Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

2024:

2014:
September

S:t Olavsleden

Denna pilgrimsled har länge lockat mig och nu har jag börjat springa på den. Det känns som en lagom utmaning att lite då och då springa delar av den och samtidigt får jag uppleva ett varierande natur- och kulturlandskap. Praktiskt nog ligger det fler järnvägsstationer längs leden vilket underlättar logistiken.

240511 Bräcke - Gällö

29 km

Som den första lite länge löpturen i år blev det en njutartur i fint vårväder. Jag tog tåget till Bräcke och följde ledmarkeringarna norrut mot Gällö.

Nästan hela sträckan gick väldigt fint längs Revsundssjön, som denna dag låg spegelblank.

Det var inte mycket snö kvar men på några skuggiga partier där skotrar kört fanns snö. Blött var det bitvis på skogsvägar och stigar.

För det mesta gick denna springtur på grus- eller asfaltvägar nära hus och gårdar med vyer över sjön.

Jag såg en del vårfjärilar: grönsnabbvinge, nässelfjäril och sorgmantel. Fåglarna sjöng för fullt och det blev återkommande rapportering i Artportalen. Jag råkade också skrämma upp två fina järpar.

Bräckes stationshus tycker jag är ett av de finare.
I blandskog full med fågelläten norr om Bräcke.

Revsundssjöns blanka yta fick mig att stanna upp återkommande och njuta.

När det var dags att korsa Gimån visade det sig att gångbron var sönderspolad av smältvattnet och gångbron under järnvägen var en bit under vattenytan. Jag tog mig över på bilbron istället.

Ett pampigt hus i Stavre.

Vita blåklockor är alltid fascinerande.

De sista kilometrarna gick på skogsväg och stig som delvis var snötäckt. Så det blev till att hitta barmark eller försiktigt ta sig över snöfält.

Väl i Gällö hann jag köpa lite frukt innan hemresan med tåg. Det blev en skön och rätt lugn springtur i lagom temperatur. En tur som ger mersmak.

231007 Östersund - Nälden

38 km

Detta blev en bitvis kall springtur som ibland gick hård motvind. Över Rödöbron var det så hårt motvind att jag nästan inte kunde springa, delvis för att det blev svårt att andas ut.

Rutten gick mest på grus- och asfaltvägar i ett höstigt landskap.

Här var det fint att springa på Rödön.
Rödö kyrka

230930 Östersund - Gällö

60 km

Idag var jag och min springryggsäck ute på S:t Olovsleden. De fina höstfärgerna lockade och jag var sugen att se hur långt jag kunde komma på en dag. 60 km blev det, varav ca 48 springa och resten gå. Avslutade i Gällö och tog tåget hemåt därifrån. Finast sträcka var mellan Pilgrimstad och Gällö. Och några fina svampar stötte jag på också. Men jag mötte väldigt få andra som gick eller sprang.

Redo för en löptur
Läs skylten. Gäller att passa sig här.
Brunflo kyrka
Jag och en pilgrimsstaty i Pilgrimstad
Tänkvärda ord längs leden. Av Nalle Puh
Zooma in och läs texten. Ett monument rest av bygden för att uppmärksamma att Karl xiv Johan åt frukost här en gång…! Reser man fortfarande monument där monarkerna har ätit på sina resor?
Gamla fina byggnader i Anviken
Vackert med höstfärger vid Gällö
En cool svamp som kan se ännu coolare ut. Skarp dropptaggsvamp. Sök på bilder på den så får du se hur den kan se ut.
(bildtext)
Förberg heter byn. På en skylt läste jag att namnet kommer från att byn ligger framför berget. Härligt med så logiska namn.
På en höjd utanför Gällö. En av alla fina rastplatser längs pilgrimsleden.

Morgonskejt på Svartsjöarna

Det blev en fin morgon 1 maj på skejtskidor på Svartsjöarna utanför Östersund. Isen kändes stabil men ibland var det en utmaning att komma ut på den. Vi såg flera tranpar och det var mycket fågelsång. Helt vindstilla. Det kändes som sista skejtturen i Östersunds närområde för säsongen då det inte var mycket snö kvar på isytorna. Det låg ganska mycket snö kvar på myrarna men den blev snabbt för mjuk och var dessutom nästan överallt uppkörd av skotrar.

Skäckerfjällen i vårvärme och med trasig pjäxa

Jag och min turkamrat Magnus gjorde en runda i fina Skäckerfjällen 28 april, vilket var en solig och vårvarm dag. Skidföret var perfekt och snö var det inte brist på. Vi mötte oväntat många topptursskidåkare, som alla verkade tälta på ungefär samma ställe. Min en pjäxa gick sönder nästan uppe på första toppen, men den lyckades vi laga tillfälligt med leukoplast.

Skidtur till Ramsjøhytta med familjen

En mysig tur med frun och barnen (5 och 9 år gamla) från Bjørneggen till Ramsjøhytta i Norge. Vi bodde över en natt i den moderna Ramsjøhytta som ligger jättefint. Jag gjorde kvälls- och morgontur på Ramsjøn in i nationalparken Skarvan og Roltdalen.

För barnen blev det ca 15 km till Ramsjøhytta och lika långt tillbaka.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.