Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Sarek juni 2015 - en första rapport

På grund av snöläget i år innehöll planeringen av årets junivandring ovanligt många osäkerhetsmoment. Vi var 5 deltagare: förutom jag själv och min gode vän Anders så hade vi 3 ungdomar i åldrarna 20-26 år med i gänget.

Planerna

Vi började i Suorva 20 juni, och vår ursprungliga plan var att gå in mot bron vid Skárjá och därefter följa Ráhpajåhkå på dess västra/södra sida. Redan i inledningsskedet insåg vi att den planen kunde bli svår att följa, så det fanns en reservplan: att efter Pielaslätten (Bielavallda) följa Rapadalens östra/norra sida mot Aktse. I reservplanen ingick att gå förbi renvaktarstugan som ligger mellan jokkarna Alep och Lulep Vássjájågåsj och ta den "höga vägen" till Skierffe.

Läget i björkskogarna

I Suorva var det i princip snöfritt i björkskogen. Det var bara när vi närmade oss skogsgränsen mot kalfjället som det låg snöfält kvar. Detsamma i Rapadalen. Däremot var det mycket vatten i småbäckarna. I Suorva var stigen (skoterspåret) bitvis översvämmad, men det var inget som utgjorde något större hinder. Övriga bäckar kunde vi utan större problem gå eller hoppa över.

Kalfjället före Guhkesvágge

Den första stora jokken var Njabbejåhkå som vi korsade där skoterspåret kommer upp på kalfjället. Den var strid och vi var beredda på ett kvalificerat vad. Men det låg snö kvar i kanterna och vi kunde gå över på en tjock och stabil snöbrygga. Bryggan låg nog inte kvar särskilt många dagar därefter.

För övrigt var marken på sluttningarna Njavve- respektive Njirávbullda till stora delar barsmält på nivåerna upp till ca 900 meter.

På väg mot Guhkesvágge. Den lilla "knölen" mitt i bild är Nienndo 1008. Sjön i sänkan bakom till vänster om Nienndo är Liehtjitjávrre. I bakgrunden skymtar de snöklädda bergen inne i Sarek.

Inne i Sarek

Efter passage av bron var vi inne i Sarek och ett par timmar senare  fick vi utsikt över Vuojnesluobbala. Här låg många stora snöfält kvar, men det fanns också partier som var barsmälta. Men anblicken mot sjön Bierikjávrre fick oss alla att bli lite fundersamma.

Vuojnesluobbala. Den lilla bergknallen längst till vänster i bild är Bierikvárásj. Precis bakom och till höger ligger Bierikjávrre. Inget vatten, bara is och snö!

På Pielaslätten (Bielavallda) var förhållandena ännu mer "vintriga", men bland alla snöfält fanns barsmälta "öar". Att gå på snöfälten var inte alltför besvärligt, här var det Bielajåhkå som utgjorde det största problemet (alternativet med Skárja hade vi nu övergett, så vi var tvungna att korsa Bielajåhkå). Jokken var vattenrik och den hade brutit igenom det tjocka snötäcket nästan överallt. Vi lyckades dock hitta en snöbrygga som var stabil och kom över. Annars hade det blivit ett mycket kallt vad i duggregnet.

Utmed Ráhpajåhkå

Vi avstod från Snávvávágge eftersom vi gissade att den branta stigen ditupp inte skulle vara enkel att gå. Vad vi kunde se låg det snöfält som delvis täckte stigen.

Ráhpajåhkå var kraftig och full av vatten. Det rann också mycket ner från sluttningen, så det var blött överallt. Men ändå gick det ganska bra att gå utmed stranden. På ett ställe hindrades vi av en lång kanal som vi gick runt (hade varit snabbare och enklare att vada den vid utflödet i Ráhpajåhkå).

Alep Snávvájågåsj hade två strida jokkfåror som vi vadade (den första med rep som säkring för att inte riskera att hamna i Ráhpajåhkå). För övrigt var terrängen runt Låddebakte blöt, inte minst några vattenrika kärrmarker som tvingade oss till omvägar i snåren. Annars inga stora problem om man gick relativt nära stranden. Efter Tielmavadet ska man däremot alltid gå en bit in i skogen. Före Skårkistugan var vi tvungna att vada Jilájåhkå, men det var enkelt.

Vattennivån i Ráhpaädno var mycket hög, och strandstigen efter Skårkistugan var helt översvämmad. Vi följde istället stigen inne i skogen, men även den går ju bitvis nära stranden.

Alep Vássjájågåsj har två vattenfåror med något hundratal meter emellan. De var vattenrika (särskilt den södra var kraftfull) så de krävde vad med avtagning av kängor.

Vi gick därefter upp genom skogen mot renvaktarstugan. Flera mindre jokkar som man inte märker i vanliga fall rann genom skogen. Jokken som rinner precis förbi stugan korsade vi inte, vi gick en bit ovanför. Den var rejält kraftig och hade troligen krävt ett vad.

Lulep Vássjájågåsj

Denna jokk tänkte vi vada på kalfjället, på ca 950 meters höjd, och vi hoppades på en snöbrygga. Men därav blev intet. Den branta och djupa ravinen var klädd med snö på bägge sidor, och längst därnere i botten hade jokkfåran brutit igenom snötäcket.

Lulep Vássjájågåsj, fotograferad när vi kommit upp till närmare 1100 meters höjd. Ravinens kanter är inte så djupa och branta där som vid det vanliga vadstället, och vi kunde få en överblick. Jokken hade brutit igenom snölagret hela vägen upp i dalen, ingenstans fanns någon snöbrygga. Is-/snökanterna var 1-2 meter höga, och däremellan forsade iskallt smältvatten med stor kraft. Inte ens med rep tyckte vi att det var rimligt att försöka vada jokken.

Vi åt lunch på en snöfri kulle på 1100 meters höjd. Därefter beslöt vi att även ha vårt nattläger där, medan två i gruppen gav sig upp på Vássjálåpptå (sluttningen av berget Vássjá) för att rekognoscera. Omkring vår "ö" var snötäcket flackt och förrädiskt. Observera de mörka, blå fläckarna i snön i högra delen av fotot. De fanns på flera ställen och skvallrade om att snön var vattensjuk och omöjlig att ge sig ut på. Nästa dag tog vi långa omvägar på lutande mark för att inte riskera att trampa ner oss i "bottenlös" snösörja. Där marken lutar rinner ju vattnet undan och bildar inte djupa vattensamlingar i snön.

Således tvingade Lulep Vássjájågåsj oss att ta en lång omväg upp mot Vássjábákte och genom Vássjávágge. Den dagen gick vi säkert till 95% på snö, som mestadels hade god bärighet för våra kängor. Vi stötte på flera intressanta problem när vi gick i snölandskapet, vilka dock kunde lösas efterhand.

När det gäller Lulep Vássjájågåsj  tror jag den fortfarande kan vålla mycket svåra problem för Sarekvandrare som väljer den "höga vägen". Det är väldigt mycket snö på sluttningarna däruppe, så den kommer att vara strid och vattenrik länge. Att däremot vada den nere i Rapadalen tror jag fungerar tillfredsställande.

"Ni är de första som kommer ut ur Sarek"

Följande dag (27 juni) nådde vi Skierffe som vi naturligtvis ville gå upp på. Vi var inte de första besökarna där, det syntes en del spår i snön på stigen från Aktse. Vi träffade ett par tyskar som tänkt fortsätta in i Sarek den höga vägen men som gett upp pga den snöklädda blockterrängen på Gierdogiesjtjåhkkå. Det var nog lika bra, annars hade de, liksom vi, fått tampas med Lulep-jokken.

På kvällen kom vi fram till Aktse. Jag pratade med stugvärden om båtskjuts nästa morgon. Han frågade varifrån vi kom, och när jag kort berättat om vår färd sa han: "Ni är de första som kommer ut ur Sarek". Vi träffade hans kollega i Aktse i Murjek i förrgår (2/7), och hon sa att inte heller dagarna därefter hade det kommit någon från Sarek.

I Kvikkjokk sa de att ingen kommit från Sarek från Pårek heller. Detta har sin egen förklaring (översvämning vid Påreksjöarna), men att berätta om de detaljerna överlåter jag åt dem som hamnade i det.

2015-07-04 17:51   BrittMarie
Jag har funderat på dej emellanåt o undrat hur, eller rentav OM det skulle gå att vandra där så tidigt denna sommar! Tydligen gick det bra!!! För egen del är jag nöjd med att inte ha planerat vandring tidigt i år, det ska bli nästa år...

Svar 2015-07-04 21:38   fowwe
Jo, visst gick det. Det jag är en aning förvånad över är att snön hade så bra bärighet. Med så mycket snövandring hade jag väntat mig att en stor andel skulle vara murken. Jag har läst i boken "Snö" att sommarsnön på kalfjället ofta är så här hård och bra att gå på, till skillnad från snö som ligger i skogen. Det lär bero på att på kalfjället har snökornen blåst ihop, det är det som gör snön på sommaren hård. Men jag ska läsa mer, det är lite av ett mysterium.
Hoppas tidig tur nästa år blir bra. En person i Kvikkjokk pratade om att en ny istid kan börja snabbt, genom bara ett års väderomslag. Det vore ju oturligt om du hamnade i det ;-).

2015-07-04 17:59   svenjohan
Intressant läsning för alla som står i startgroparna inför sommarens vandring i Sarek. Min fru och jag startar vår vandring onsdag 15/7 från Salto och planerar att gå via Piela och vidare Algavagge men vi har beredskap att i stället gå Kungsleden söderut via Aktse. Med vänlig hälsning Sven-Johan Sjöberg (mångårig smygläsarna av utsidan).

Svar 2015-07-04 21:45   fowwe
Hej smygläsare! Roligt om detta kan vara till hjälp. Men det kan hinna ändra sig en hel del tills ni ska gå. I Salto borde de få kontinuerlig information om läget så ni kan höra med dem om hur det är. Jag skulle tro att ni kan genomföra er tur. Snöbryggan över den (ofta) svåra jokken på Piela är väl kvar vid det laget, och i Alggavagge är ju vaden överkomliga. Mvh Hans

2015-07-04 22:21   dHANScan
Mycket spännande att följa er tur genom endast östra Sarek samt vad som för tiden skrivs i en trodde-sommar-tråd och bildar på laponia-hemsidan. Så mycket snö!
Undrar att du på bild#1 kallar det relativt barsmält, jag tycker det är så pass små snöfält att de måste varit besvärliga. Det är ju i början och slutet att snön brukar vare osäker. Sen kan jag tala med om att kalfjällssnön längre ute är stabilare därfor att den är tjock. Och som på bild#4 undvikar man de blå, vattensjuka snöfält.
Det med översvämning vid Pårekvadet upplevde jag 13-15 juni 2005. Det bevirkade att jag uppgav vadet och tog tillbaka till Kungsleden norrut

Svar 2015-07-05 13:02   fowwe
Hej Hans! Ja, de små snöfälten var ju lösa, men alla snöfälten i landskapet syns inte på bild #1. Det fanns stora också, och de var bra att gå på. Det har, som du skriver, med snöns tjocklek att göra, men även med hur snöfältet har bildats. På kalfjället har många av snöfälten blåst samman, och detta gör dem fasta (enligt boken "Snö"). Snö som bara har fallit uppifrån på vintern och lagt sig blir lös när den tinar. Mer finns att säga om detta, och om jag hinner vill jag gärna återvända till ämnet.
De där Påreksjöarna ställer uppenbarligen till med problem vid vissa snösmältningar. Men det är ju mycket smältvatten som ska ner från Pårtes sluttningar.

2015-07-05 08:25   brigas
Ja,känns som att sommaren kommer att utebli helt,vilket måste kännas främmande då stora delar av Europa i övrigt har sån värmebölja.
Att snöfälten är lättvandrade är egentligen liten tröst då i alla fall jag helst vill se blommor och torra hedar..
Kanske hösten trots allt kan få bli en torr upplevelse.

Svar 2015-07-05 13:06   fowwe
Nog finns de torra hedarna här och där. Vi pratade om detta vid några tillfällen. Så fort snön har smält bort från en fläck och det blivit ett område med barmark så torkar den fläcken väldigt fort och kan bli knastertorr (om den inte fungerar som översilningsmark). Genomdränkt och knastertorrt lever ofta sida vid sida på kalfjället. Fascinerande.

2015-07-06 21:49   Anders_Svensson
Hej och tack för intressant läsning. Hur var läget i Aktse botaniskt? Var några blommor utslagna över huvud taget? Och är det höga vandringskängor/vandringsstövlar som gäller? Jag och familjen tänkte ha Aktse som bas 15/7 och sedan vandra Kungsleden till Saltoloukta, hur var det att gå leden?

Svar 2015-07-06 22:14   fowwe
Växter och örter hade inte kommit långt när vi var där. Men det går ju fort när det väl sätter igång på ett sådant ställe som Aktse, så blomningen är säkert på väg. När det gäller Kungsleden gick vi mellan Aktse och Kvikkjokk och vi hade nytta av våra kängor med relativt höga skaft. Men det hade gått bra med lägre skaft också. Gymnastikskor hade dock inte räckt, stigen var översvämmad på några ställen med decimeterdjupt vatten.

2015-07-09 18:40   skogsfia
Mycket intressant läsning. Tur att ni är ett gäng erfarna "fjällrävar". Med så mycket iskallt vatten och snö kan det ju gå illa om man tar fel beslut. Skall bli spännande att se hur sommaren utvecklar sig. Har tänkt mig en tur genom Alggavagge och till Sourva i slutet av augusti och hoppas att det har torkat upp en del tills dess.

Svar 2015-07-09 20:09   fowwe
Att resa i slutet av augusti låter ju bra. Även om en del fjällkunniga tror att det kan ligga kvar snöfält här och där så borde dalgångarna vara mer normala då. Det är nog de "vanliga sarekkunskaperna" man ska läsa in sig på, t ex jokkar utefter färdvägen. Men det har ni säkert koll på när det är dags!

2015-07-09 21:03   tysk fjällentusiast
En spännande och intressant berätelse. Jag vänta än min först vandring uppe i Sarek. Med den kalt vår kunde det blir verkligen mycket snö. Din tur är bra att följa på karta och har du beskrivit fint. Området ser herligt ut med sommarsnön, men jag tror att det kan blir svår och för oerfaren vandrande också färligt, när snöbryggan är inte nog stabil.
Min första tur är i August så problemet har jag inte.
Hoppas om mer berätelse.

Svar 2015-07-09 22:05   fowwe
Om du ska vandra för första gången i Sarek, då har du något fint att se fram emot! All denna snö kommer du nog att slippa, även om det på högre höjd säkert ligger en del kvar. Lycka till med dina förberedelser och din kommande tur! Mer att läsa om vår resa kommer snart, jag har just postat en artikel som redaktionen ska granska. Där tar jag upp mer om vad som hände oss. Och mer om vilka risker som finns vid denna årstid.

2015-07-12 02:08   MikaSund
Intressant läsning. Det finns en app man kan ladda upp och ned koordinater med på följande sida i fall du skulle vara intresserad:

Man kan också ladda upp koordinater med bild. De senaste koordinaterna finns här:

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.