägarna men annars är området orört.

Kanumesse 2011

Dags för årets Kanumesse i Nurnberg. Mässan är en branch mässa för kanotfolk mestadels Europa men även Nordamerika. Jag har åkt på mässan några gånger med Trapper-killarna. Den här gången åkte jag med Tahe. Efter att Tahe köpt Trapper frågade man mig om jag ville hjälpa dom med några modeller och på den vägen är det.

Rövallsmossen Stingsmossen

Mellan Ramnäs och Surahammar ligger Rövallsmossen Stingsmossen Naturreservat. Just nu är skaren hård och det går fint att äka skidor.