Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Ray Jardines nya bok - Trail Life

Flesta av er kanske känner till Ray Jardine. Han skrev en banbrytande bok om ultralätt backpackning med sin bok Beyond Backpacking år 1999. Han började med att vandra med traditionell utrustning på 70-talet och upptäckte att de var tunga och otympliga. Han fick värk och problem med kroppen. Detta var då när han försökte vandra långt och i flera dagar. Ray insåg att det var ohållbart i längden. Han började experimentera och prövade med att lätta på vikten och hitta nya lösningar för att minska på packningen.

Ray började också att sy sin egen ryggsäck och kläder. Han kom så långt att basutrustning vägde drygt 6 kg om jag inte minns fel. I hans bok Beyond Backpacking behandlar han allt som rör utrustningen; mat, kläder, kök osv. Även i boken finns hans livsfilosofi. Han lär vara en av banbrytare inom det ultralätta friluftslivet och har påverkat många människor och även tillverkare inom friluftslivet tex GoLite.

Jag läste hans bok, Beyond Backpacking, för några år sedan och var imponerad över hans livsfilosofi och idéer om ultralätt packning. Men samtidigt också skeptisk eftersom jag funderade om hur det skulle funka i Norden eftersom vi har blött klimat med regn och mygg. Även brittiska friluftsfolket var skeptiska så tog det lång tid innan det slog genom i England. Nu har det även slagit genom här i Sverige.

För fem år sedan kom Ray Jardine ute med en bok enbart om tarp. Han behandlar om tarp i alla sorters väder, hur man syr tarp, vilket material. Vad tänka på osv. Ray har vandrat, rest och rott - haft många slags äventyr. Det syns på hans webbplats . Där finns listor, info, böcker, tips på att göra grejor själva, genomförda och senaste resor

Tarpboken

Nu har Ray uppdaterat sin bok, Beyond Backpacking, men med ny titel Trail Life. Boken kommer ut om några dagar. Får se när det går att beställa boken här i Sverige. Jag kanske slår till och läser den nya boken. Naturligtvis är boken uppdaterat med nya kunskaper och erfarenheter från hans många äventyrsresor.

Trail Life

Mer information om Ray Jardine och om nya boken finns på hans webbplats

Ska Du slå till och skaffa dig boken?

2008-12-17 07:47   peter1969
Intressant webbplats, mycket matnyttig info.

2008-12-18 17:42   lankwaifong
Måste erkänna att jag inte kände till honom. Pinsamt eftersom jag ser mig som rätt medveten när det gäller min packning. Man skulle nästan kunna tro att du får provition på försäljningen. Om inte borde du ha det! ;-)

tack för tipset.

//magnus

2008-12-18 17:53   greenjuice
Magnus: Tack. Ray Jardine är känd inom UL-världen. Men jag har varit i din situation - tror också mig ha tillräckliga erfarenheter. Förra året var jag i Pyreneerna för första gången och såg till att ha lätt packning som möjligt. Men det dög inte och fick göra om hela listan. Jag ska skriva mer om det senare. I år lyckades jag minska packningen på ett resonabelt sätt. Så årets tur i Pyreneerna blev lyckad!

2008-12-19 16:17   Christer Lindh
Ray uppfann också Friends - dvs klättersäkringarna
En kreativ man!

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.