Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Åter till Sarek - som pensionär

Min första vandring i Sarek och tillika min första fjällvandring över huvud taget, gjorde jag i augusti 1968. Min kamrat Hans Pettersson och jag var båda 19 år och vi hade tagit studenten två månader tidigare. Jag hade då aldrig varit i Norrland och inte heller fjällvandrat, såvida man inte räknar kilometern till Nipfjällets topp (Idrefjällen) från parkeringsplatsen nedanför. Den gick jag tillsammans med familjen när jag var 11 år.

Inspiration till vårt första äventyr i Sarek hade vi fått från Svante Lundgrens bok "Vandra i Sarek - Färder bortom rösade leder" som kom ut 1967 och några filmer av parkvakten Edvin Nilsson som visats på TV. Svante Lundgrens böcker om naturfotografering inspirerade oss också till att investera i systemkameror som vi inköpte för presentpengar vi fått vid studentexamen. Teleobjektiv införskaffades. De skulle vi ha med på vår vandring. Vi var ganska vana vid tält- och friluftsliv så vår bristande erfarenhet av fjällvandringar bekymrade oss inte.

På väg över Pårekslätten med ca 1 km kvar till vadet vid Boarekjávrre. Augusti 1968. Foto Hans Pettersson.

Sarekvandringen gjorde ett mycket starkt intryck på oss. Själv kom jag att genomföra sex Sarekvandringar, den senaste 1975. Dagarna under dessa vandringar etsade sig in i mitt minne och det är få övriga dagar i livet som jag minns så väl som dem. Därefter tog arbete, familj, barn, etc över och det blev inte några fler Sarekvandringar. Med egen familj så blev det trots allt en del lättare turer i Dalarna, Härjedalen, Padjelanta, Norge och Kebnekajse. Kanoting i Bergslagen och Rogenområdet har det också blivit. De fysiskt mest krävande turerna jag gjort är tre kanotturer på Sjaunjaälven tillsammans med kamrater. De innebar kämpiga bärningar och besvärliga vattenförhållanden. Den senaste gjorde min trogne vän Svante Rindetoft och jag 1999 för att fira att vi fyllt 50 år. När vi fyllde 60 fick det bli lite lättare tur med kanoting i Rogenområdet istället.

Vid Satihauremagasinets östra ände vid midnatt 12 juni 1999. Sarekmassivet i bakgrunden ligger 6 mil bort. Foto Svante Rindetoft.

Längtan att åter få vandra i Sarek har varit stark och när pensioneringen 1 april 2014 började närma sig kontaktade jag några av mina forna vandrarkamrater för att höra om de hade lust att följa med. En av dem, Hans Pettersson, nappade direkt och till midsommar i år kommer vi att göra en Sarekvandring på 10-12 dagar. Han har inte fjällvandrat sedan vi vandrade tillsammans i början av 1970-talet. Det är svårt att få till de två veckor som behövs för en Sarekvandring när man bara har fem veckors semester och allt ska passa ihop med den övriga familjen. Min vän Svante, som var med på Sjaunjaturen 1999 och Rogenturen 2009, var inte beredd att vandra i Sarek efter flera höftledsoperationer, men kunde gärna tänka sig en tur i Lunndörrsfjällen i Härjedalen. Sålunda genomförde vi en tälttur på 10 dagar där i augusti i somras och det gav mersmak. Nu tänker han följa med på en Sarektur genom de lättvandrade dalgångarna Ruohtesvágge och Guohpervágge fram till Smajlaträffen i augusti 2016, i sommar är han uppbokad av andra planer. I juni förra året gjorde jag en solotur på fem dagar i Grövelsjöfjällen för att testa utrustning och för att se hur min instabila högerfot skulle klara vandringen. Det gick bra. Av mina totalt sex tidigare medvandrare (utanför familjen) är två inte längre i livet.

Vid vår första vandring 1968 hade vi den gamla typen av "päronsäck" med stålmes och en volym av cirka 40 liter. Vi fick sätta en hel del packning utanpå säcken och den var så tung och obekväm att vi inte kunde gå mer än 20 minuter i taget innan värken i axlarna blev för mycket så vi måste rasta. Vid vår andra vandring 1969 hade vi skaffat Fjällrävens expeditionsryggsäckar med aluminiumram och hade ca 30 kg vid start. Då kunde vi gå i 30 minuter mellan rasterna. Avbärarbälte använde jag inte förrän 1975, jag vet inte om de ens fanns tidigare. Det gjorde bärandet väsentligt uthärdligare och vi behövde inte rasta för att det gjorde så ont i axlarna att vi bara måste stanna. Istället kunde vi gå tills dess att vi blev trötta av att gå med tyngden av bördan. Idag går det att packa mycket lättare och slippa minst 10kg jämfört med på 1970-talet. I somras vid vår tiodagarstur startade jag med 18kg och min kompis med 16kg. Efter 10 dagar vägde min rygga 13kg och min kompis' 10kg. Då hade vi ändå mat för en dag kvar och jag bar ett relativt tungt tält om 4kg. Tyngre än så ska man inte behöva bära i Sarek heller på en motsvarande tur.

Tältplats i Gådokvágge. Rapadalen skymtar nedanför Svirjaglaciären. Berget upp till vänster är Gådoktjåhkkå. Augusti 1968.

Det är nu 47 år sedan jag gjorde min första Sarekvandring. 46 år dessförinnan, 1922, gav professor Axel Hamberg ut sin bok "Sarekfjällen - Vägledning - Färder i högfjällen mellan Lule älvs källarmar". Sarekfjällen är i allt väsentligt lika idag som på Hambergs tid, förutom glaciärerna som märkbart dragit sig tillbaka. Hamberg var en förespråkare för ökad turism i fjällen, men det dröjde ända till senare delen av 1900-talet innan det blev verklighet i Sarek. En väsentlig praktisk skillnad för dagens vandrare är tillgången till exakt kartmaterial och det går ju till och med att se flygfoton med en upplösning på 1m på Lantmäteriets webbplats. När vi gjorde våra vandringar 1968 och 1969 fick vi använda samma kartmaterial som Hamberg, dvs Generalstabskartan i skala 1:200000 som ritades 1890. Utan att förringa dåtida kartografers fantastiska och mycket svåra arbete, måste man ändå konstatera att den gamla kartans terrängformationer i många områden stämde dåligt överens med verkligheten. Detta konstaterade också Hamberg och arbetade med att göra sin egen karta. Vi upptäckte också detta vid våra första fjällvandringar och det var inte bara ovana vid fjällen som ibland gjorde det svårt att orientera.

Under det senaste året har jag ägnat en hel del tid åt att gå igenom min utrustning för att se om jag kan göra den mer funktionell och lättare. Jag har då fått inspiration från Jörgen Johanssons böcker och råd om lättviktspackning liksom idéer här från Utsidan. Utsidan har tidvis fått mig att ändra mina vanligtvis ganska tidiga morgonvanor till att bli sena, eftersom jag suttit uppe till långt inpå småtimmarna och läst om olika vandringar.

Under hösten har jag skannat in ca 1000 av mina diabilder från Sarek och ungefär lika många svart-vita negativ. En del kanske kan vara intressanta för Utsidans läsare. Jag visar några nedan.

Bårddejiegna sedd från Gådokvágge. Observatorieplatån, Bårddetjåhkkå 2005 möh och Bálgattjåhkkå 2002 möh skyms delvis av moln. Augusti 1968.

Nedre delen av Rapadalen med Ridok, Skierffe och Nammásj sedda från nordvästra hörnet av Vájggántjåhkkå. Augusti 1968.

På Bårddetjåhkkås topp 2005 möh. Utsikt mot nordväst med Sájtáristjåhkkås topp 1908 möh som sticker upp. I bakgrunden 15 km bort ligger Luohttovágge omgiven av bergen nordost om Njoatsosvágge. Augusti 1969.

Tältplats vid Álggajávrre. Álggavágge i bakgrunden. Augusti 1969.

Terrängen i skogen vid Rapaselet i närheten av Skårkisstugan. Utsikt mot Bielloriehppe. Augusti 1969.

Vad över Gådokjåhkå alldeles nedanför Bårddejiegna. Juni 1970.

Utsikt mot sydväst från Gådoktjåhkkås topp, 1885 möh. Juni 1970.

Boarekslätten med Bårddemassivet i bakgrunden 15km bort. September 1971.

Nedre Rapadalen sedd från Tjahkelij. Topparna är från vänster S. Gådoktjåhkkå 1885, N. Gådoktjåhkkå 1928, Bielloriehppe-Oalgásj 1918 möh och Bielloriehppe östkam med flera toppar. De är 20 km bort. Den vita toppen mitt över Rapaselet är Skårvatjåhkkå 1881 möh och ligger 40 km bort. September 1971.

Vy österut och nedför Bårddejiegna. Bilden är tagen ca 500 m norr om Observatorieplatån. Nästan mitt i bild syns Skierffe 26 km bort. Augusti 1972.

På Gådokgaskatjåhkkås topp 1978 möh. Utsikt i riktning NNV mot Sarekmassivet 20 km bort. Hamberg gav berget namnet Kåtokjokotjkaskatjåkko. Det var ett trevligt namn tycker jag eftersom det ligger så bra i munnen. Augusti 1972.

Vad av Gådokjåhkå ca 1 km ovanför den plats bron nu placerats. Åren 1968 -1975 fanns ingen bro, men vi kunde se rester av vajrarna som hållit tidigare broar på plats för ett tag. September 1975.

Rapaselet, Snávvavágge och Stuor Skoarkki sedda från Bielloriehppes östkam, 1100 m över dalbotten. September 1975.

Vadning av Rapaälven vid Rapaselets östra ände, nästan 200 m brett. Berget i bakgrunden tillhör Unna Skoarkki och till höger syns Alep Vássjájågåsj's ravin. September 1975.

Rapaselet och Bielloriehppe sedda från Snávvávágges östra ände. September 1975.

Som pensionär är jag nu fri att göra mina vandringar när det passar mig utan att ta så mycket hänsyn till andra. Jag vill upp till Sarek tidigt i sommar för då finns det möjlighet att göra ytterligare en vandring senare. Nu har vi, Hasse och jag, tänkt oss att starta strax före midsommar. Det kan vara väl tidigt, men när vi vandrade 1970 startade vi från Kvikkjokk 12 juni och fick inte problem med snön förrän vid 1250-metersnivån i Lullihavágge. Eventuellt får vi väl ligga still i Kvikkjokk och vänta en vecka eller två. Vi har tid och en del mindre utflykter ska vi väl kunna göra under tiden. Förberedelser pågår.

2015-02-24 08:49   brigas
Kul se lite "gamla" bilder.
Mycket vit snö på glaciären Pårtejekna för att vara augusti.Tänker att det är betydligt "ruttnare" snö i augusti nu.
Klimatet har verkligen ändrats,förbuskning,högre trädgräns etc gör de fina vandringshedarna från förr mer svårgångna.

Svar 2015-02-24 16:15   Örnsätrarn
Jag har ju inte varit i Sarek på länge så hur trädgräns etc har ändrat sig kan jag inte uttala mig om. På andra ställen i Sverige där jag vandrat har jag inte det tidsperspektivet att jag märkt någon förändring. Ska bli intressant att se om jag kan märka något i sommar när jag förhoppningsvis kommer tillbaka dit upp.

2015-02-24 10:36   OBD
Kul läsning med "nostalgiska" bilder. Skanna 1000 diabilder! Det tar tid det.
Tack för att du delar med dig.
Jag har skannat några diabilder men min skanner är i princip värdelös. Det blir bättre resultat att fotografera av diabilderna när de ligger på ett ljusbord. Men den proceduren är ju inte snabb precis.

Svar 2015-02-24 16:31   Örnsätrarn
Skanna tusen diabilder var ett heltidsgöra i ca 4 veckor. Jag har påbörjade skanning av diabilder redan i slutet av 90-talet men skannrarna var då så dåliga att jag la av. Idag har jag en skanner som är ca 5 år gammal och då kostade 2500kr. Den har en optisk upplösning på 4800 dpi vilket räcker bra. Jag har använt en upplösning om 2400 dpi för det är vad filmerna ger. Högre upplösning ger bara fler bildpunkter utan mer detaljer. Skannern kan reducera effekten av damm genom att skanna flera gånger och använda sig av snedbelysning. För att få bra resultat var det också nödvändigt att demontera alla dia då glasen fått en grå beläggning trots att bilderna legat mörkt i lådor. 12 bilder tar 40 minuter att skanna på detta sätt. Utan dammreducering 12 minuter. De skannade bilderna är 3600 x 2400 punkter. Färgerna har hållit sig mycket bra. Filmen var Agfa CT18 och CT21.

2015-02-24 12:10   ricke
Tack fö trevlig läsning och fina bilder. Önskar er lycka till i sommar med era fjällvandringsplaner. Mvh Rickard

Svar 2015-02-24 16:34   Örnsätrarn
Tack! Jag hoppas verkligen att vi kommer dit.

2015-02-24 17:59   Håkan Friberg
Vilken underbar start på ditt bloggande. Jag hoppas att du fortsätter att dela med dig av både gamla och nya upplevelser. All lycka på din kommande Sarektur.

Svar 2015-02-24 23:09   Örnsätrarn
Roligt att du gillar det jag skrivit. Jag har väl tänkt att blanda en del nytt och en del gammalt. Under drygt ett år har jag läst mycket på Utsidan och funderat över vad jag kan bidra med.

2015-02-24 21:53   annakari
Vad glad jag blir att du delar med dig av din skatt. Ser fram emot fler trevliga berättelser och bildvisningar.

Svar 2015-02-24 23:19   Örnsätrarn
Tack så mycket. Jag hoppas bara att det inte blir alltför mycket nostalgia utan även en del nytt. Men jag tror att jag har en del att berätta och bilder att visa som kan platsa på Utsidan. Själv har jag fått mycket inspiration av att läsa andras berättelser.

2015-02-24 23:45   fowwe
Hej Bengt! Jag har läst din artikel med stort intresse och det har väckt många av mina egna minnen till liv. Gjorde min första fjällvandring 1969, men den gången kom jag inte längre in i Sarek än Tarraluoppal. Känner igen det du här skriver om familjeliv och annat. För att inte tala om äldre tiders ryggsäckar och utrustning. Dina foton från förr är ju otroligt njutbara. Tack för en högtidsstund!
Förresten kommer jag förhoppningsvis vara med en skara vänner upp till Sarek i juni i år, med början omkring midsommar. Min kompis pratar om Bielloriehppe och själv vill jag upp på Tielmaplatån. Vi får väl se om vi råkar på varandra, det brukar ju vara rätt så folktomt i Sarek vid den tiden. Hälsningar Hans

Svar 2015-02-25 18:52   Örnsätrarn
Hej Hans! Roligt att du uppskattar det jag skrivit. Att väcka minnen till liv och inspirera till nya färder är väl en av meningarna med Utsidan. Att få fantisera lite.
Till midsommar är min önskan att gå upp på Bielloriehppes västra kammar. Den östra har jag varit på tidigare. Det som bekymrar mig är hur det kommer att gå att ta sig till nedre Sarvesvagge vid den tiden. Att gå genom Lullihavagge har jag gjort en gång förut i mitten av juni och då gick det ganska bra. Men då var sommaren mycket tidig. Å andra sidan har jag gått Padjelantaleden alldeles före midsommar och på de högsta platåerna har det varit snö fylld med vatten som räckt en bra bit ovanför knäna. Helt omöjligt att gå genom. Luohttoláhko kanske är sådan.
Vore kul att få träffa på er där!

2015-02-25 12:15   Tobbe C
Fina bilder och trevligt berättat. Ni verkar inte ha dragit er för ganska djärva vägval som t.ex. att vada Ráhpaädno så långt nedströms...

Svar 2015-02-25 19:26   Örnsätrarn
Vadet över Rapaälven vid selets östra ände är väl det dumdristigaste jag gjort under mina vandringar. Det här vadet ska man bara inte försöka sig på! Axel Hamberg skriver "Rapaälven lär på senhösten kunna vadas mitt emot Puoutavaratjjokkotj ...". Han har alltså inte gjort det själv. Till vårt försvar, om än dåligt, så var det extremt lågvatten redan den 10 september efter en kall period. Vi hade tre dagar tidigare vadat Gådokjåhkå i bara stövlarna. Det är ju också ett vad som man absolut inte ska ge sig på sommartid. Vadet över Rapaälven är nästan 200 m och vattnet är mycket kallt i september. Benen blir snart som ett par stolpar utan känsel. Ungefär i mitten av älven är det en knappt 10 m bred djupare sträcka med vatten som går upp till kalsongerna. Där är det hålor och stora stenar. Eftersom man är så långt från land har man inte någon större nytta av ett rep och skulle man ramla har man långt till land. Vårt vad hade mycket väl kunnat sluta illa.

2015-02-25 12:52   FruNalleman
Hej! Roligt att få ta del av dina vandringar i ord och bilder! Och blir glad av att se de orangelysande tältet, även min familj hade ett sådant "pippitält" på 70-talet då vi var ute i skog och mark. Och jag har också hört mina föräldrar klaga över de osköna ramsäckarna från förr...

Nu längtar jag och familjen efter att ge oss ut på tur, och kanske börja med Grövelsjön och såsmåningom avancera till Sarek. Bra med inspiration.

Tack också för infon om hur du scannar dina bilder - mycket intressant att höra om det med!
Lycka till med framtida turer! Vilket bra sätt att ta hand om sin lediga tid på!
Hälsningar
C.

Svar 2015-02-25 19:50   Örnsätrarn
Hej! Tack för uppskattningen. I början av juni förra året gjorde jag ju en vandring om 5 dagar i Grövelsjöfjällen för att testa min utrustning inför årets Sarekvandring. Så lycka till med er Grövelsjötur! Vi kanske ses i Sarek?! Mitt tält i orange har jag dock inte kvar.
Och ramsäckarna. Min är jättebra att bära med när jag har avbärarbälte. För mig finns ingen bättre och mer praktisk än den. Själva säcken har jag dock bytt ut mot vanligtvis tre drybags (vattentäta kanotsäckar).

2015-02-26 08:50   hjern
Vandring i Sarek fungerar bra kring midsommar. Jag har ordnat vandringar i området mestadels den tiden de senaste 20 åren och det har blivit en tradition att fira midsommar i Sarek. Förra året blev det en midsommar med blötsnö i Sarvesvagge. Vissa områden kan vara besvärliga denna tid, vanligen är det högslätterna som har mjuk snö. Områden med sluttande snö brukar inte vara svåra att gå i eftersom snön nästan alltid är hård där. Vanligen är det mindre problem med snön i Sareks norra delar eftersom snömängderna på vintern är mindre där. här en länk till vårt bildalbum från vår Sarekvandring i juni 2014 från Kvikkjokk till Staloluokta https://picasaweb.google.com/117916846544913881308/Sarek14

Svar 2015-02-26 11:41   Örnsätrarn
Fantastisk tur ni gjorde! Jag har tittat på alla bilderna och följt med på kartan. Sista biten ut till Stalo från Alka hade jag lite svårt att känna igen vilken väg ni tog. Ni hade tydligen en del nysnö de första dagarna men skönt väder på slutet. Härligt!

2015-02-26 12:15   snurte
Mycket trevlig läsning och intressanta bilder!
Jag håller tummarna för ett kärt återseende. Det kommer säkerligen vara en alldeles fantastisk känsla att vara tillbaka i Sarek igen efter så långt uppehåll.
För egen del blir det premiär i Sarek till sommaren. En hel del tid går åt till planering kring både utrustning och färdväg. Något som gör det svårt att släppa tankarna på vad som komma skall. På både gott och ont.
Ser också fram emot mer intressant läsning.

Svar 2015-02-26 23:49   Örnsätrarn
Tack för uppskattningen. Du får säkert en minnesvärd tur till sommaren. Lås inte planerna alltför mycket utan håll flera alternativ öppna. Du kan då ändra vägval beroende på förutsättningar som råder just när du går. Lycka till! Jag vill gärna läsa om din vandring här på Utsidan när du är tillbaka..

2015-03-06 16:18   Morgan
Väldigt kul och intressant att läsa om vandringar ifrån förr, och se att det gick att klara sig utan GoreTex och HB tält :-)
Ingen dålig packning på första bilden.
Var det ett helt renskinn på toppen av säcken?
Väntar redan på nästa historia och bilder.

Svar 2015-03-07 23:31   Örnsätrarn
Ja, det var ett helt renskinn överst. Inlindat i plast. Det var rejält besvärligt att vandra i den täta björkskogen på Rapadalens södra sida med det på ryggsäcken. Plasten var så att säga inte hel när vi passerat.

Kul att du gillar lite bilder från "förr". Jag håller på att skriva mer om den första vandringen 1968.

2015-03-07 17:50   skogsfia
Väldigt roligt att se bilder från 60-70-talens friluftsliv! Ni var verkligen oförvägna när ni gav er ut i Sarek. Inte så mycket för att följa de enklaste stråken, precis. Kul med en bild som är tagen uppe på Tjahkelij. Från andra hållet finns ju många bilder men jag känner ingen som har varit uppe på Tjahkelij, Vilken sida gick ni upp på? Den är ju ganska brant i slutet. Behöver man klätterutrustning?
Tack för en retrospektiv fjälltur!

Svar 2015-03-07 23:55   Örnsätrarn
Tjahkelij-bilden är från en solotur jag gjorde från Kvikkjokk upp till Saltoluokta via Pårek under första halvan av september. Jag skulle rycka in i lumpen den 20 september och fick lite tid över eftersom det inte var någon idé att påbörja höstterminen vid Uppsala universitet den 1 september. Insåg att det här var chansen att få se en del höstfärger i fjällen. Men kompisarna studerade så jag fick gå ensam.

Tjahkelij. Jag gick upp söderifrån 2-300 m väster om punkt 1214. Om man går lite i sicksack så kan man undvika klippbranterna och bara använda händerna lite grand. Klätterutrustning behövs inte. Jag tog många bilder uppifrån Tjahkelij och fler bilder med höstfärger över nedre Rapadalen kommer.

2015-03-10 13:32   Tobbe C
Bengt, väldigt intresssant ang. ditt vägval upp på Tjahkkelij. Har själv på att göra listan ett besök på Tjahkkelij med undersökning av möjliga upp eller nedvägar, i första hand där du gick. Skulle du rekommendera att man endast har lätt dagsturspackning vid detta vägval?

Den upp-/nedstigning som ska vara enklast är ju annnars i bergets nordvästände. Det finns också en mindre sjö på berget (utsatt på kartan) som kan fungera som vattentäkt vid övernattning. Grundsten skriver om en klyfta som går "lätt att forcera" (vad som Grundsten anser som lätt kan man ibland behöva ta med en nypa salt...) på bergets östra ände.

Svar 2015-03-11 00:25   Örnsätrarn
Jag hittar inget sätt att lägga in bilder i kommentarerna så jag lägger upp två bilder bland mina bilder så kan du se ungefärligen hur jag gick. Jag utnyttjade hyllan som ligger på ca 980 möh och gick västerut några hundra meter innan jag gick upp på platån. Det är brant uppför men jag ser inget direkt hinder att gå upp med full packning. Uppför har man ganska bra sikt över branten så det går bra att välja väg när man väl är där. Det är besvärligare att hitta tillbaka samma väg. Det är lätt att komma fram till ett stup.
Den dag jag gick upp på Tjahkelij hade jag gått från Pårek på morgonen och satt upp tältet där Kungsleden korsar Suobbatjåhkå, drygt 20km. På eftermiddagen hade jag energi kvar så jag gjorde bestigningen, ung 4 tim. Tyvärr kunde jag då inte stanna längre eftersom det blev rätt mörkt redan vid 6-tiden. Jag hann därför inte gå bort till bergets västra ände men hade en fantastisk utsikt från norra branten.
Ett läger vid sjön måste vara enastående. Utsikten in mot Rapadalen är bättre än från Skierffe. Vägen upp från nordväst vet jag inte hur den är men björkskogen nedanför är av den mycket besvärliga sorten.
Jag gick här nästan 20 år innan Grundsten skrev sin bok men jag hade nog i alla fall inte valt hans väg även om jag hade vetat om den. Jag tror att den omtalade klyftan syns på LMVs ortofoton.

2015-03-11 03:31   Tobbe C
Tack Bengt för utförligt svar och informativa bilder! Din färdväg är identisk med vad jag har skissat på utefter kart- och bildstudier. Nu vet jag att det är genomförbart!

Ang. att tälta på Tjahkkelij; Här är en som har gjort det: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=69209

...Och utsikten är helt klart något utöver det vanliga...

2015-03-15 13:29   dako
Mycket fina bilder. Vad är det för märke på din scanner? 5 år gammal scanner finns ju knappast kvar på marknaden, men märket finns förhoppningsvis kvar och med förhoppningsvis bättre prestanda- verkar vara någorlunda lättanvänt och med bra funktioner.

Svar 2015-03-15 23:50   Örnsätrarn
Scannern är en Epson Perfection V500 Photo med ICE-teknik. Nu är den utgången. Den har en optisk upplösning på 4800 dpi och var en av de bättre då jag köpte den (den är ingen proffsscanner). Nu finns det bättre. Men min skanner är tillräckligt bra för att jag ska få ut informationen i orginalbilderna. Bättre skanner ger inte mer. Det här är min tredje skanner och eftersom den digitala tekniken förbättrats mycket så har jag skannat en del bilder tre gånger. Nyare scanners är nog framför allt snabbare.

2015-03-21 15:05   dako
Tack för svaret! Blir väl att titta på en Epson Perfection V550 Photo

2015-04-26 17:52   VKV-BoE
Hej
Roligt att läsa om andras drömmar speciellt om man själv har liknande. Min första Sarektur gjordes i lumpen 1962 och den tände mitt fjällintresse. Senaste turen gjordes i somras och jag utgår från att det blir fler. De flesta Sarekturerna har dock gjorts vintertid då man kan ta med sig grejor i pulkan och inga vattendrag hindrar.
Jag hoppas verkligen att det blir tillfälle för dig att återse trakterna till sommaren. Ha en god tur! Bo

Svar 2015-04-26 18:11   Örnsätrarn
Tack så mycket! Roligt att läsa att det finns fler med åldern inne som ändå vandrar i Sarek. Jag hoppas kunna göra det några år till framöver. För närvarande sträcker sig planen till att göra en tur där till midsommar.

Att göra turer i Sarek vintertid har hittills varit utanför min föreställningsvärld. Men efter att ha läst mycket här på Utsidan så börjar jag inse att det kanske inte är helt omöjligt. Kanske något jag kan göra i framtiden?

2015-05-02 00:21   FruNalleman
Jag försöker hålla utkik då, när vi väl kommer till Sarek!

I Sarek 50 år efter första gången.

Min kompis Hasse och jag gjorde vår första Sarekvandring i augusti 1968. Vi var då nyblivna studenter och det var vår första fjällvandring över huvud taget. De följande åren gjorde vi ett flertal Sarekvandringar. Därefter blev det ett uppehåll tills vi båda blev pensionärer. Då återupptog vi våra Sarekvandringar och har i några år planerat att göra en "jubileumsvandring" år 2018 för att fira att det var 50 år efter vår första. Ungefär tre veckor innan vår planerade vandring i augusti meddelade Hasse att han inte kunde följa med eftersom en familjemedlem drabbats av allvarlig sjukdom. Han skulle inte kunna glädjas åt turen och istället ha tankarna på annat håll. Vår tur skulle behöva skjutas på framtiden. Det var ett ledsamt besked och under en tid visste jag inte hur jag skulle göra. Skulle jag göra en tur ensam? Det skulle absolut inte bli detsamma när Hasse inte var med, men å andra sidan har jag gjort ett antal soloturer i Sarekområdet under senare år.

Nåväl, efter velande hit och dit bestämde jag mig för att åka upp till Kvikkjokk för att där bestämma om jag skulle vandra eller inte. Dit är det alltid roligt att komma.

En pensionärs problem i Pårek(2)

Dag 2, 19/6, fortsättning.

Jag låg alltså i vattnet efter att ha ramlat vid vadning av Boarekjåhkå vid Boarekjávrres östra ände. Jag låg på höger sida mellan stenar och bara mitt huvud och vänster axel låg över vattnet. Även ryggsäcken täcktes av vattnet. Höger knä gjorde rejält ont. Strax intill låg is kvar i gölarna så temperaturen i vattnet var därefter.

En pensionärs problem i Pårek(1)

Jag startade bilresan upp mot Kvikkjokk 14 juni. I år (2017) skulle den få ta 4 dagar istället för 2 som den brukar. Vanligtvis åker jag E45 upp genom Norrlands inland, den ger mig en så skön vildmarkskänsla och får mig att tänka på Canada. Men nu skulle jag göra en avstickare in till Gäddede, Stora Blåsjön, Ankarede, Stekenjokk och Fatmomakke. Där hade jag inte varit på 30 år och eftersom de gjort stort intryck på mig då så ville jag återse dem. På vägen upp mot Stekenjokk fick jag en försmak av hur sen våren var i de västra fjälltrakterna. Sjön Leipikvattnet på 468 m höjd var till hälften istäckt och när jag kom högre upp var det snö nästan överallt, bara i vissa sydlägen var det snöfritt. Det här fick mig att undra över hur det skulle bli att vandra i Sarek några dagar senare. Jag hade noga följt med i väder- och snörapporterna och visste att våren var sen i år, men också att det var stora skillnader mellan de västra och de östra delarna av fjällkedjan. Inte särskilt sent i öster, men mycket sent och mycket snö i väster. Jag skulle gå i de östra delarna så förhoppningsvis var det ganska snöfritt där.

Vid Stekenjokkvägen väster om Gelvenåhkoe.