Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Klimatförändringar i Sarek

Vid mitt besök i Kvikkjokk vid månadsskiftet maj/juni i år hade jag en del diskussioner med båtförare Björn Sarstad. Jag råkade i min okunnighet säga något om att förutom glaciärernas tillbakagång så hade väl det varmare klimatet inte ännu hunnit inverka så mycket på naturen i fjällen. Björn opponerade sig och sa att det märktes tydligt för dem som bor däruppe. Som vanligt brukar Björn ha rätt och jag tänkte illustrera det med några bilder som jag tog senare på sommaren.

Vid Hasse Petterssons och min vandring i slutet av juni i år kunde vi inte vada jokken vid Boarekjávrre utan stannade tre nätter vid en sjö i södra delen av Pårekslätten. Vi gjorde lite utflykter därifrån, bland annat till Lulep Várddo. Jag har alltsedan jag såg Axel Hambergs panoraman i hans Sarekbok från 1922 fascinerats av dem och velat göra sådana själv. Jag visste att ett av dem var taget från Lulep Várddo och därför tog jag en hel serie med bilder från norra toppen för att sedan kunna sätta ihop panoramor därifrån. Tre av dem finns i artikeln nämnd ovan.

I Hambergs bok är hans panorama från Lulep Várddo benämnd figur 3 på plansch 1. Den är sammansatt av bilderna med nummer 1212 och 1213 i hans samling som finns att se på Uppsala universitets biblioteks sajt. För att få en bättre bild än vad en skanning av bokens bild ger har jag satt ihop de två bilderna till en för att den ska kunna jämföras med bilder som jag tog i somras.

Överst Hambergs panorama taget 12 juli 1903. Underst mitt från 26 juni 2015. Hamberg använde ett objektiv med kortare brännvidd så han fick med mer av den närliggande marken. Flera av stenarna kan identifieras i båda bilderna.

Det är svårt att i bilden ovan se några stora skillnader i växtlighet eftersom den ligger relativt långt bort i synfältet. Men om man är noga kan man se att Standárjåhkå som rinner bakom höjden till vänster syns på Hambergs bild, men att den skyms bakom fjällbjörkar på min.

Hambergs bilder med nummer 1224 och 1225 är också tagna från samma plats och förmodligen samma dag. Jag satte ihop dem till ett panorama och jämförde med ett eget. Där syns skillnaderna i växlighet tydligt. Hambergs bild visar ett kalt berg medan min bild visar hur samma berg täcks med björksly, björkar och andra växter.

Panoramor österut från Lulep Varddo. Överst det jag satt ihop från Hambergs bilder. Det är troligtvis taget samma datum som hans panorama ovan. Underst mitt från 26 juni 2015. Av perspektivet att döma är Hambergs bild tagen några meter närmare kalklinten än min. Min bild är tagen vid 10-tiden på dagen och på en av stenarna i nederkanten av bilden syns en tydlig skugga. På Hambergs bild är den delen av stenen solbelyst så bilden är tagen senare på eftermiddagen. Vissa enskilda stenar kan identifieras på båda bilderna.

För att göra skillnaden i växtlighet tydligare har jag delat upp bilden i två och valt ut områden kring själva kalklinten.

Detalj av ovanstående panorama. Två identifierbara stenar är markerade i båda bilderna. Det syns tydligt hur marken nu täcks av björkbuskage.

En till detaljbild av ovanstående panorama. Två identifierbara stenar är markerade i båda bilderna. Det syns tydligt hur marken nu täcks av växtlighet. Notera särskilt hur marken bakom de markerade stenarna täcks av flera meter höga björkar och att björkarna i södersluttningen till höger växt sig riktigt stora.

För att skillnaderna i växtlighet ska bli så här tydliga krävs att de studeras i närheten av trädgränsen. Längre ner i skogen syns inte förändringarna så tydligt, inte heller högre upp på fjället. För att se förändringarna krävs också långa tider, i det här fallet skiljer det 112 år mellan fototillfällena. Men för dem som bor i området kan det räcka med betydligt kortare tider för att förändringarna ska märkas. Sedan mitt förra besök på Pårekslätten har det gått cirka 45 år och själv kunde jag inte upptäcka några förändringar eftersom jag inte har några tillräckligt detaljerade minnen av hur det såg ut då. Jag tänkte inte heller vid mitt förra besök på att ta bilder som skulle visa på hur klimatet förändrades.

Vetenskapliga studier av trädgränsens förändring i Jämtland och Dalarna visar att den har höjts med i genomsnitt 70 - 90 m under de senaste 100 åren. I några extrema fall har den höjts med upp till 200 m. Jag gissar att någonting liknande hänt i Sarek. Klart är i alla fall att Kapten Björn hade rätt. Klimatförändringarna märks.

2015-10-27 08:48   brigas
Ja det är påtagligt sämre (ut)sikt på många tidigare öppna platser.
De låga bergen,de tidigare "savannerna"mot Tselekjokk,södra Kungsleden, där man färdats hur lätt som helst.
Ett gammalt sameviste,Lastak,helt dolt i sly och björkskog tex.

Svar 2015-10-28 01:15   Örnsätrarn
Nu har jag letat upp var samevistena ligger. Vi som bor ganska långt söderut i Sverige kan inte alls se likadana stora förändringar i växtligheten.

2015-10-27 18:31   Bandersson
Det är alldeles fascinerande att se hur du använder dig av Hambergs gamla fotografier. I Uppsala har över 2000 glasplåtar digitaliserats, det är bara att ta för sig. Härifrån Umeå har Leif Kullman skrivit mycket om klimatförändringar http://www.kullmantreeline.com/empty_16.html. Bland annat framhåller han och hans kolleger betydelsen av betet från renar. Det gamla samevistet som Britt skriver om kanske ser ut som det gör som en följd av att inga renar betar där längre.

Svar 2015-10-28 01:10   Örnsätrarn
Ja, det är fantasieggande att veta att man stått och fotograferat från samma plats som Hamberg för 100 år sedan. Att jag skulle kunna identifiera samma stenar på hans och mina bilder var en överraskning liksom att förändringen i växtlighet skulle vara så tydlig.

Jag har studerat väldigt många av Hambergs bilder på Uppsala universitetsbiblioteks sidor. Tyvärr går det bara att titta på bilderna on-line. Vill man ladda hem dem kostar de 50kr/st.

Leif Kullman har skrivit många artiklar om klimatets påverkan på växtligheten i fjällen och speciellt om trädgränsen. Den artikel jag länkade till var den som jag tyckte var närmast de iakttagelser jag själv gjort.

Betydelsen av renbetet får jag läsa på mer om.

2015-10-27 20:55   dHANScan
Mycket bra dokumenterat vad som hänt inom de c:a 100 år til du pråtade med 'Kapten Björn'.
Jag skrev nånting om Suottasjiegna i Sarek här:
Med ett bild från 2009.
För inte lång tid sedan har jag skannat bilder från 1998, där jag tältade på samma ställe. Skilnaden var enorm.
Jag hoppas att återkomma med en präsentation inom denna vinter.

Svar 2015-10-28 01:20   Örnsätrarn
Jag ser fram emot att få se dina bilder från 1998 och 2009. Glaciärernas tillbakagång i Sarek finns nog mycket mer dokumenterad än vad växtlighetens förändringar är.

Svar 2015-11-01 15:02   dHANScan
Det skulla gå att hitta mina foton fra de två åren här:

Länkerna är långa, har glömt hur man skrivar dom i korta versioner, men hos mig funkar det.
Det är c:a bild #23 resp #49
PS: Tack för din kommentar på min 2008-uppsats

Svar 2015-11-03 17:30   Örnsätrarn
Tack för länkarna. Det tog en god stund att titta på dem eftersom jag blev sittande med att titta på alla de andra bilderna också. Jag är imponerad av alla de tidiga vandringarna du gjort.

2015-10-28 07:42   brigas
Att man under sommaren hade getter och en del renar som betade kring vistena spelade naturligtvis en betydande roll,men förbuskningen på våra egna utsiktplatser som ligger på ca 500m.öh är påtaglig nu.
Från Saggat upp mot Lastak går en gammal stig,Lappstigen; där sprang jag upp på 1970-talet och väl uppe blickade jag över öppen savann mot vistet.Det var då det...
Min pappa som mest var ute på färd på 60-70-talen tyckte tex inte det var så himla bängligt att färdas i Tjuolta-dalen, vilket det numera är.

2015-10-28 08:09   Swift
Mycket intressant att du på detta pedagogiska sätt visar på förändringarna i växtlighet! De flesta av oss tänker ju mest på glaciärerna, där skillnaderna är ännu lättare att se.

Förmodligen är det väl så att trädgränsen flyttas uppåt och övrig vegetation följer med och blir tätare. Jag gissar att temperaturen är huvudorsaken. Ändå tror jag vi måste räkna med en viss kvävegödsling genom luftföroreningarna även om den bara är en bråkdel av vad vi får i södra Sverige.

Renbetet har självfallet också stor inverkan på markvegetationen, och lokalt även på högre växtlighet genom trampet. I sydligare fjäll som Dalarna, Härjedalen och Jämtland tror jag fäboddriften har varit en avgörande faktor för vegetationen på fjällsluttningarna. Upphörande bete av kor, får och getter har i dessa trakter säkert haft minst lika stor betydelse som ett förändrat klimat. Jag gissar att den effekten är betydligt mindre, och i många fall försumbar, i Lappland.

Svar 2015-11-03 01:42   Örnsätrarn
Renbeteseffekten hade jag inte alls tänkt på innan den nämndes här. Jag kan förstå att den lokalt kan ha stor påverkan men har svårt att se att fjällen betas (eller betats) så hårt att det skulle vara en avgörande faktor för att motverka växternas utbredning mot högre höjder.

2015-10-29 22:43   fowwe
Intressant och viktigt med dokumentation av naturens förändringar, så som du gör här. Ur ett människolivs perspektiv ser det ut att gå långsamt, men ur naturens perspektiv går det fort. Man skulle kunna fortsätta med annat, som att dokumentera växtlighetens förändringar på kalfjället eller att undersöka hur vattenflöden i jokkar har förändrats. Här finns med all säkerhet forskningsfält.

Spännande med de gamla svartvita fotona. Sarek var kargare förr. Att se dina egna bilder tillsammans med Hambergs är en säregen och hisnande upplevelse!

Svar 2015-11-03 01:31   Örnsätrarn
Hambergs bilder är verkligen spännande och fantasieggande. Jag har tittat mycket på dem och börjat kartlägga varifrån de är tagna. Hittills har jag hunnit med ungefär 600 av de 2000 bilderna. Dokumentationen av dem anger vad de visar och sällan varifrån de är tagna. En stor del av bilderna saknar dokumentation över huvud taget. Jag kommer att skriva mer om det arbetet så småningom.

I Sarek 50 år efter första gången.

Min kompis Hasse och jag gjorde vår första Sarekvandring i augusti 1968. Vi var då nyblivna studenter och det var vår första fjällvandring över huvud taget. De följande åren gjorde vi ett flertal Sarekvandringar. Därefter blev det ett uppehåll tills vi båda blev pensionärer. Då återupptog vi våra Sarekvandringar och har i några år planerat att göra en "jubileumsvandring" år 2018 för att fira att det var 50 år efter vår första. Ungefär tre veckor innan vår planerade vandring i augusti meddelade Hasse att han inte kunde följa med eftersom en familjemedlem drabbats av allvarlig sjukdom. Han skulle inte kunna glädjas åt turen och istället ha tankarna på annat håll. Vår tur skulle behöva skjutas på framtiden. Det var ett ledsamt besked och under en tid visste jag inte hur jag skulle göra. Skulle jag göra en tur ensam? Det skulle absolut inte bli detsamma när Hasse inte var med, men å andra sidan har jag gjort ett antal soloturer i Sarekområdet under senare år.

Nåväl, efter velande hit och dit bestämde jag mig för att åka upp till Kvikkjokk för att där bestämma om jag skulle vandra eller inte. Dit är det alltid roligt att komma.

En pensionärs problem i Pårek(2)

Dag 2, 19/6, fortsättning.

Jag låg alltså i vattnet efter att ha ramlat vid vadning av Boarekjåhkå vid Boarekjávrres östra ände. Jag låg på höger sida mellan stenar och bara mitt huvud och vänster axel låg över vattnet. Även ryggsäcken täcktes av vattnet. Höger knä gjorde rejält ont. Strax intill låg is kvar i gölarna så temperaturen i vattnet var därefter.

En pensionärs problem i Pårek(1)

Jag startade bilresan upp mot Kvikkjokk 14 juni. I år (2017) skulle den få ta 4 dagar istället för 2 som den brukar. Vanligtvis åker jag E45 upp genom Norrlands inland, den ger mig en så skön vildmarkskänsla och får mig att tänka på Canada. Men nu skulle jag göra en avstickare in till Gäddede, Stora Blåsjön, Ankarede, Stekenjokk och Fatmomakke. Där hade jag inte varit på 30 år och eftersom de gjort stort intryck på mig då så ville jag återse dem. På vägen upp mot Stekenjokk fick jag en försmak av hur sen våren var i de västra fjälltrakterna. Sjön Leipikvattnet på 468 m höjd var till hälften istäckt och när jag kom högre upp var det snö nästan överallt, bara i vissa sydlägen var det snöfritt. Det här fick mig att undra över hur det skulle bli att vandra i Sarek några dagar senare. Jag hade noga följt med i väder- och snörapporterna och visste att våren var sen i år, men också att det var stora skillnader mellan de västra och de östra delarna av fjällkedjan. Inte särskilt sent i öster, men mycket sent och mycket snö i väster. Jag skulle gå i de östra delarna så förhoppningsvis var det ganska snöfritt där.

Vid Stekenjokkvägen väster om Gelvenåhkoe.