Producent av dokumentärer, expeditioner, bloggar, foton, böcker och guidar turister då och då.

Sibirien - att resa med 25 renar i 50 minusgrader

Jag ljuger inte om jag säger att det kändes som en saga att forsa fram genom tajgan med bergen på varsinn sida  dragen av 25 renar. Det var nästan 55 minus grader och känseln i mina fötter var för länge sedan borta. Både renarnas och våra andedräkter sköt rakt upp i skyn, träd exploderade med ett blått sken vid vår sida och det gick inte att bortsta tänderna, för tandkrämen var frusen tillis. Nätterna i tält hade varit en njutning trots de låga temperaturerna. Det gällde bara att ta sig upp varje timme och fylla kaminen med ved.

Sibirien; Oymyakon - världens kallast bebodda ställe

"Jag vill bara tal om att jag betvivlar de temperaturer du nämnt att du upplevde längs Kolyma" , påpekade Jegor Makarov nästan direkt efter det vi introducerats för varandra: "Det blir aldrig lika kallt där som i Oymyakon och Jakutien."

Tillbaka till Sibirien, del 1

Min Sibirien resa har ju präglat mitt liv på gott och ont sedan den genomfördes 2004-05tillsammans med Johan Ivarsson. Jag hade nog aldrig trott att jag skulle återvända,men så kom en inbjudan att leda en konferens och utbildning hur man utvecklar Jakutiens mycket speciella turism. Så, självklart tog jag chansen, tog med hela familjen som hört talas om min resa av och till och åkte till Jakutiens huvudstad, Jakutsk. Temperaturen var -48 grader vid ankomstDet blev en av de mest fantastiska resor jag gjort!

Tyvärr håller jag på med årets mest avskydda jobb, deklarationen, och den tar all min kraft, ja, alla andras också. Därför blir det denna korta rapport, men fler följer! Varför inte se den här filmen som gjordes under tiden tills nästa rapport?

Att vara reseledare i Sydamerika och övriga världen

Jag hann knappt landa efter Jemen jobbet, förrän jag kastade mig på ett flyg till Ecuadors huvudstad, Quito. Mitt första jobb för min vän Lars-Åkes resföretag, Oktogo. Han var nog ganska så nervös, för han hade investerat en hel del på detta företag. Jag var inte lika orolig, men ville självklart göra det bästa jobb jag gjort. Och så blev det!