Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Små gyllene korn på Skåneleden

I våras tvingades jag avbryta en tur pga. skavsår i ena fot. Nu tänkte jag fortsätta där jag avbröt senast. I Skåneledskartor finns det bra redovisningar av busshållplatser vilket underlättar utnyttjandet av Skånetrafiken avsevärt. Jag for tillbaka till Östafors och tänkte gå mot Glimåkra eller Osby. Första dagen var fuktig och kvav. Regnskurar kom då och då men det blev bättre under dagen. Slutligen sken solen vackert och en solnedgång kunde avnjutas som man stod vid havet och beskådade den fast vid sjön Immeln.

Nästa dag

Morgonen därpå var det vindstilla och luften kändes inte lika fuktig som gårdagen. Istället var det ny frisk luft som vädrades under natten och jag kunde känna doften ordentligt av naturen. Jag var redo för en ny dag. Vid frukostlagningen hände något trist – gasköket var trasigt som trots fungerade utmärkt dagen innan. Det flammade hela tiden när jag försökte starta det några gånger. Undersökte brännaren. Bytte gasbehållaren. Ingen skillnad. Det blev en kall frukost utan kaffe och välling. Det blev bara hårdbröd och pålägg istället. Efter nerpackning av utrustningen for jag vidare.

Dubbla etapper

Jag skulle gå dubbla etapper med en sträcka på 32 km. Men jag insåg att det inte skulle fungera om jag inte kunde äta ordentligt under dagen. Första tanken var att försöka göra ett improviserat vedkök men det skulle ta för lång tid att förbereda och värma upp maten. Jag gick mot Vesslarp och där kunde jag se en busshållplats på kartan och det var inte långt från vindskyddet. Turen avslutades där och tog bussen därifrån. Jag hade Jojo sommarkort så det kostade inget extra… Nästa gång ska jag kunna genomföra en hel tur utan aber.

Låglandsleder

En av nackdelar med låglandsleder är att man ofta måste gå mellan skogsområden eller reservat på småtrista vägar. Fast ibland kan vägarna ge fina vyer över vidsträckta landskap. Men när man väl går inne i skogen gäller det att finna vackra skapelser om än en liten sådan. Likaså kan en komposition av träd, mossor, färger och växter ge ett vackert synintryck. Vid vackert väder kan man skåda en upplevelse av skuggor och solljus bland träden och växterna i skogen.

Här är några bilder med sköna synintryck från turen

Ett förfallet träd med sprucken stubbe

En underbar komposition!

Solljuset som bryter vackert genom träden

Immeln, Immeln, här kommer jag!

En fin skymning

En ögonskön avslutning på dagen

2011-08-27 23:57   seobserver
Trist när fundamenten fallerar, men du gjorde ju det bästa av guldkornen och resten av turen ligger framför dig. Tack för att du delar med dig.

Svar 2011-08-28 12:06   greenjuice
Tack för kommentaren. Jo, jag försöker se de bästa sidorna av Skåneleden. Ja, leden finns kvar och det är bara kul att åka tillbaka och fortsätta gå. Det är ju enkelt tack vare Skånetrafiken.

2011-08-28 00:07   Thomas Traneving
Det är vackert vid Immeln. Har paddlat där några gånger. Hoppas du lyckas liva upp brännaren! /H

Svar 2011-08-28 12:08   greenjuice
Tack. Jag hade inte varit vid Immeln på många år! Hade glömt hur fint det var där. Det skulle vara kul att göra Tour de Immeln, dvs vandra runt hela sjön. Köket är reklamerat, bytte mot ett annat gaskök. Ska blogga om det. Har tagit närbilder på det.

2011-09-19 10:52   Trottoarbonden
Jag var ute på led Nord-Syd delen av leden i helgen, Rännarehusen-Lillsjödal. Tyvärr vaknar vi mitt i natten av att festandes ungdomar drar igång ett fyrverkeri vid Lillsjödal där det finns både bastu och stuga på andra sidan sjön. Det lugnar ner sig vid 0200-tiden och jag och min milt sagt skräckslagna hund försöker sova vidare. Denna delen av Skåneleden är väldigt skiftandes med vandring genom byar och även upp på rullstensåsar m.m. Gudsonen som var med plockade även en Geocache utan GPS, där jag snurrade runt gloendes i min GPS :-)

Svar 2011-09-20 22:03   greenjuice
Fyrverkeri vid sjön!! Trist att det blev svårt att sova gott ute i naturen. Jag har inte gått denna del av leden som du har gjort. Det blir säkert nån tur eftersom jag tänker gå hela Skåneleden om än i etapper. Jag brukar också ibland passa på att ta några cacher om de ligger nära stigen.

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.