Min dagbok från mina äventyr

Hejsan!

Är just nu ute på min längsta vandring hittills. Hela Kungsleden i ett svep. Därefter en vecka i Alperna för bestigning av Mont Blanc.

Jag ska försöka uppdatera så mycket som möjligt längs resans gång.

Användarnamn: J.Engberg

Intressen: Dykning, Expeditioner, Fiske, Vandring, Löpning, Segling

2014:
Juli

Dag 1, 4:e juli kl 23.59 Ljungaverk - Abisko

Jag har börjat min resa. Kvällen var full av saker jag var tvungen att göra. Teckna försäkring inför Mont Blanc, packa sista packningen, putsa kängorna och tömma kylen. Tror inte lasagnen blir så god om 2,5 vecka när jag kommer hem igen.

Nu sitter jag på tåget. Jag ska till Abisko på en expedition genom fjällen. Jag kallar det expedition istället för vandring för det är en så pass lång vandring också låter det häftigare. Vad som gäller för att det ska kallas expedition vet jag inte.

Jag ska i alla fall ta mig till fots från Abisko till Hemavan längs den populära Kungsleden. Det är ca 430 km och jag har tid på mig till den 22a juli(för den 23e åker jag iväg för att bestiga Mont Blanc. Det enda sällskap jag har är min kära mors hund Balder och folket jag möter. Jag har med mig solpaneler för att ladda telefon/kamera och maten fyller jag på så ofta jag kan i fjällstugorna längs vägen.

Jag åker nattåget och medan jag skrivit har jag passerat både Höga kusten-bron och Kramfors. Det kommer bli en lång resa inatt. Inte bara för att resan tar 14 timmar utan även för att jag är på spänn eftersom jag är ansvarig för att Balder sköter sig bland alla andra vovvar och folk. Vi får se hur pigg jag och Balder är imorgon. Tur att vi inte ska gå så långt första dagen.

Långt mellan Telias master

Har snart varit ute en vecka utan någon mottagning över huvud taget. Och eftersom solpanelen inte ger mer energi än att det räcker till kamerans batteri kommer jag pausa bloggandet tills jag är hemma igen. Som tur är har jag ju min dagbok nedskriven :-)