Student och fjällfantast

2015:
Juli

Härjedalen - Vandring till Fältjägaren

Efter två dagar på mountainbike hade vi ganska ont i rumpan och var sugna på vandring. Vi hade planerat en tur och retur till Fältjägarstugan, en stuga med historia och underbar utsikt. Stugan byggdes för att minnas tre fältjägare som omkom i en övning år 1944. Fältjägarregementet är numera nedlagt men stugan finns kvar.

Dagen började med moln och mygg. Efter en stigning genom björkskogen nådde vi kalfjället, vilket alltid ger en plötslig frihetskänsla när man kan se så långt.

Väl uppe på kalfjället planade stigningen ut lite men höll i sig ända upp till lunchstället. Vi hade tidigare bestämt att luncha vid vindskyddet Svaletjakke, och därför knatade vi på trots extrem hunger och kissnödighet. Väl framme satt dock maten fint i magen!
Axel och Svaletjakke

Runt lunch blev vädret bättre, med mera sol även om det stundtals var molnigt också. Blåste gjorde det mest hela tiden. Leden mot Fältjägarstugan började gå nedåt, och med Helags rakt framför sig var det lätt och skönt att gå.

Nere i dalen var det dags för vad. Två armar av Mittån behövde vi korsa. Båda nådde ungefär till precis under mitt knä och gick prima att vada. Axel klarade sig dock torrskodd över med sina Lundhagskängor.

Efter båda vaden började stigningen upp mot stugan och runt 5 var vi framme vid Fältjägaren. Strålande utsikt mot Helags som vi förevigade på kvällen innan läggdags. Dagen därpå återvände vi till Ramundberget i tyvärr sämre väder.

2015-07-17 14:15   Håkan Friberg
Lite nostalgiskt. I dessa trakter fick jag min första fjällupplevelse. När jag gjorde lumpen - på I5 "fältjägarna" 1974 - ingick vad som kallades en fjällmarsch. Vi passerade bland annat Fältjägaren.

Härjedalen - MTB till Bruksvallarna

I skiftet juni/juli var min kille och jag i Härjedalen och cyklade och vandrade. Vi hade egentligen planerat gå Trepassleden då men årets snöläge hindrade oss och på kort varsel planerade vi denna tur. Det visade sig bli en jättebra resa, trots att vi bara hade fyra hela dagar till fjälls.