En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

2016-12-21

Förmiddagskaffe i stillheten

Förra helgen hade vi inget särskilt för oss för första gången på flera veckor, så jag och hustrun bestämde oss för förmiddagskaffe ute.

Det här var en dag som hämtat ur boken "Stackars Pettson". Inte så att nån var sur, men vädret och känslan ute var precis som på sista uppslaget...

"Sjön var grå, himlen var grå, skogen stod mörk runtomkring. Höstens guldlöv hade fallit till marken, naturens starka färger hade dragit sig tillbaka för vintern. Allt hade övergått till brun-grön-grått i olika nyanser. Men den fuktiga luften gav färgerna skärpa och djup och fick dem att lysa." (Sven Nordqvist)

På väg in i det tysta. Det stilla. Det brun-grön-grå.

En sån där plats där tiden stannade. En ögonblicksbild ur ett svunnet Sverige mitt i nutiden. Undrar hur och när den sista roddturen var. Antagligen hade de brottom eftersom de inte tog ur årorna. Eller så var de fulla. Och så var det nog på 90-talet någon gång.

Vindskydd med tjejerna i familjen.

Svepskälet för att åka i skogen den här gången. Kaffet. Egentligen var det ju naturen vi ville åt. Fast det sa vi inte. Utan vi sa att vi skulle koka kaffe.

Isen låg sedan nån vecka över sjön. Tunn, klar och slät. Förrädiskt inbjudande. En kollega såg ett rådjur gå ner sig i grannsjön till den här veckan innan...

Ytterligare en gammal relik. 25 öre fick man för de här nya burkarna i aluminium. Det räckte till ett Hubba-bubba på Lill-Ica. Plåtburkarna som skulle fasas ut gav bara tio. Lyllos den som bara hade aluminium i sin påse...

Den fuktiga luftens lugn.

Dagar som denna är inte jättevanliga. Och ofta har man inte tid att gå ut de dagarna ändå. Ta då fram barnens exemplar av "Stackars Pettson", för där förmedlas allt det här på ett oöverträffat sätt. Och skulle man av någon anledning vara på dåligt humör så går det också över när man läser den.

God ("fiske")tur!

2016-12-21 10:38   ulindh
Den boken har man läst några gånger för barnen. Trevlig berättelse du fått till också, kaffe över öppen eld ser mysigt ut!

2016-12-27 15:47   Skogstoka
Åh, vilket härligt språk du har! Du kan verkligen konsten att berätta. Gillar även sista bilden på sjön och bilden med kaffekokning väldigt mycket. Tack för inspirationen! :)

Svar 2016-12-28 16:53   Nyingen
Tack så mycket för de vänliga orden! :-)
Kul att det inspirerar!

2016-12-28 18:36   thegedd
Fin liten tur och gillar särskilt bilden där isen/vattnet speglar i båten. Och tråkigt med all skräp man ser i skog och mark:-(

Svar 2016-12-28 18:48   Nyingen
Jo ibland undrar man hur folk tänker. Eller om de inte tänker kanske. Trist som sagt var... :-(

2022-08-18

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

2021-08-14

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

2021-08-03

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro