En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

2017-03-04

Självbilden och ofrivilliga identiteter

Sysslar man med bushcraft om man gör en egen såg för  friluftsbruk? Har alltid slöjdat och hållit på med friluftsliv. Alltid varit intresserad av gamla tekniker. Alltid haft "pälsjägardrömmar". För några år sedan fick sånt ett namn: bushcraft. Hippt så det förslår. Men jag har svårt att bekänna mig till denna subkultur. Vilket ju egentligen är märkligt. Jag tycker ju i stort sett allt som ingår är "bra" och roligt. Och jag anser att vi generellt gott kan försöka hänga mer i naturen, gärna på lite naturligare vilkor. Men ändå detta mentala motstånd.

Ihopfälld ser sågen i alla fall ut såhär:

Ett 530 mm långt blad infällt i "handtagen" som fungerar som eggskydd. Till det ett lika långt mellanstag. I ena handtaget är spännanordningen av fallskärmslina och en träbit fäst.

Bladet är infäst i handtagen med en skruv och låsmutter samt två brickor för fixering i skåran. Bladet löper lätt och fritt så att handtagen kan fällas ner över den vassa sidan av bladet och utgöra "eggskygget".

En annan sak som jag har väldigt svårt för är sk "preppers" fastän jag själv nog uppfyller de flesta kriterier för att vara en sådan. Både när det gäller kunskaper/ färdigheter och saker som finns hemma för att klara ev kriser: Vi har grävd brunn, tre eldstäder inomhus varav en kan användas för matlagning, bor på landet och det finns ett gammalt utedass. Det finns nog mat i olika former hemma för minst en vecka över tiden, det finns en låda med allsköns batterier, jag är jägare med vapen och ammunition för ett mindre krig hemma, och alla i familjen har ett överflöd av friluftsutrustning. Hustrun är dessutom odlingsexpert och vi har en stoooor äng som kan odlas upp samt bor i växtzon 2. Så. Brig it on! We'll survive. Men blääää. Jag har sååå svårt för det där. Vet inte varför. Jag bara bor på landet. Och då har man allt sånt här hemma. Och kan en massa saker. Och jag gör bara som MSB rekommenderar; att ha egen underhållsberedskap för tre dagar. Som en ansvarstagande medborgare. I övrigt tycker jag man hellre ska lägga sin kraft och energi på att bidra till ett starkare och robustare samhälle om man nu är orolig för katastrofer än att smida planer för nån "Mad Max" värld.

Men åter till sågen. Den monteras enkelt genom att eggskyddet svängs kring fästpunkterna i bladet och mellanstaget passas in i därför avsedda urtag.

Därefter läggs snöret i skåran i motstående handtag och tvinnas med hjälp av spännbiten.

Sågen blir förvånanvärd robust om man spänner snöret ordentligt. Visst, man sågar inget tjockare än knappt 2 dm, men det räcker ju rätt långt. Tänkt ändamål är ju i huvudsak tunnare pinnar och stockar till ved. Eller om det var själva tillverkningen som var målet. Ungefär som på tur. En god tur. Vilket jag önskar er alla.

Och kom ihåg att såga varsamt. Det blodar så hiskeligt om man sågar snett!

2017-03-10 07:47   KimE
Jag hittade en liknande såg vid smedjan där min morfar(87år) trampade bäljen åt sin farfar. Buschcraft benämningen är mer för de som inte är uppväxta med friluftsliv/jakt/fiske/kojbyggande/eldande/bärplockning.

Svar 2017-03-10 17:01   Nyingen
Där satt du ord på just den känslan jag letar efter... Tack!!! :-)

2017-03-10 19:30   Nyingen
Hoppas ingen tror att jag ogillar bushcraftare nu bara. Känner flera rediga och bra människor som ägnar sig åt detta. Och prepping för den delen. Det är bara jag som inte trivs i de facken... :-)

2022-08-18

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

2021-08-14

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

2021-08-03

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro