Min planering inför vandring Abisko - Hemavan Augusti 2017.

Användarnamn: dalnyn

Intressen: Dykning, Fiske, Vandring, Jakt, Paddling, Löpning, Resor

2017:
Maj

2016:
Juni, Juli, Augusti

Hur lång är en dagsetapp på kungsleden?

Jag tycker mig ha rätt bra koll på den mesta utrustningen. Några val återstår dock att göra, men mer om dessa i framtida inlägg.

Jag börjar med en bild från imorse när jag var ute och tältade. Vid sextiden började det regna och jag blev snabbt varse detta genom att någon inte längre ville ligga ute och spana efter vilda djur utan istället krypa in under tak.

Idag har jag suttit och försökt lägga upp ett tidsschema för min vandring. Efter ett tag insåg jag att olika avstånd var angivna mellan samma platser. Det slutade med att jag har använt mig av:

Tyvärr hittar jag inte inlägget så jag vet inte vem jag ska tacka för informationen.

Edit:Jag har hittat inlägget och tackar användaren vdoo för informationen.

Trots dagar av googlingar har jag inte hittat någon som sammanfattat det bättre än du gjort. TACK

När jag passerar Singistugorna är tanken att vandra upp till Kebnekaise fjällstation för att sedan göra en dagstur upp på toppen och sedan samma väg tillbaka.

Med den avstickaren inräknad borde den totala sträckan bli 467km.

Jag räknar med att kunna snitta 3km/h samt att jag ska ha en effektiv vandringstid på 9h/dag. Det ger 27km per dag. Då jag inte tror att jag kan hålla det tempot varje dag har jag räknat var fjärde dag som vilodag alt. att använda den för att komma ikapp schemat.

De dagar när en båttur är inräknat har jag tagit bort tre timmar och alltså räknat med 18km istället.

Det ger följande:

23 vandring 27km

24 vandring 25km

25 vandring sista biten ner till Hemavan 11km

Om jag sedan klarar det på 25 dygn återstår att se. Ligger jag efter finns det mer mat att köpa på vägen och skulle jag mot förmodan ligga före planeringen så är det lätt åtgärdat.

Nu vill jag höra vad ni mera erfarna kungsledenvandrare tycker. Är jag helt "ute och cyklar"? Är 9h/dag vettigt? Kan man räkna 3km/h?

2016-07-18 13:45   karlerland
Jag vet inte hur erfaren och vältränad du är men 27 km/dag låter mycket. Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att allt över 20 kg på ryggen och 20 km/dag i längden blir en plåga. Redan på slätmark och bra underlag är 3 km/h en ganska bra hastighet med packning. Men vid branta stigningar, eller för den delen kraftiga utförslut får man ibland räkna med att behöva lägga till kanske en timma per 300 m stigning. Är det dessutom dåligt väder så blir farten automatiskt lägre på grund av byte av kläder, halka, högt vattenstånd etc.

Frågan är varför du ska ha så bråttom. Du kommer säkert att stanna för att fotografera, se om ev skoskav, titta på djur och fåglar eller prata med folk du möter. Eller är fjällen för dig bara en fråga om att prestera längsta möjliga sträcka på kortast möjliga tid? Njut i stället av friheten: "Jag är hungrig, ugh jag äter. Jag är trött, ugh jag tältar." Lämna prestationsångesten hemma så får du en mycket trevligare fjällvistelse.

2016-07-18 13:46   KimE
Nej jag skulle inte vilja gå en statisk sträcka på 27 kilometer per dag det skulle inte vara ett nöje för mig.
Om du tänker bära maten 700g*25 dagar= 17,5kg, 900g*25=22,5kg

2016-07-18 19:38   snurte
En snitthastighet på 3km/h är det man brukar räkna med i fjällen. Antal timmar man vandrar per dag är det som verkligen ger distans. Jag har inte kollat upp det här vetenskapligt på något sätt, men jag tror de flesta vandrar mindre än 9h per dag. För egen del ligger jag nog närmare ett snitt på 10h per dag. Vad vill jag då säga med det här, jo att bara du själv kan avgöra vad som är vettigt för dig.

2016-07-19 21:23   fowwe
Som redan påpekats är vi olika och vandrar olika. Även jag tycker att ca 27 km per dag i många dagar låter mycket, även om en vältränad person (som har lyckan att hålla kroppen frisk och oskadad) säkert kan klara det. Men det är just det där med slitaget. Man får lyssna på kroppen och anpassa sig efter det. Behöver den vila, lägre tempo eller ompyssling så får man ta den tid som behövs. Och - som flera redan skrivit och som jag håller med om - vad känns njutbart för dig, vad vill du ha ut av din färd?

En idé är att du har ett par reservalternativ och väljer ut några ställen på sista halvan där du kan avbryta din färd om du känner att du inte vill gå hela vägen ända till slutet. Men lycka till, du har säkert mycket fint och spännande framför dig!

2016-07-20 10:19   dalnyn
Hej
Tack för era synpunkter.
Precis som ni skriver så är 27km långt, men om man istället slår ut 467km på 25 dagar så är snittet 1,8mil per dag eller 2km i timmen. Eftersom jag räknat med vilodagar.
Ovanstående plan är inte något som jag slaviskt måste följa, bara en planering för att veta ex. Hur mycket mat jag ska ta med och bär jag passerar vissa platser. Tar det längre tid gör det inget.
Som du skriver Hans så förutsätter det att man kan hålla sig frisk och inte skada sig. De naturliga punkterna att bryta är ju kvikkjokk, jäkkvik och ammarnäs.
Jag vet inte hur du räknar på maten Kimmo, men 700-900 gram lät mycket per dag. Jag kommer att återkomma med min matplanering i ett senare inlägg.

2016-07-25 08:31   Silver Cheek
Lite sen här, det medges, men det låter långt och jag håller med Karl-Erland. Håller också med dig om att Anders/Voodoochile gjort det allra bäst.

Jag ska vandra sträckan om tre veckor (förutom avstickaren till Keb). Se min planerade rutt här: https://t.co/Ps57UFkivC, den är baserad på Claes Grundstens bok. Jag har nog dock en helt annan grundtanke med min vandring, jag kommer ta var dag som den kommer och vandra/vila/njuta så som kroppen ber mig göra.

Lycka till!

Svar 2016-07-25 10:34   dalnyn
Tack för ditt svar och synpunkter.
Jag ser fram emot att få höra hur det gått för dig.
Lycka till

2016-07-25 17:10   friluftsrookie
Jag tycker att det verkar vara riktigt långa sträckor du planerar genomföra dagligen. Mitt råd blir, då du att döma av inlägget har begränsad erfarenhet i fjällmiljö, att satsa på max 20 km om dagen. Speciellt när väskan är fylld till bredden.

Själv räknar jag med ca 18-20 km på led, och ca 10 km oledat om dagen. Dock väger min ryggsäck ca 30-35 kg vid turens början, där ca 900g mat går åt per dygn.

Om du trots det vill hålla ditt planerade mål, är förebyggande fotvård mycket viktigt. Fötterna skall vara väl smorda, och pudra dem när du går och lägger dig. Använd duodermplattor och lekuplast för att förebygga skavsår. Förbered dig med smärtstillande för knän och rygg (en blandning av voltaren och ipren fungerar bra).

Men, med det sagt så råder jag dig verkligen att ta det lite lugnt. Du får mer ut av upplevelsen då.

Svar 2016-07-26 23:36   dalnyn
Jag vet inte på vilka grunder du väljer att räkna mig som oerfaren, men det får stå för dig.
Hade du läst hela mitt inlägg samt tidigare svar hade du sett att jag inte har någon ambition att gå fort utan bara undrade om min tanke på 9 tim per dag och 3km/h verkade vettigt. Som du kanske inte heller såg så innebär min planering i snitt 18km per dag.

Svar 2016-08-20 13:09   friluftsrookie
Min kommentar var väl menad, och läsa kan jag. Självfallet har jag ingen direkt kunskap om din erfarenhet, och får därmed basera detta på det du skrivit, exempelvis,

"...Nedan följer ett första underlag på hur jag tänkt lägga upp min tur, baserad på andras erfarenheter, min egen fysik och rena gissningar."

Fyra dagar sammanhängande vandringsdagar på närmre 25-30 km per dygn är för mycket för de flesta.

Som man frågar får man svar, och i den meningen har du inte heller någon aning vad jag har för erfarenhet från fjället.

2016-07-31 15:22   carta
Går du ensam så ser jag inga större fel i planeringen, med ensam menar jag med att man går i sitt eget tempo och den sträckan man själv vill utan att resekamraten har åsikter om ditten och datten. När jag gick mina etapper på Kungsleden så låg vi på 31km resp 35km per dag med 18kg packning utan problem. Räknar abisko till kebne fjällstation på 2,5 dagar. Som vältränade killar på 30 år så var dessa sträckorna inga problem. Som kvinna kanske 21-28km är mer lagom?!

Bra utrustning är prio, funkar inte skorna till 100% så kommer problemen. Skav mellan lår och skinkor kan också bli ett problem i längden.

2017-05-08 13:39   93443
Nu kan det vara eftersom att de som kommenterar har mycket mer erfarenhet än mig, men jag förstår inte flera av kommentarerna. Du ska ju inte gå 27 km varje dag utan du har planerat in både kortare sträckor samt vilodagar med jämna mellanrum. Det verkar genomtänkt.

Jag är väldigt ny vad gäller vandring men har även jag redan stött på trötta kommentarer om varför jag ska ha så "bråttom". "Då kan du ju lika gärna springa sträckan" är ett ordagrant exempel. Den typen av kommentarer är ett resultat av att personerna bakom dom alltid utgår från vad dom själva anser vara vandring. Jag avskyr att gå långsamt, jag älskar att känna att jag tar mig framåt. Mitt tempo är säkert stressigt för vissa medan det är avslappnande för mig. Sedan kan det vara kul att känna att det man tar sig för är lite av en utmaning. Man missar dessutom inte en massa om man går lite fortare, det finns gott om tid att ta in omgivningarna på.

Jag vandrade med en kompis i helgen, som av en slump nästan exakt 27 km per dag under lördagen och söndagen. Terrängen innehöll en del upp och ned. Då gick vi i ~8,5 h på lördagen och ~6 h på söndagen. Det var ett tempo en ganska bra bit under mitt normala och inget ansträngande. Det enda var väl att jag "spurtade" 12 km på söndagen när min kompis gav upp och avbröt, det var allt.

Kommer att följa dina förberedelser. Är intresserad av att göra liknande turer i framtiden när jag har fått lite mera skinn på benen.

Lycka till!

Modifierad ryggsäck

Vintern är över, snön börjar så sakta smälta bort och de ljusa nätterna är snart här.

Eftersom jag inte är någon fantast av vintertältning så har det bara blivit några få nätter ute, men desto mera fysisk träning.

Nytt liggunderlag

I fredags fick jag mitt Exped synmat 7LW. Har provat det två nätter nu och är mycket nöjd. Jag har sovit bra och inte rört mig lika mycket som jag brukar när jag sover i tält.

Eftersom det är betydligt varmare än mitt gamla cellplastunderlag var det inga problem att bara använda en tunn sommarsäck trots att temperaturen var under 10 grader.

Klövjeväska

Den första prylen som jag kommer att skriva om är inte något som jag ska använda, utan istället den klövjeväska som hunden ska bära, samt vad jag tänkt ta med till henne.

Jag har ingen erfarenhet av klövjeväskor utan googlade runt lite och läste på div sidor och kom fram till att en väska från snowdogs skulle passa bäst.