En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Helgtur i kajak

"... vi har eld, vi har kött, vi har brännvin till tröst... Det är helg här djupt uti skogarnas ro..."

/Dan Andersson

Sjön ligger spegelblank framför oss. Elden sprakar. Kolbullarna är uppätna och magen mätt.

Sonen och jag är ute med kajakerna och ska tälta. Solen går ner snabbt nu i slutet av september. Skymningen löste snabbt av maten och nu är det mörkt.

För ordningens skull bör det väl framhållas att sonen dricker Montain Dew istället för starkt. Men eftersom flaskan är så gräsligt ful och Andersson inte lyckades få in det i sin dikt så fick den helt enkelt inte vara med på vinjettbilden.

Vi har väl paddlat några kilometer idag på eftermiddagen, men det vore en överdrift att säga att vi tog ut oss. Sonen tog dock coolhetspriset som vanligt.

En bra lägerplats spanade jag ut redan förra veckan vid krokiga tallen, så vi visste vart vi skulle.

Och ja, nu ligger vi här på varsitt liggunderlag och tittar in i elden och pratar precis som man gjorde när jag var ung och höll på med friluftsliv på riktigt. Men vi är ju också moderna människor så lite bloggande och allmänt pickande på våra telefoner hinns ju också med .... :-p

Ha en god kväll och kom ihåg att ge er ut på tur så snart ni kan igen! Nyttigt för både kropp och själ. Och det är sen gammalt!

2016-09-26 14:44   ulindh
Så härligt ni verkar ha det. Kolbullar står man sig bra på! :-)

Svar 2016-09-29 20:20   Nyingen
Kolbullar är det bästa när mörkret smyger sig på!!

2016-09-29 09:30   andersmossing
Härlig tur!

Här är en till som uppskattar Dan Anderssons visor. Det finns en artist, nu levande, som heter Dan Andersson men kallar sig själv Dan Viktor. Han har gjort en skiva med Dan Andersson-tolkningar som jag tycker är fenomenala. Som på Spotify efter "Dan Andersson sjunger Dan Andersson". Speciellt långsammare låtarna uppskattar jag.

(inser att det ovan skrivna är ganska snurrigt, men det blir liksom så : )

Anders - Vistrubadur

Svar 2016-09-29 20:19   Nyingen
Jo, jag vet. Har hört åtminstone endel av Dan Viktors tolkningar. Själv är jag helt såld på Sofia Karlssons versioner från Svarta ballader skivan :-)
I vilket fall är det fantastisk poesi och fantastisk musik. Av vad jag har förstått så ska i stort sett alla tonsättningarna tillskrivas Torstein Bergman.

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro