Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Hallmarkshöjden runt och lite till

Tisdag 15/3. Smedbergstjärn.

Efter drygt tre timmars bilkörning var jag äntligen framme vid Uvbergsbron över Nittälven cirka 2 mil väster om Ställdalen. Min kompis Svante var redan där och vi tänkte under några dagar göra skidturer i området. Klockan hade redan hunnit bli halv elva och det var hög tid för start av vår första skidtur. Jag hann emellertid inte mer än öppna bakluckan förrän jag insåg att jag hade glömt ryggsäcken kvar hemma!

Helgdagskväll i timmerkojan

Vandring i Djupdalshöjdens naturreservat i november 2015.

Planen var att tillbringa två nätter i timmerstugan vid Hjortronbergsmossen och dagen däremellan gå en rundslinga på de uppmärkta stigarna. Tredje natten skulle vi bo i Ställdalens Naturstudieklubbs stuga som ligger i skogen ca 1 mil väster om Ställdalen. De sista dagarna skulle vi göra strandhugg i ett par andra reservat.

En pensionärs vedermödor i Djupdalshöjden

I mitt förra blogginlägg berättade jag att min kompis Svante och jag hade tänkt besöka Djupdalshöjdens naturreservat vid vår vårtur 2014. Några andra platser runt Nittälvsdalen hade då högre prioritet och när vädret blev uselt några dagar fick Djupdalshöjden utgå. Vid vår vintertur i januari 2015 passerade vi reservatet och jag tog den här bilden:

Den lockar mig till besök. Det gör också de berättelser som Håkan Friberg har skrivit om området här på Utsidan, se tex Födelsedag i Djupdalshöjden och På snöskor längs Nittälven.