En redogörelse för min cykeltur från Islands nordligaste punkt till dess sydligaste under sommaren 2023. Men hopp om att inspirera. Instagram: @iceland_traverse

Användarnamn: Landsvägsriddaren

Intressen: Klättring, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Mountainbike, Multisport, Paddling, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor

2024:
Mars

Förberedelserna

Den 22 juni till 1 juli 2023 cyklade jag tvärs över Island. Från dess nordligaste punkt till dess sydligaste. En otroligt krävande, dramatisk och helt fantastisk tur på 800 km och 10 dagar. Här delar jag med mig av förberedelserna inför den turen.

Jag tog steget från att bara drömma om den här turen till att faktiskt börja planera ungefär ett år innan jag begav mig av. Riskplaner skulle skrivas,  utrustning skulle införskaffas och sedan skulle allting packas, testas, packas om och testas igen. Dessutom lade jag ganska mycket tid på att underhålla mitt driv. Jag läste på om Island och dess natur. Jag läste om andra som gjort cykelturer där och tog mig ordentlig tid till att fundera på varför jag ville göra den här turen.

Jag hade tidigt ganska klart för mig hur jag ville att rutten skulle se ut. Jag ville cykla från den nordligaste punkten till den sydligaste. Jag behövde dock planera för att vissa vägar skulle kunna vara ofarbara på grund av snö eller jordbävningar. Jag hade därför ganska många olika vägalternativ för att ta mig fram. Detta visade sig senare vara tur eftersom att den väg jag hade tänkt ta var blockerad av stora vattenmassor från snösmältningen.

Cykeln, en Trek Xcaliber 9, min bästa vän under turen.

En av de saker jag lade längst tid på i mina förberedelser var att välja cykel och cykelväskor. Jag behövde en cykel som skulle hålla för äventyret och väskor som rymde all min mat och utrustning. Det hela slutade med att jag köpte några av väskorna och tillverkade några själv av gamla liggunderlag. För mig blev det ett bra sätt att hålla projektet levande under året.

I slutändan hade jag 2 stycken 5 liters drybags på framgaffeln, en sadelväska från Ortlieb på 16,5 liter, ett hemgjort harnesk på styret, en hemmagjord ramväska och några mindre väskor runt om på cykeln.

Den utrustning jag använde under turen.

Det blev en hel del utrustning. Mycket av platsen i cykelväskorna togs upp av maten, tältet valde jag att ha på styret medan kläderna hamnade i ramväskan. Maten lade jag efter ganska mycket funderande i sadelväskan och sovsäck och liggunderlag i ryggsäcken. I drybagsen hade jag reparations- och sjukvårdsutrustning.

En av dygnsransonerna, absolut inte tillräckligt mycket energi för en hel dag på cykeln.

Kika gärna in på mitt instgramkonto från resan!

@iceland_traverse

2024-03-17 16:17   HasseQ
Kul att läsa ! Jag förstår och inte. Själv har jag inte haft driv för en sådan tur, därmot många långa cykelturer genom europa. Önskade mig sightseeing istället för svart sand & ödemark. Men alla gillar olika.

Svar 2024-03-18 10:43   Landsvägsriddaren
Hej! Vad roligt att du vill läsa och att du uppskattar det :)

Jag har nog alltid drivits lite av att pusha mina gränser. Jag skulle väldigt gärna bege mig ut på en längre cykeltur i lite mer civiliserade trakter någon gång men för just den här turen letade jag mer efter utmaningar och efter att se vad jag själv klarade av.

Dag 3-4: Toppar och dalar

Den 22 juni till 1 juli 2023 cyklade jag tvärs över Island. Från dess nordligaste punkt till dess sydligaste. En otroligt krävande, dramatisk och helt fantastisk tur på 800 km och 10 dagar. Här kan ni läsa om dag 3 och 4 på min resa.

Jag kämpade på, vinden till trots, i ett landskap där jag mötte allt färre bilar. Jag var ganska trött från de tidigare dagarna och det blev en tidig lunch. Vägen i sig var egentligen inte särskilt svårcyklad men den ihärdiga och ganska starka motvinden tröttade sakta men säkert ut mig. Framförallt tärde det på psyket att aldrig komma i lä. Jag passade därför på att äta min lunch bakom några klippblock som dök upp som hägringar i min öken.

Dag 1-2: Den nordligaste punkten

Den 22 juni till 1 juli 2023 cyklade jag tvärs över Island. Från dess nordligaste punkt till dess sydligaste. En otroligt krävande, dramatisk och helt fantastisk tur på 800 km och 10 dagar. Här nedan följer en redogörelse för turens första dagar.

Det var en fantastisk känsla att äntligen vara på väg. De första två timmarna bjöd på en lång uppförsbacke med en helt fantastisk utsikt upp på en platå. Därefter följde den längsta nedförsbacke jag någonsin susat ner för innan det slutligen blev ganska platt. Jag cyklade ungefär 84 km innan jag slog läger för natten mitt i ett av de lupinfält som kantade de sista milen av dagens etapp.

Resan till turens början

Den 22 juni till 1 juli 2023 cyklade jag tvärs över Island. Från dess nordligaste punkt till dess sydligaste. En otroligt krävande, dramatisk och helt fantastisk tur på 800 km och 10 dagar. Här delar jag med mig av vägen fram till cyklingens start.

Dagen efter gjorde jag några sista inköp i Reykjavik. Jag köpte gas till mitt kök, fysiska kartor i skala 1:100 över det område jag skulle röra mig i och mat för resan till Husavik där jag skulle börja min cykeltur.